JOBS: (Pod)průměrný životopis o ikoně Applu (recenze)

vydáno 15. 8. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Ashton Kutcher, film, Jobs, kino, Steve Jobs

Social Network jasně ukázal, že i film o Facebooku může útočit na přední příčky filmových žebříčků a získat si srdce nejen diváků, kteří na modrobílé sociální síti tráví refreshováním většinu svého volného času, ale i kritiků, kteří si od „životopisných filmů“ žádají více než letmý přehled hlavních událostí a nějakou dodatečnou fikčně-realistickou omáčku. Jobs by strašně chtěl jít ve stopách Sorkinova a Fincherova úspěchu, ale na rozdíl od zmíněných scenáristicky-režijních velikánů zvolil naprosto nefunkční způsob, jak toho dosáhnout.

Největší chybou životopisných filmů je, když si ukousnou příliš velký krajíc, důsledkem čehož vznikne děj roztažený na všechny strany, s postavami, které nejsou víc než věšáky na dobové oblečení, a těmi nejznámějšími výroky a mediálně známými činy. Co na to režisér Jobse Joshua Michael Stern? Snaží se najednou pozřít rovnou celý bochník!

Jobs

Zatímco Social Network funguje, protože popisuje relativně krátké období, v němž se navíc situace neopakují a vše směřuje k vrcholu Facebooku a asociálnosti samotného Zuckerberga, Jobs se pokouší obsáhnout celý zrod Applu, jeho vzestup na vrchol počítačového trhu, Jobsův pád a nakonec i jeho slavný návrat.

Film je v důsledku poměrně stereotypní, ale co je hlavní, je natolik rozkročený, že si kromě hlavní dějové linie „Steveovo působení v Applu“ nenajde čas na nic jiného. Chcete vědět, jaký Jobs byl? Proč se choval k přátelům jako vypočítavý parchant? Proč byl takový perfekcionista? Či jaký byl jeho vztah k Microsoftu a vlastní dceři, kterou z počátku téměř zavrhnul?

Ve Sternovu filmu odpovědi nenajdete. Veškeré vedlejší události, které by postavu Stevea Jobse představily v hlubším světě, jsou osekány na kost. Dozvíte se jen základní fakta. Otevřené motivy zůstanou bez zakončení, a film tak logicky působí nikoli jako komplexní dílo, ale jako chabý, zaprášený pomník a reklama na knižní předlohu Waltera Isaacsona.

Jobs

Na tu jsem dostal chuť už při startu závěrečných titulků. Ne však proto, že by mě filmová verze Stevea Jobse přesvědčila o jeho unikátnosti (a to se Ashton Kutcher nebývale snaží, aby Jobsovi vdechl život). Ale zkrátka z toho důvodu, že jsem si chtěl doplnit díry, jichž Stern a jeho scenárista (mimochodem debutant) nasekali tuny.

Pokud se tedy chcete dozvědět víc, odkazuji spíše k literatuře. Pakliže hledáte filmovou alternativu, pak se jako příhodnější jeví televizní Piráti ze Silicon Valley. Ani ti se neobejdou bez chyb. Rozhodně se však nesnaží říci všechno, aby ve výsledku neřekli vlastně vůbec nic. Což je u filmu o jedné z nejvýraznějších osobností IT a elektroniky to zdaleka největší selhání. Že po jeho skončení odcházíte s pocitem naprosté prázdnoty. A při nulových znalostech kontextu zákonitě i zcela zmatení.