Jasmíniny slzy (mini recenze Blu-ray)

vydáno 19. 1. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Z domova

Tagy: Blu-ray, Blue Jasmine, film, Jasmíniny slzy

Jasmíniny slzy (Blue Jasmine, 2013) (Blu-ray)

Woody Allen přináší světu filmu jednu z největších jistot, když si můžete vsadit, že do roka a do dne uvidíte snímek, pod nímž se iniciály „WA“ objeví. Zároveň však pokaždé vzbuzuje obavy, zda se bude tentokrát jednat o trefu do dramaticko-komediální černé, anebo o pásovou výplňovku, která je jen odrazem Woodyho nejlepších kousků.

Naštěstí pro diváka platí pro Jasmíniny slzy první možnost, neboť se v nich Allen odvážně vrací na plochu satirického dramatu, v němž není pro humor, neurotické blábolení téměř žádné místo. Ano, na některých postavách jsou zjevné typické Allenovy šablonky, stejně jako jasně rozpoznáte režisérův filmařský a psavecký rukopis, oproti zasněné pocitovce Půlnoc v Paříži je ovšem jeho novinka mnohem drásavější.

Allen se v ní již poněkolikáté otírá o maloměšťácký styl života a do světla reflektorů staví postavu, které máte ze všeho nejvíc chuť zakroutit krkem a následně se jí za její odpornost vymočit do obličeje. Jasmine je totiž typický maloměšťák, který sám nic neumí, ale dokázal se dobře provdat. A poté, co o vše přijde, se nesnaží prodat zpět na vrchol vlastními silami, ale opět jen přes hřbet někoho dalšího, zatímco komanduje svou sestru, která pro změnu nemá ambice žádné a spokojila se s nudným životem s agresivním automechanikem a prací v samoobsluze, ale když už nic jiného, alespoň si na nic nehraje a je se svým životem smířená.

Jasmíniny slzy (2013) Jasmíniny slzy (2013) Jasmíniny slzy (2013) Jasmíniny slzy (2013)

Jasmine nikoli a je ochotná dělat doslova psí kusy, aby se mohla vrátit do luxusních podniků, nechat se zbohatlicky rozmazlovat od skutečně pracujícího člověka a sama jen pořádala rozmařilé večírky pro desítky „přátel“, o nichž ví kromě jména snad jen přibližnou částku na kontě. A Cate Blanchett tento odporný charakter hraje s takovou chutí, že jí za necelé dva měsíce budeme při oscarovém ceremoniálu všichni oddaně fandit. Její změny poloh ze sebevědomé paničky v nervní trosku trpící samomluvou a představami jsou totiž skutečně mistrovské, uhrančivé a při finálním zúčtování i mrazivě dojemné a povyšují tím Allenovu látku o pověstný stupínek výš.

Proto je možná škoda, že sám Allen podobně břitký materiál obaluje do svého poklidného a příliš odtažitého řemesla, které nedovoluje k postavám úplně přimknout a do filmu se naplno položit. Podobně jako když sedíte v divadle a víte, že jde jen o papírem šustící tyjátr, v němž je myšlenkový obsah a všichni dělají co mohou, ale k opravdovému strhnutí, kdy v periferním vidění zmizí okolní prostor a přestanete vnímat čas, bohužel nedojde.

Allen se poslední roky vyžívá ve výrazném color gradingu, kdy výsledný obrázek zahaluje do zlatavě žluté, a proto například tělovky nikdy nepůsobí stoprocentně přirozeně a obraz je uměleckým záměrem deformovaný. V ostatních technických elementech ovšem nelze disku nic vyčítat. Jako nový titul totiž představuje poctivou ukázku filmu ve vysokém rozlišením. Barvy jsou živé, obraz nese stopy filmového zrna (v dnešní době vyhlazených vizuálů je radost ho zahlédnout) a ostrost a kontrast nesestupují ze stupínku nejvyšší kvality ani v hůře osvětlených a tmavých sekvencích. Což platí i pro kresbu detailů či stínů.

Zkrátka poctivá práce, jež se odráží i na zvuku, jenž však málokoho ohromí. Allenovy filmy bývají po technické stránce málokdy výjimečné a platí to i pro Jasmíniny slzy, které se – jak se na drama sluší a patří – zaměřují především na přesnou reprodukci dialogů a další složky filmu nechávají probublávat v pozadí. Soundtrack si tak až na úvodní titulky příliš neužijete a i okolní ruchy nejsou posazeny do popředí. Větší práci s prostorovostí zvuku tudíž rovněž nečekejte.

Žádné nejsou.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Jasmíniny slzy lze zakoupit v obchodě Filmgame.cz.