Kozí příběh - Pověsti staré Prahy (recenze Blu-ray)

vydáno 10. 11. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, DTS-HD Master Audio, film, Kozí příběh, Kozí příběh - Pověsti staré Prahy, MPEG-4 AVC, Sky Captain and the World of Tomorrow, Svět zítřka

Kozí příběh - Pověsti staré Prahy (Kozí příběh - Pověsti staré Prahy / Kozí příběh, 2008)

Pokud v našich Blu-ray recenzích figuruje nějaké prvenství, vždy se na něj snažíme upozornit. Psali jsme tedy o prvním českém filmu, který vyšel na Blu-ray (Gympl), o prvním českém (2Wings: Overseas Pilots) i slovenském (Chill Pill: One Night Only) hudebním Blu-ray disku nebo o prvním 3D Blu-ray titulu na našem trhu (Monstra oceánů 3D: Pravěké dobrodružství). Tentokrát se jedná o prvenství trochu jiné, nesvázané s vydáním ve vysokém rozlišení.

Film Kozí příběh – Pověsti staré Prahy je totiž prvním českým celovečerním 3D animovaným snímkem. Netěšte se ale na barevné brýle a prostorový obraz: 3D v tomto případě znamená, že celý film vznikl ve virtuálním prostředí modelovacího software, kde bylo vše součástí trojrozměrného světa. Ačkoliv jsou takové filmy ve světě docela běžné a dalo by se říct, že vznikají skoro jako na běžícím páse, u nás se to poprvé podařilo skutečně až v roce 2008, kdy Kozí příběh vstoupil do kin.

Tomu ovšem předcházelo celkem pět let plných mravenčí práce animátorů rodinného studia Art And Animation Studio. Nadšení Jana Tománka (režiséra a „otce“ celého projektu) a samozřejmě i všech ostatních zúčastněných by se s trochou nadsázky dalo přirovnat k atmosféře, která panovala při vzniku novátorského retro-sci-fi Svět zítřka (recenze), samozřejmě ale s podstatně nižším rozpočtem.

Výsledek nakonec bohužel působí velmi rozpačitým dojmem. Nedá se říct, že by film úplně propadl, reakce na něj se prostě pohybují v rozmezí od naprostého zděšení po vlažné docenění především výtvarné a částečně i technické stránky. Obsahem i formou má Kozí příběh téměř neřešitelný problém s nalezením vhodné cílové skupiny, ovšem už jen proto možná stojí za shlédnutí – co když je právě pro vás?

Příběh vychází z několika pověstí o středověké Praze a také se v ní odehrává. Legendy o stavbě Karlova mostu, vzniku Pražského orloje a prokletém Faustově domě jsou propojeny ústřední dvojicí, kterou tvoří venkovský řezbář Kuba a jeho mluvící koza (sic!). K tomu se přidává ještě milostná linie; tou vstupuje na scénu městská holka Máca, jejíž vyrenderované obří kozy (jinak to opravdu popsat nelze) jako by vypadly z mokrého snu uhrovitého matfyzáka.

Kozí příběh - Pověsti staré Prahy (Kozí příběh - Pověsti staré Prahy / Kozí příběh, 2008) Kozí příběh - Pověsti staré Prahy (Kozí příběh - Pověsti staré Prahy / Kozí příběh, 2008) Kozí příběh - Pověsti staré Prahy (Kozí příběh - Pověsti staré Prahy / Kozí příběh, 2008) Kozí příběh - Pověsti staré Prahy (Kozí příběh - Pověsti staré Prahy / Kozí příběh, 2008)

Tím ovšem narážíme na první problém: žádnou ze sexuálních, šovinistických nebo zoofilních narážek (kterých je ve filmu bezpočet) děti nepochopí, dospělým budou připadat trapné a rozsáhlé publikum mezi těmito dvěma extrémy na takovéhle filmy nechodí. Čert vem všudypřítomné kostlivce, strašidla, bizarně zkarikované postavy nebo temné, pokroucené kulisy pražského Starého města – toho všeho je plný každý Burton.

Jenže Burtonovy filmy fungují, drží pohromadě a ve správnou chvíli vzbuzují ty pravé emoce. Kozí příběh je na tom přesně naopak. Jako celek je jen velmi obtížně stravitelný, změť často výplňových scének a gagů postrádá hlubší smysl, a emoce? Těžko říct, možná strach z toho, kam tenhle film ještě dokáže zajít.

Pomineme-li, že počítačová animace místy vypadá jako intro k průměrné videohře (a to i s přihlédnutím k době vzniku), čistě vizuálně se na některé scény dívá velmi dobře, na některé ovšem podstatně hůře. Díky profesionálnímu dabingu film příliš neztrácí ani v tomto směru a hudba je jednou z mála věcí, které dokáží vzbudit alespoň nějaký dojem (ačkoliv se nelze ubránit dojmu, že člověk ten který dojem už někde slyšel).

Celkově je to ovšem skutečně… rozpačité, jak už bylo zmíněno. Vyloženým pozitivem je snad jedině snesitelná stopáž osmdesáti minut, ale to je pro kvalitní divácký zážitek docela málo.

Animovaným filmům vysoké rozlišení sluší, zejména těm počítačovým. Nezachycují sice reálný svět, přesto v rámci Blu-ray disků téměř vždy slouží jako referenční (například Ratatouille nebo loutková Mrtvá nevěsta).

Kozí příběh je v tomto směru tak nějak na půl cesty. Technicky je MPEG-4 AVC obraz s průměrným datovým tokem 22,5 Mbps naprosto bez výhrad a nepotýká se s problémy, obvyklými u hraných filmů (šum, filmové zrno, špatné podání barev, kazy atd.). Negativním důsledkem je ovšem zdůraznění všech nedostatků počítačové animace, což je ve vysokém rozlišení někdy skutečně markantní.

Kozí příběh - Pověsti staré Prahy (Kozí příběh - Pověsti staré Prahy / Kozí příběh, 2008) - Blu-ray video bitrate

Hudba, jak už bylo řečeno, plní celkem obstojně svou úlohu, ať už se jedná o středověké písně nebo podkladové orchestrace. Spolu s dialogy a ruchy, které občas působí trochu nepřirozeně, jim ostatně byla věnována technicky maximálně kvalitní DTS-HD Master Audio 5.1 stopa. Ta čas od času využívá surroundových kanálů (jedná se ale spíš o vytvoření dojmu prostoru, než pohybu v něm) i subwooferu; takové scény jsou pak ozvláštněním jinak poměrně fádního zvukového dojmu.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejším Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Kozí příběh – Pověsti staré Prahy.

U českých Blu-ray disků je většinou bonusových materiálů naprosté minimum (viz například naše recenze filmů Obsluhoval jsem anglického krále nebo Vratné lahve) a ani Kozí příběh se tomuto neblahému trendu bohužel nevymyká: dva krátké dokumenty, fotogalerie a trailery.

Prvním dokumentem je patnáctiminutový Film o filmu, sesbíraný částečně během celého několikaletého období vzniku filmu a částečně během atraktivnějších postprodukčních činností. Podíváme se tedy například mezi modeláře a animátory, do dabingového i nahrávacího studia, poslechneme si ruchaře, shlédneme prvotní nákresy postav a storyboard. Klasika.

Druhý dokument Jak se dělá 3D koza je pro diváka, neznalého počítačové 3D animace, o dost zajímavější. Na ploše deseti minut se názornou formou může dozvědět, jak z ručně kresleného návrhu mluvící kozy vznikne koza renderovaná, s kosterním systémem, grimasami, pokrytá texturami a porostlá chlupy. Následují základy samotné animace včetně srovnání pracovních a finálních verzí několika scén z filmu. Zcela jistě poučné.

Ke cti obou dokumentů nutno podotknout, že jsou v rozlišení 720p, stejně jako teaser a kinotrailer. Po pravdě řečeno, kdyby celý film disponoval podobnou atmosférou, jakou má právě kratičký teaser (tedy upoutávka vzniklá v době, kdy ještě vůbec nebyl znám finální střih filmu a celá řada dalších věcí), mohlo se jednat o mnohem kvalitnější zážitek…

Verdikt? Není to pohádka, není to parodie, veselé je to málo a strašidelné ještě méně. Je to takové divné. Nicméně to dalo opravdu velkou práci, kterou by možná bylo vhodné ocenit. Přece jen – když už první český celovečerní 3D animovaný snímek, tak na Blu-ray, ne?