Jak přicházejí sny (mini recenze Blu-ray)

vydáno 24. 3. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, Jak přicházejí sny, recenze, What Dreams May Come

Jak přicházejí sny (What Dreams May Come, 1998) (Blu-ray)

Zatímco například v USA se výprava Robina Williamse do pekla kvůli záchraně vlastní manželky a rodinnému smíření duší objevila již před pěti lety, český divák se dočkal až minulý měsíc. A můžeme jen spekulovat, jestli se tak nestalo jen „díky“ tomu, že Robin Williams – trochu ironicky – sám spáchal minulý rok sebevraždu.

Tato distribuční taktika se pravděpodobně ukáže jako lichá (titul vychází příliš pozdě po smrti, navíc bez propagace). Pro fanoušky slavného komika, jemuž však slušely i hutné dramatické role, je ale důležité, že vizuálně úchvatné drama je konečně v dostání i v jejich domovině. Byť bez českého dabingu, jenž tentokrát na disku chybí.

Zpátky však k filmu. Za Jak přicházejí sny si trikové studio ILM odneslo slavného Oscara za zvláštní efekty a jestli se film může něčím opravdu chlubit, je to jeho vizuální stránka, jež umně balancuje na hranici kýče a nabízí obrázky, které sice notně zestárly, avšak i v roce 2015 uchvacují svou nápaditostí a na tehdejší dobu nesmírnou precizností a unikátností.

Jak přicházejí sny (1998) Jak přicházejí sny (1998) Jak přicházejí sny (1998) Jak přicházejí sny (1998)

Silný je však i výkon samotného Williamse, jenž se filmem prokouše skrze sérii dramatických událostí a emocionálních záchvatů s bravurou ostříleného pardála. Příběh je samozřejmě dosti mimo rank běžného rodinného dramatu a mnozí filmu v době premiéry oprávněně vyčítali určitou dějovou a motivovou přeplácanost (film například kombinuje hned několik náboženských představ o peklu a posmrtném životě). Závěrečná katarze ovšem zůstává silná a ústřední drama mezi otcem, matkou a dětmi a jejich vzájemné znovunalezení fungují takřka na výbornou.

Jak přicházejí sny tak nemusí být kvůli svému mysterióznímu tématu pro každého. Komu ale sedí varianta rodinného dramatu říznutého trochou nadpřirozena a náboženské spekulace, podepřené silnými výkony a soustředěnou režií, bude pravděpodobně spokojen. Ti největší Williamsovi fanoušci by si pak měli možná připravit i nějaké ty kapesníčky pro případ první smrkací pomoci.

Slušná práce. Jak přicházejí sny přichází na tuzemský Blu-ray ve více než adekvátním přepisu, jenž věrně odráží umělecký záměr filmu. Samozřejmostí je tudíž velmi věrné zobrazení až trochu kýčovité palety barev. Tělovky se mění podle gradingu od desaturovaných k mírně přesaturovaným (s nádechem do oranžova). Černá je překvapivě často pevná v kramflecích. A stínokresba táhne za jeden provaz. Bystřejší oko si sice povšimne užití Edge Enhancementu, kvůli němuž hrany okolo postav často drobně svítí. Stejně jako asi nepřehlédne kolísající ostrost. I tak by však měl být i náročnější divák spokojen. Dokonce ani drobných známek špíny, občasných bílých teček a drobných škrábanců není tolik, aby kdokoli začal volat po novém releasu.

Zvukově se přitom jedná rovněž o slušnou práci. Film je dle očekávání soustředěn především na dialogy, od nichž čas od času přebírá žezlo líbivý soundtrack, takže primárně pracují naplno především přední kanály. Pokud se však surroundy a subwoofer zapojí, určitě to poznáte. Taková sekvence v bouři se vaším obývákem prožene jako uragán a dá vám pocítit rozkoš z poslechu velmi přesného a realisticky znějícího mixu. Spokojenost.

Nedorazily.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Jak přicházejí sny poskytl k recenzi distributor Bontonfilm. Zakoupit ho můžete v obchodě Filmgame.cz