Jarek Nohavica: V Lucerně (recenze Blu-ray)

vydáno 10. 2. 2010 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: 1080i, 2Wings: Overseas Pilots, Blu-ray, Chill Pill: One Night Only, Dolby Digital, Jarek Nohavica, Jarek Nohavica: V Lucerně, Kabát: Po čertech velkej koncert, koncert, MPEG-2, MPEG-4 AVC, V Lucerně

Jarek Nohavica: V Lucerně (2010)

Tuzemská, resp. česko-slovenská hudební Blu-ray nabídka je… slušně řečeno velmi omezená. Prokazatelně prvním hudebním Blu-ray diskem byl počin 2Wings: Overseas Pilots (recenze) z roku 2008, nejedná se ovšem o koncertní záznam. V tomto směru drží slovenské prvenství skvělý disk Chill Pill: One Night Only (recenze), těsně před koncem loňského roku pak stihla Blu-ray vydat i skupina Kabát (Po čertech velkej koncert, recenzi připravujeme). Letos v lednu do „modrých“ vod vysokého rozlišení zavítal i písničkář Jarek Nohavica – a právě jeho Blu-ray disku V Lucerně se dnes budeme věnovat.

Hned na úvod se musím přiznat k určité osobní angažovanosti. S písněmi Jarka Nohavici jsem se poprvé setkal těsně před revolucí, když jsem si stále dokola pouštěl jeho první, tehdy samozřejmě ještě vinylové „elpíčko“ Darmoděj. Těžko říct, jestli to byl pro tehdy jedenáctiletého puberťáka ten pravý poslechový materiál… Faktem ale je, že jsem od té doby s velkým potěšením vítal každou další desku, kterých ostravský bard (sic!) vydal do dnešního dne pokud správně počítám dvanáct.

Když jsem se tedy začátkem tohoto roku dozvěděl, že je na Blu-ray možné vidět a slyšet právě Jarka Nohavicu, navíc jako jednoho z prvních našich interpretů, má radost dosáhla pomyslného vrcholu. Měl jsem totiž v živé paměti koncertní DVD Doma, natočené roku 2006 v ostravské koksovně Karolina, které mě svou atmosférou doslova uchvátilo. Věděl jsem tedy už předem, že případná recenze nového Blu-ray bude pravděpodobně značně nekritická a subjektivní… Ale rozhodl jsem se to risknout.

TIP: Blu-ray disk V Lucerně si můžete objednat na webu písničkáře Jarka Nohavici »

Po pravdě řečeno jsem trochu na rozpacích, jestli má vůbec smysl nějak všeobecně představovat tvorbu Jarka Nohavici, aby si ji případní neznalí (a nepochybuji o tom, že se jich pár najde) dokázali alespoň někam zařadit. Pokud se totiž řekne, že „Nohavica hraje folk“ (což není tak docela pravda), pro celou řadu čtenářů ztratí tato recenze smysl. Předsudky jsou hrozná věc!

Jarek Nohavica: V Lucerně (2010) Jarek Nohavica: V Lucerně (2010) Jarek Nohavica: V Lucerně (2010) Jarek Nohavica: V Lucerně (2010)

Jarka Nohavicu jsem se tedy rozhodl „představit“ jako předního českého písničkáře, textaře, skladatele, kytaristu, hráče na heligonku, herce (geniální Rok ďábla) a především básníka, jehož písně od poloviny osmdesátých let doslova zlidověly (známe je všichni, i když o tom někdy možná ani nevíme). Jeho tvorba je osobitá a nese charakteristický hudební i obsahový rukopis, díky kterému prakticky není možné splést si Nohavicu s někým jiným.

Ale teď už k samotnému Blu-ray disku. Koncertní DVD Doma jsem v úvodu zmínil zcela záměrně, Blu-ray V Lucerně na něj totiž svým způsobem navazuje. Každý z koncertů ovšem disponuje zcela jinou atmosférou a skladbou písní – na jedné straně industriální prostor obří ostravské tovární haly a osvědčené „hitovky“, na straně druhé komorní pražská Lucerna a mnohem intimnější výběr někdy až depresivních skladeb z posledního alba Ikarus.

Nutno říct, že obojí má něco do sebe. Příznivci osvědčených klasik typu Kometa, Když mě brali za vojáka, Darmoděj, Dokud se zpívá, Hlídač krav nebo Zítra ráno v pět budou sice možná zklamáni, protože ani jedna z těchto písní v Lucerně nezazněla… Ovšem k takovému prostoru a celkové komornější koncepci této série koncertů se vybrané balady a tematicky „těžší“ skladby hodí skutečně mnohem více.

Výjimky se samozřejmě najdou – Nohavica během čtyřiadvaceti písní hned několikrát vhodně odlehčí a rozptýlí publikum tu dětskou hříčkou s doprovodem heligonky, něžně hravým textem na hudbu Ludwiga van Beethovena, případně hip-hopovou skladbou (!) s jihlavskou partičkou Pio Squad.

Velkou roli v celkovém dojmu z koncertu hrají i dva hudební hosté – klavírista Dalibor Cidlinský junior a hráč na příčnou flétnu / soprán saxofon Michal Žáček. Vstoupí sice jen do minima skladeb, ale třeba právě ta závěrečná, naprosto úchvatná Mám jizvu na rtu (ve které Jarek odloží kytaru a nechá znít „jen“ svůj hlas), díky tomu zanechá v posluchačích mnohem hlubší stopu.

Ať už to ale vyzní jakkoliv, Nohavicovy skladby nejsou určeny pro každého (a tím se teď opravdu nechci nikoho dotknout). Nepředstavují v pravém slova smyslu ani folk, ani populární hudbu v tom negativním, mainstreamovém slova smyslu. Písně či zhudebněné básně často obsahují složitý text, který je nutné vstřebat třeba až na několikátý poslech, dostat se jim pod kůži – a nebo možná ještě lépe nechat je, aby se ony dostaly pod kůži nám.

Ne každý je to ochoten podstoupit, ne každý je ochoten věnovat poslechu takové hudby čas a brát to jako aktivní pokus o sebeobohacení se. Nohavicovy písně jsou chytré, hravé, něžné, zamilované, moudré, smutné, melancholické, náladové, burcující i veselé, v žádném případě ale nejsou prvoplánové nebo hloupé a obsahují minimum „vaty“.

A to se dnes v určitých kruzích stále ještě moc nenosí…

Blu-ray disk prošel jako obvykle pečlivou analýzou, ze které nakonec vyplynulo hned několik celkem zajímavých věcí. Jako obvykle začneme obrazem, který i v případě hudebního disku představuje to, co je na první pohled nejvíce vidět (vím, že se jedná o celkem zvláštní formulaci, ale jak to lépe popsat?).

Záznam koncertu v délce 85 minut je na disku uložen jako MPEG-4 AVC stream s rozlišením 1080i a v podstatě konstantním datovým tokem kolem 15 Mbps. Prokládané rozlišení je v případě koncertních Blu-ray disků téměř nepsaným pravidlem, může s sebou ale přinášet určité problémy.

Jarek Nohavica: V Lucerně (2010) - Blu-ray bitrate

Ačkoliv se o deinterlacing snímků dokáže vždy s větším či menším úspěchem postarat videoprocesor Blu-ray přehrávače nebo samotné televize, určité druhy pohybů tomuto druhu záznamu prostě nedělají dobře. Konkrétně v případě disku V Lucerně se ale není čeho bát, téměř statický charakter dění na pódiu nepředstavuje pro prokládaný obraz žádnou překážku.

Přínos detailů, kterými obraz ve vysokém rozlišení disponuje, je rozeznatelný na první pohled, především v detailech tváří a blízkých záběrech na pódium. Steadicamy v hledišti čas od času poskytnou vzdálenější celkový pohled nebo přejedou nad diváky, pódiový kameraman zprostředkuje několik záběrů i zpoza Jarka jakoby jeho očima, žádná další invence či dynamika není potřeba – jen by zbytečně docházelo k rušení atmosféry.

Jestliže je tedy obrazových možností Blu-ray využito v maximální možné míře, po zvukové stránce může možná přijít mírné rozčarování, ovšem čistě technické rázu: Audio je totiž k dispozici pouze jako Dolby Digital, a to ve formě sterea nebo poměrně nezvykle jako 5.0 (tedy prostorový zvuk bez separátního kanálu pro subwoofer).

Není to ale nic proti ničemu – nejedná se o rockový koncert, pro kytaru, klavír, saxofon a hlas „obyčejný“ Dolby Digital záznam bez problémů stačí, zvlášť když je proveden skutečně kvalitně. Prostorové kanály jsou využity velmi decentně (nicméně jejich přítomnost je dobře znát), jednotlivé nástroje jsou přesně rozlišitelné, jejich zvuk je přirozený a dynamika odpovídá charakteru produkce.

To, že Blu-ray disk neobsahuje obvyklé pop-up menu a vždy je nutné se vrátit do menu hlavního, podobně jako v případě DVD, je nepodstatný detail. Jistou nezvyklostí ovšem představuje způsob, jakým je umožněno pustit si kromě celého koncertu jen konkrétní skladby z něj (což je právě jednou položkou v hlavním menu):

Na jednovrstvém 25 GB disku je totiž hlavní obrazový a zvukový stream o datové velikosti necelých 10 GB uložen v bitově identické podobě dvakrát, přičemž poprvé je „v celku“ a podruhé pomocí playlistu rozdělen na kapitoly, představující jednotlivé skladby. Proč tomu tak je, to je mi skutečně záhadou, nicméně čistě technicky je toto řešení samozřejmě plně funkční.

Doplňkové materiály potěší vždy, i když jich není příliš – jako v tomto případě. Pozitivní rozhodně je, že jsou všechny ve vysokém rozlišení (MPEG-2 1080i).

Prvním je devítiminutový dokument ze zákulisí série koncertů v Lucerně, poskytující ucelený pohled od příjezdu Jarka Nohavici na pražské Hlavní nádraží, přes přípravu pódia, techniky a zvukovou zkoušku, až po nahlédnutí do prostředí režie záznamu a první minuty koncertu. Zajímavé a hodnotné.

Druhým bonusem je unikátní „časosběrný“ popis geneze skladby Mám jizvu na rtu, odehrávající se na ploše šesti minut a zachycující různé fáze práce na teprve se rodící písni. Rozdíl mezi prvními nápady a finální živou podobou na koncertě je obrovský. Stojí za shlédnutí!

Finální třešničkou na dortu je galerie profesionálních fotografií, pořízených během koncertu. Prezentace probíhá formou automaticky se měnících snímků s kytarovým podkresem. Hezké.

Verdikt? Nebudu skrývat své nadšení – Blu-ray disk V Lucerně je povinností pro každého „HD pozitivního“ fanouška Jarka Nohavici (a nebo kvalitní hudby všeobecně), který s ním získá možnost vychutnat si svého oblíbence v maximální dostupné kvalitě.

Petarda Production - logo

Koncert je sice koncert, ty Nohavicovy ale bývají neuvěřitelně rychle vyprodané… Jeden z prvních tuzemských hudebních Blu-ray disků nemohl dopadnout lépe!

Blu-ray disk Jarek Nohavica: V Lucerně k recenzi poskytl Jarek Nohavica a agentura Petarda Production. Děkujeme.