Kultovní manga Útok Titánů zůstává výtečným čtením i napotřetí (recenze)

vydáno 14. 4. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Z domova

Tagy: Attack on Titan, CREW, komiks, Útok Titánů

Útok Titánů 3

Ačkoli se díky projektům jako UKK a „Edice na přání“ dostává na tuzemských trh to nejzajímavější jak z klasického superhrdinského komiksu, tak méně mainstreamového spektra (Goon, Zámek a klíč), tím zdaleka nejzajímavějším artiklem na trhu stále zůstává manga, jež je však v českém prostředí stále považována za něco výstřednějšího než když si banda gerojů dává rány do obličejů v legračních trikotech. A přitom se tu kolikrát řeší mnohem zajímavější témata než invaze Země mimozemskou rasou, jíž je potřeba vykopat zpět na oběžnou dráhu. Aktuální jedničkou v tomto směru zůstává Útok Titánů, z kteréžto populární série se díky nakladatelství Crew dostává na trh již třetí část a co nevidět bychom se měli konečně dočkat i celovečerního filmu, jemuž bude dokonce předcházet i jakýsi mini-seriálový prequel se stejnými herci.

První část Útok Titánů jsem před časem blahořečil za její nekompromisnost a interesantní zpracování tématu totality. Druhý díl, jenž byl v obchodech před Vánoci, z tohoto směru naštěstí neustoupil. A i třetí díl patří stále na pomyslnou špičku komiksové kvality, neboť se mu daří nejen rozvíjet příběh logickým způsobem, ale zároveň se věnovat i novým postavám, vedlejším liniím a novým, dosud v rámci série neprobádaným tématům.

Zatímco předchozí části řešily otázku odvahy, pomsty a všeobjímající deprese v prostředí neustálého obklopení brutálními úmrtími. Třetí díl začíná velkolepým obratem v atmosféře. Hrdinové totiž dostávají do rukou zbraň, s níž mohou vleklou a dosti jednostrannou bitvu s nemluvnými Titány obrátit ve svůj prospěch. Jenže stejně jako u atomové pumy, i v Titána se měnící hlavní hrdina je zbraní neovladatelnou a před postavami stojí hned několik otázek, které musí zodpovědět. Zaprvé, jak přesvědčíte vládu, že nejste „dvojitý agent“? Zadruhé, jak přesvědčíte sebe i ostatní, že nejste hrozbou pro všechny, včetně sebe? A zatřetí, co může použití podobně nejisté zbraně ve výsledku způsobit?

Útok Titánů 3

Tvůrce série Hadžime Isajama se naštěstí nebojí řešit neobvyklá a seriózní témata, a tak kromě vydatné porce efektně nakreslených akčních sekvencí dostává čtenář i dostatečnou porci intelektuálních impulzů. Isajama přitom nikdy nestojí na vyloženě „správné straně barikády“. Naopak nechává čtenáře dumat nad tím, jak by se v podobné situaci choval sám a jaký dopad by jeho akce mohla mít. Isajama řeší témata jako sebeobětování pro vyšší cíl, dopady vzrůstajícího počtu obyvatelstva na stále se zmenšující užitnou plochu v kombinaci s nedostatkem surovin. Pocit méněcennosti z vlastní existence v prostředí neustálého vnějšího tlaku. A v neposlední řadě rozehrává i otázku správnosti genového inženýrství, které se zjevně bude rozvíjet v následujících knihách.

Ostatně množství knih je v případě Útoku Titánů jediným současným mínusem, neboť ač se Crew snaží titul vydávat hned několikrát do roka, vzhledem k ostrému tempu a schopnosti pohltit čtenáře, byste měli nejraději kompletní sérii již doma. Bez nutnosti pauz a vyčkávání na další dávku informací a dějových zákrut.

Všechny tituly můžete zakoupit u svých oblíbených prodejců, anebo na novém e-shopu nakladatelství CREW, kde vám navíc rádi přihodí i sympatickou slevu.

Obchod Crew