Kung-Fu mela (recenze Blu-ray)

vydáno 16. 6. 2008 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma Filmy | 1 komentář

Tagy: Blu-ray, Bonton, Bontonfilm, film, Gong fu, Kung Fu Hustle, Kung-fu mela, Shaolin fotbal, Shaolin Soccer, Sony Pictures, Stephen Chow

Kung-Fu mela (Kung Fu Hustle / Gong fu, 2004)

Pokud hodláte před Kung-Fu melou nejdřív projet vlastní archivy a zopakovat si filmografii Stephena Chowa, asi narazíte. Je dost nepravděpodobné, že byste doma něco z jeho filmů měli a pokud přece, bude to Shaolin fotbalista (Shaolin Soccer, FDb.cz). Pod tímhle prapodivně znějícím titulem se skrývá jedna z nejúdernějších parodií, jaké kdy spatřily světlo promítačky.

Chow se díky ní na začátku milénia proslavil i mimo Asii, bylo tedy jen otázkou času, než natočí o něco západnější film, ve kterém si ale zároveň udrží vlastní styl. Ten poznáte velmi snadno – v jeho filmech se snad nenajde scéna, která by něco buď necitovala, nebo neparodovala. Předimenzované postavy trousí jednu hlášku za druhou a když už je přestane bavit dialog, vrhnou se do sebe a ve změti drátů, nebo rovnou jedniček a nul, si dávají pěkně po hubě. Asi tak nějak vypadá i Kung-Fu mela.

Filmový fanoušek, který už má něco nakoukáno, Chowovy odkazy na americkou i asijskou klasiku jistě ocení. Pozadu ale nezůstanou ani ti, kteří se u filmu baví jednou do týdne a v podobných věcech se prostě nevyznají. Musí ale Kung-Fu mele přijít na chuť, zvykat si na Chowův humor je totiž velmi obtížné i v případě, že znáte všechny souvislosti. Chow se může snažit být západní jak chce, klasickému zbrklému humoru asiatů se ale samozřejmě nevyhne, což je jeden z důvodů, proč Kung-Fu mela působí ve výsledku tak roztříštěně.

Příběh malé vesničky, nebo spíš čtvrti, ve které každý druhý byt obývá mistr Kung-Fu, navíc trpí absencí hlavní postavy. Tou by sice měl být právě „hrdina“ v podání Stephena Chowa, přivandrovalec, který se připlete do pouliční války, mnohem víc prostoru tu ale dostávají ostatní postavy. Komická paní domácí, její manžel – záletník a několik dalších obyvatel (z nichž je většina tajnými mistry bojových umění) tu na sebe řve na ulici, dokud nepřijde gang Sekerníků a pěkně je nesrovná do latě. V ten okamžik Chow začne vyhazovat peníze z okna a v průvanu mu z toho vznikají nejen pochybné efekty, ale i choreograficky nápadité bojové scény, které samozřejmě nepostrádají to nejdůležitější – humor.

Kung-Fu mela (Kung Fu Hustle / Gong fu, 2004) Kung-Fu mela (Kung Fu Hustle / Gong fu, 2004) Kung-Fu mela (Kung Fu Hustle / Gong fu, 2004) Kung-Fu mela (Kung Fu Hustle / Gong fu, 2004)

Chow se nenechává odradit ani při těch nejbláznivějších fantaziích, díky čemuž trpí hlavně zmiňovaná triková stránka a soudružnost příběhu. Snaha podmanit si nové publikum, naskládat do jednoho filmu co největší množství parodujících scén a ještě do toho nacpat pokud možno co nejklišovitější příběh vzala za své. Kung-Fu mela je rozhodně zábavná a pokud se s podobným typem filmu setkáte poprvé, dost možná si jí zamilujete hned po pár vteřinách (ostatně nástup gangu Sekerníků ve stylu agentů Smithů z Matrixu má něco do sebe).

Ve filmografii Stephena Chowa se ale jedná o tu slabší část ze seznamu, jehož kvalitativně sestupnou tendenci mimochodem potvrzuje novinka CJ7 (u nás v srpnu jako Fantastický mazel) – další film, který jako by vznikal ve snaze dohnat sebe sama. Jestli se vám Kung-Fu mela bude líbit, to poznáte už během těch prvních okamžiků. Pokud ano, její svět si vás svou přepáleností velmi rychle získá a vám nakonec nebude vadit ani to, že Chow občas cituje dokonce animované pohádky, které v hraném provedení působí vskutku kuriózně.

Kung-Fu mela je jeden z prvních Blu-ray titulů vůbec, takže trpí dvěma nedostatky, které dohromady dovedou nadělat pěknou neplechu: jednovrstvým diskem a MPEG-2 kompresí, která zjevně nedostala dost prostoru. V době vydání sice prezentace vybojovala víceméně pozitivní hodnocení, při dnešním srovnání jak s novinkami, tak s katalogovými releasy ale značně zaostává. Tedy hlavně po obrazové stránce, pokud totiž zapnete čínské PCM, reprosoustava bude vrnět blahem.

Ale zpět k transferu – úroveň detailu i ostrosti se pohybuje někde v průměru, dalo by se říct, že zklamala. Zvlášť poté, co se na disk podíváte s vědomím, že většina zahraničních recenzentů obraz hodnotila jako nadprůměrně dobrý. Ruku v ruce s nedostatkem detailu jde i slabší barevné podání. To je ale dáno především Chowovou stylizací. Kung-Fu mela má po většinu stopáže teplý barevný nádech a ačkoliv je saturace velmi přirozená, občas film působí vybledle a ztrácí na efektu trojrozměrnosti.

Největší problém pak má prezentace při kontrastních scénách, příkladem může být honička lotra a paní domácí. Obloha tu zrní tak nepříjemně, že strhává pozornost od hlavního motivu – což se stává skoro pokaždé, když se stane součástí scény. Blu-ray verze samozřejmě ve srovnání s DVD stále vyhrává na plné čáře a ačkoliv to tak nemusí znít, pořád se jedná o solidní prezentaci. K dnešní špičce má ale hodně daleko.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Kung-Fu mela.

O nedostatek prostoru na 25 GB disku se možná zasloužila solidní dávka bonusů, ačkoliv jsou všechny jen v SD (tedy původem z DVD edice). Komentář je spíš zábavného rázu a když už se Chow začne svěřovat o tom, kdo na něj měl vliv nebo kde jsou zdroje jeho inspirace, je lepší přepnout na klasické Behind the Scenes. Tato sekce je totiž nezvykle rozsáhlá – žádná desetiminutovka, ale poctivé tři čtvrtě hodiny – a právě podobné detaily jsou tu velice pečlivě rozebírány.

Na vše navazuje ještě rozhovor s Ricem Meyersem (Inside the Actors studio), ten už je ale hodně zaměřený na Chowovu starší tvorbu a spíš než poučit by se tu divák mohl lehce ztratit. Pak už zbývají jen všudypřítomné vystřižené scény a o něco zábavnější přeřeky a zkažené záběry. Bonusová výbava je to víc než solidní, tedy pokud se poperete s faktem, že není česky otitulkovaná.