Jako zvířata v kleci (Blu-ray recenze)

vydáno 5. 12. 2011 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, BluRayEdice.cz, Jako zvířata v kleci, Wrath of Cain

Jako zvířata v kleci (Wrath of cain, 2010) (Blu-ray)

Hromotluk Cain býval velké zvíře. Kšeftoval s drogami, opoziční gangy likvidoval mrknutím oka a kdo se mu postavil, skončil se zaraženou kudlou v krku a plivancem ve tváři. Teď však sedí za katrem a odpykává si trest za všechny hříchy. A protože v base máte dost času na zpytování svědomí (zvlášť když vám objeví rakovinu a víte, že to máte za pár), obrátil se k Bohu s nadějí, že když udělá pár dobrých skutků, nebudou ho po smrti natahovat v pekle na skřipec každé dvě hodiny.

A aby té motivace nebylo málo, má ho v nápravném zažízení doplnit i jeho syn. To se ovšem tatínkovi ani trochu nelíbí, protože ačkoliv si v životě dovedl zjednat respekt, sám moc dobře ví, že bručet za mřížemi není úplně košer a život se dá trávit mnohem líp. Jenže nejdřív musí se synem navázat ztracený vztah a vzhledem k nabroušeným spoluvězňům mu i zachránit kejhák.

Jako zvířata v kleci (Wrath of Cain, 2010) Jako zvířata v kleci (Wrath of Cain, 2010) Jako zvířata v kleci (Wrath of Cain, 2010) Jako zvířata v kleci (Wrath of Cain, 2010)

U Blu-ray edice jsme si již zvykli, že jakmile přijde s filmem opírajícím o drama (viz. Cela 211, Plamen a Citron, anebo bizarní Ozvěny mrtvých), povětšinou nás před televizí nečekaná nekoukatelné peklo, nýbrž poměrně příjemná (leč lacině vyhlížející) podívaná, ohánějící se docela zajímavou myšlenkou.

Do podobného soudku by rádo patřilo právě i vězeňské drama Jako zvířata v kleci. Jenže ač nemá vůbec špatné obsazení (drsňáka Vinga Rhamese máme rádi a fandíme i Terminátorovi Robertu Patrickovi) a zápletka rovněž není na facku, cestou na modré placky se toho docela dost pokazilo.

Hlavně ve scénáři, který má problémy hlavně s podrobným vykreslením postav, kvůli čemuž se jakékoliv z nich jen těžko dostáváte pod kůži. Rhames sice před kamerou docela často brečí (popravdě ho podezřívám ze zánětu spojivek) a snaží se z diváka dolovat emoce jak to jen jde, jenže ať odrazuje malá děcka od lumpáren nebo cepuje syna do latě, nikdy se z něj nestane takový klaďas, abyste mu lítostivé pohledy věřili víc než ty buldočí, z nichž čiší, že by vás během vteřiny roztrhal na kusy. Jeho postava je zkrátka smutně černobílá a nevěrohodná, a na hloubce jí skutečně nepřidá, že s chutí cituje Bibli pokaždé, kdy se film pokouší tvářit smrtelně vážně.

Pořád je na tom ale výrazně lépe než ostatní, kteří nejenže hrají výrazně hůř (hlavně Rhamesův syn, jenž vypadá jako levný klon Snoop Dogga), ale ještě se musí smířit s dialogy typu „hej, negře, sežeň mi čmouda“ a „jestli mě budeš ještě štvát, jou jou, vykuchám tě jako kapra“, které by se ctí neodříkal snad ani Daniel Day Lewis. No dobře, teď trochu přeháním. Pravdou ale je, že kdyby se scenáristé podobně odvázali, mohla být z „Cainova hněvu“ přinejmenším průměrná komedie.

Určitě lepší než disfunkční, rádoby seriózní drama, snažící se řešit otázky rodičovské ochrany a vykoupení hříchů, aniž by dokázalo obstojně vykreslit byť jen to, jak fungují smrduté americké věznice (bachaři jsou sice drsní, ale vězni si evidentně dělají, co se jim zachce), anebo podsunout uvěřitelný vývoj vztahu otce a syna, který se tak odehraje snad během dvou tří střihů.

Bylo by však nefér fackovat jen scenáristu, neboť ten jen těžko může za nejisté herce (některé scény zavání točením na první dobrou), televizní vizuál (přitom se točilo na REDku!) a velmi zmatené vyprávění, jež vám v první dvacetiminutovce motá hlavu tunou nadbytečných postav (musel jsem se zorientovat pohledem na imdb), jejichž prostřednictvím se nenahánělo ani tak dějové pozadí jako spíš celovečerní stopáž.

Pokud tedy hodláte zalovit do nabídky Blu-ray edice, zkuste raději některý ze starších titulů. Jako zvířata v kleci by sice rád řekl něco víc než „nekraďte, nebo skončíte v base“, na to by však potřeboval nejen lepší scénář a herce, ale především režiséra s talentem a osobitou vizí.

Upachtěnost filmu se bohužel odráží i na technické stránce, překvapující sice vydatnou drobnokresbou v obličejích (Rhameso struhadlo z hlavy dlouho nedostanete) a solidními barvami (včetně tělovek, které jen občas tíhnou k narůžovělosti), ale to je v podstatě vše.

Černá má k ultimátní sytosti vyšlechtěných novinek doopravdy daleko (je spíš tmavě šedá), ve stínech dochází velmi často ke slévání a jakmile je scéna jen o trochu hůř nasvícená (pokud nejede vyloženě na přirozený zdroj), můžete se připravit jak na solidní dávku šumu, tak na zhoršení ostrosti a nižší kontrast.

SD zvuk v Dolby Digital 5.1 je přitom dokonalou ukázkou nezajímavého průměru, takže ač vás na úvod možná zaujme solidní dynamika několika výstřelů, zbytek filmu projede vaší sestavou, aniž by se jednotlivé repráčky výrazněji zapotily. Subwoofer je v podstatě bez práce, zadní kanály se občas připomenou pouze soundtrackem a většinu práce tedy odnese central, pro který však podobný mix nepředstavuje výraznější výzvu.

I přes celkovou nevýraznost se však mixu nedá upřít čistota a naprostá zřetelnost dialogů. A to jak v původní stopě, tak v obstojném českém dabingu.