LEGO příběh (recenze Blu-ray)

vydáno 1. 7. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, LEGO, LEGO Movie, Lego příběh, recenze

Lego příběh (Lego Movie, 2014) (Blu-ray)

LEGO jako film? Vzpomínám si, jak jsem oznámení Warner Bros. pročítal poprvé a nevěřícně kroutil hlavou nad definitivní ztrátou soudnosti hollywoodského giganta a úpadkem filmového byznysu jako takového. Sice jsem už tehdy fandil LEGO příběhům ve videoherním světě, avšak zábavná hříčka, k níž dostanete ovladač a která je vystavěna na nonverbálním humoru, je trochu něco jiného než celovečerák, jenž již nemůže pouze kopírovat známé dějové linie, ale musí přijít s vlastním příběhem. Jenže jsem přehlédl jména tvůrců Chris Lord a Phil Miller, kteří se v uplynulých 3 letech stali hollywoodskými superhrdiny.

Na hollywoodském plácku totiž dnes pravděpodobně nenajdete tvůrce, kteří by hledali výzvy podobně jako tito dva pánové, kteří startovali kariéru s nesmírně kreativním, papírově však nesmírně riskantním animákem Zataženo, občas trakaře o vynálezci, který vyrobí stroj na výrobu jídla z mraků. Výsledek? Nesmírný úspěch po stránce komerční a hlavně kvalitativní. Poté přesedlali na hraný film a kdekdo si ťukal na čelo, neboť šlo o adaptaci kultovního, ale dnes již vysmívaného krimi-seriálu Jump Street 21. Výsledek? Vyprodané sály, stejně dobré pokračování (již za týden v kinech!) a samozřejmě extrémní kariérní „boost“, po kterém se režijní duo vydalo oživit právě slavnou dánskou stavebnici.

A jak už vám z výše uvedeného výčtu kariérních úspěchů asi došlo, těmhle dvěma klukům, kteří svoji dětinskost dovedli v dospělosti přetavit z nechtěného závaží ve výhodu, se „to“ zase povedlo. LEGO Příběh je totiž neředěný kreativní guláš. Což projednou vůbec nemyslím pejorativně. Příběh naprostého „losera“ Emmeta, který se dostane do kolotoče šílených událostí, z nich vyjde jako spasitel celého vesmíru, totiž rozhodně není žádná laciná šlichta. Spíš poctivě odvedená a hutná krmě, která v sobě skrývá řadu nápaditých přísad, chuťových překvapení a mizivé množství tradičního hollywoodského polotovaru.

LEGO příběh (2014) LEGO příběh (2014) LEGO příběh (2014) LEGO příběh (2014)

Na LEGU (které mimochodem stálo jen 60 milionů dolarů) je od začátku patrné, že jeho tvůrci dostali maximální volnost a mohli si tudíž dělat co je jen napadlo. Akce tudíž střídá akci (skvělá honička na dálnici a finále), bizarní momentka bizarní momentku (Batman, cokoli s Unikitty) a celé je to nesmírně vtipné a nahuštěné bezbřehou tvůrčí radostí natolik, že se po po půl hodině přistihnete s vyculeným výrazem osmiletého dítěte. Dítěte, které je ohromené tím, že ještě stále existuje ve světě Hollywoodu někdo, kdo ho dokáže šokovat svými ze řetězu utrženými nápady a schopností udržet desítky různorodých motivů a ideí v celku tak, aby vše dávalo dokonalý smysl, v závěru vygradovalo a ještě fungovalo po emocionální stránce (až šokujícím způsobem skvělý Will Ferrell). LEGO příběhu se tohle všechno daří a pokud se máme i do budoucna setkávat s nefalšovanými celovečerními reklamami na hračky, držme si palce ať jich je víc jako LEGO a ne třeba jako Transformers.

Po technické stránce je LEGO příběh naprosto bezproblémovým diskem, který nezklame ani ty nejnáročnější diváky. Obraz je nádherně ostrý, i ve 2D je jasně rozpoznatelná výtečná práce s prostorem, kontrast nemohl být lepší a barevně si LEGO dává k snídani i ty nejvypečenější hrané produkce. Animáky to holt mají vzhledem k jejich výrobě trochu jednodušší. Pravdou ovšem zůstává, že si to dvojka Lord-Miller rozhodně neulehčovala, a tak může skrze Blu-ray servírovat tunu vizuálních vtípků a odkazů, z jejichž nalézání budete mít jednoduše radost při každém protočení disku v mechanice. Potěší nejrůznější nedokonalosti LEGO kostek, otlačeniny či nalomeniny figurek, které jsou viditelně ošmatané, a v neposlední řadě i naprosto bezešvá práce disku s těmi nejkrkolomnějšími a nejdynamičtějšími pasážemi, které vyžadují vyšší datový tok. Vše je prostě boží.

A to i zvuk, v jehož případě zamrzí pouze absence osmikanálového audia. Místo něj dostanete pouze šestikanálové DTS-HD Master Audio (v případě povedeného dabingu SD Dolby Digital 5.1), jeho dynamický rozsah je však i tak parádní a nechá vás pocítit veškeré akční atrakce jako byste se s Emmetem proháněli LEGO světy a poslouchali s Batmanem jeho alternativní mixy. Jsou to právě jednotlivé songy, popřípadě akční sekvence, které zvukově nejvíc vynikají. Pokud ovšem dojde na dialogy, ani zde se disk neztratí a servíruje přesně vyváženou stopu, v níž jasně a zřetelně zachytíte každé slovíčko. Česká stopa (viz. výše) je dynamicky z logických důvodů slabší. Ale to už je holt prokletí tuzemských stop, jež jsou málokdy ve vysokém rozlišení.

Velkohubá oznámení a označení slibovala naprosto ultimátní a úžasnou edici a ve výsledku dostáváme jen invenční a hravou, ale jinak skrz na skrz průměrnou a povrchní dávku materiálů, které si opakovaně rozhodně pouštět nebudete. I když u některých pasáží byste mohli udělat výjimku.

Na mysli mám kupříkladu výtečný Batmanův song, který na Blu-ray dostal vlastní – jak se na „pravého umělce“ sluší a patří – psychedelický videoklip. Fiktivní trailer na spin-off s Michelangelem (ne želvou) a v čase cestujícím Abrahamem Lincolnem. Anebo jakýsi teaser trailer na chystanou adaptaci Ninjago, s níž si tvůrci rovněž hodně vyhráli.

Zbytek jsou  – až na audiokomentář (bez titulků), v němž se nemluví ani tak o filmu jako spíš žertuje, a „Bringing LEGO to Life“, v němž se ve 13 minutách konečně podíváte i pod pokličku tvorby filmu – spíše jednorázovky pro děcka. „See it, Built It!“ vám ukáže, jak se dají snadno sestavit vozítka a předměty z filmu, aniž byste museli kupovat licencované edice. V „Everything is Awesome Sing-Along“ si můžete nechat vymýt mozek a ještě si u toho zazpívat nejpopulárnější písničku z filmu. A závdavkem si lze pustit krátké filmy fanoušků LEGA, kteří se účastnili kreativní soutěže.

Dále zbývají už jen drobky. „Alleyway Test“ je první zkušební scénou z filmu. Vystřižené scény nabízí storyboardy nakonec nepoužitých sekvencí. Povinností jsou vtipně pojaté přežblepty. A závěrem si můžete pustit ještě 4 minuty propagačních videí. Tyto standardní bonusy vždy obsahují české titulky.

P.S.: Warneři na disk tradičně vložili statické menu, ačkoli je LEGO příběh v rámci USA nejvýdělečnějším filmem roku. Vtipálci.

Filmgame.cz Blu-ray filmu LEGO příběh poskytl k recenzi distributor Magic Box. Zakoupit ho můžete se slevou v obchodě Filmgame.cz.