Interstellar (recenze Blu-ray)

vydáno 13. 4. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 5 komentářů

Tagy: Blu-ray, film, Interstellar, recenze

Interstellar (2014) (Blu-ray)

Christopher Nolan patří mezi miláčky davů. Dokáže oslovovat běžné návštěvníky multikina, kteří si díky jeho filmům připadají skoro až intelektuálně, a stejně tak si našel fanoušky i mezi náročnějším publikem, kterému z běžného line-upu letních (a jiných sezónních) blockbusterů pravidelně vytéká mozkomišní mok i ušima. Nolanovy filmy nejsou nijak zvlášť intelektuálně náročné a k filosofickým výšinám a vrstevnatosti takového Stanleyho Kubricka či Andreje Tarkovského mají zatraceně daleko. Jedná se však pokaždé o snímky nesmírně zručně nalajnované, zkonstruované a v neposlední řadě vygradové. Nolanovy filmy vždy pohltí a dokáží se zarýt pod kůži skrze osobní linie a životné postavy.

Platí to i pro sci-fi Interstellar, která je bezpochyby nejambicióznějším projektem Nolanovy kariéry. Projektem, jenž po Hollywoodu putoval dlouhá léta, jednu dobu byl dokonce pod palcem Stevena Spielberga a v posledních měsících před natáčením prošel hned několika výraznými přepisy a proměnami. Osobně bych stále rád viděl onu Spielbergovu verzi, jež by možná trochu více zatlačila na sentiment, rodinné hodnoty a emoce, ani Nolan se však těchto prvků úplně nevzdal. Byť ho očividně výrazně více fascinuje vesmírný rozměr celého příběhu.

Ten vypráví o zdevastované Zemi, která přestává lidstvu dávat dostatek surovin k přežití. Lidstvo tudíž musí nalézt jinou planetu k osídlení, jinak mu hrozí zánik. A náhoda, nebo osud tomu chtějí, aby lidstvo, jež se v nouzi dalo na pěstování nenáročné kukuřice, spasil Matthew „alright, alright“ McConaughey, jenž musí kvůli vyššímu cíli opustit vlastní rodinu.

Interstellar (2014) Interstellar (2014) Interstellar (2014) Interstellar (2014)

V řadě recenzí se dočtete, že Nolan jako by se vůbec nezajímal o situaci na Zemi, a tak jen lehce načrtne situaci rodné planety, jež je na pokraji totálního chaosu a rozpadu. Osobně s podobnými soudy absolutně nesouhlasím. Ano, Nolan vám neukáže sérii měst, které trpí pod prachovými dunami. Stejně tak nenabízí velikášské výjevy z různých rebélií, rabování a sahání si na život, jež se s podobnou situací ve filmech obvykle váží. Proč? Protože Nolan předpokládá, že je divák inteligentní a toto všechno si umí představit.

Soustředí se proto jen na určitý vzorek lidstva – jednu rodinu, na níž je onen rozpad viditelný v podobě Murph a jejího bratra, kteří zastávají naprosto opačné hodnoty a jejichž vztah se v průběhu filmu mění od nevinného mládežnického hašteření až po maniakální chování, které v jednu chvíli směřuje až ke krvavé roztržce. Nolan nepotřebuje omamovat epickými celky velkoměst, jejichž éra prosperity dávno skončila. Místo toho se soustředí na postavy a ukazuje rodinu uprostřed rozpadu společnosti. Kdy veškeré naděje zhasly a lidé se s tím tak nějak smířili.

Nolan si dokonce odpustí i obvyklou výcvikovou montáž. Prostě vám co nejrychleji vysvětlí výchozí bod a poté už vše směřuje k vesmírné výpravě, kde… film začne teprve zadrhávat. Ani napočtvrté jsem se totiž nezbavil dojmu, že celá linie s Dr. Mannem je jedno velké, x minut dopředu předvídatelné klišé, jež navíc graduje k trikově náročným sekvencím, jejichž smysl je jediný – být akční výplní mezi další várkou dialogů. Nolan rovněž příliš nezvládá přechody mezi velkými myšlenkami a osobními výlevy, kdy takový výlev Anne Hathaway o lásce je něčím, z čeho se cynici v publiku musí ošívat ještě týden.

Podobná drobná selhání však nejsou součástí jen Interstellaru. Nolan obdobně zkratoval již u Temný rytíř povstal a svá scenáristická a kreativní selhání měli i Dokonalý trik a Počátek. A stejně jako to bůhvíjak nevadilo u nich, nevadí to ani tady. Ano, filmu by prospělo, kdyby se Nolan podobných momentů vyvaroval, naštěstí je však obklopuje dalšími více než dvěma hodinami precizní práce, jež je úchvatná hned na několika rovinách.

Především pak svou staromódností, jež je ve světě moderních blockbusterů paradoxně svěžím větrem. A to jak díky určité komornosti zobrazovaného a tlačením příběhu přes postavy, tak prací s praktickými efekty, jež umně pomáhají stírat hranice mezi realitou a fikcí. Ač se jedná o srovnání jablek a melounů, zkuste si po Interstellaru pustit třeba Jacksonova Hobita. Hned vám bude jasné, z kterého blockbusteru bude pravděpodobně nestárnoucí klasika a z něhož jen jednorázová atrakce, na níž lehne stejná vrstva prachu jako na Cooperův dům uprostřed kukuřičných polí.

Nolanovy filmy jsou známé tím, že na Blu-ray nejsou úplně referenční. A to i přesto, že se jim vždy dostává precizních a obřích přepisů, které věrně otiskují režisérův tvůrčí záměr a které vlastní datový tok, jenž si hravě poradí s klidnými dialogovými scénami i akční trikovou smrští. Interstellar v tomto směru není výjimkou a ačkoli vypadá místy fantasticky, nevyhnul se vizuálním selháním, jež mu zabraňují stát se opravdu referenčním diskem po stránce obrazové kvality.

Jak jsem již naznačil, přepis je opravdu kolosální a je vidět, že Warneři uplatnili veškeré zkušenosti, aby takřka tříhodinový kolos nacpali na disk bez ztráty kytičky a bez viditelných kompresních artefaktů. Na ty díky bohu nenarazíte a přepis si zachoval i ohromné množství detailů (obličeje, prachové vrstvy, prostředí vesmírné lodi či objevených planet), jež je ještě výraznější v záběrech točených na IMAX kamery.

Točení na pětatřicítku má však opět své limity, obzvlášť ve spojení s Nolanovým trademarkovým jemným svícením, které zabraňuje především v úvodu filmu mnohým scénám vizuálně vyniknout. Některé záběry trpí opravdu slabým kontrastem, našedlou černou a – jak můžete vidět na některých screenshotech – některé záběry jsou dokonce mizerně zaostřené a dokonale mázlé. Vtipná, avšak pro mě osobně spíše analogově roztomilá je i přítomnost pozůstatku vlasu, jenž se objeví v obraze cca po půl hodině filmu. Někoho by rovněž mohla zarážet jistá přepálenost některých tělovek, které jsou vysloveně oranžové.

Jako problematické se někomu může jevit i pravidelné přepínání mezi poměry stran u scén, jež byly snímány IMAX kamerami. Už v kině mě při první projekci poměrně rušilo a na Blu-ray se bohužel nic nezměnilo. Čím to je? Nolan se v bonusech přiznává, že na rozdíl od Temný rytíř povstal tentokrát sekvence točené na IMAX nebyly dopředu bůhvíjak naplánované. Co šlo natočit na IMAX, to se na něj točilo, co ne, to se točilo na 35mm film. Výsledkem je právě ono rapidní přestříhávání mezi záběry s rozdílným poměrem stran, které občas působí až příliš nesystematicky a může se pro citlivějšího diváka jevit jako rušivé. Hodně v tomto případě pomáhá, pokud vlastníte plátno či větší zobrazovač (mluvím o 55 palcích a více), kde si přece jen lépe vykryjete zorné pole.

Ač jsem teď poslední odstavce nehýřil zrovna pozitivy, rád bych dodal, že výše zmíněné není nic, co by disku sráželo hodnocení pod úroveň vysoce nadprůměrného zpracování. Veškeré vesmírné scény totiž vypadají excelentně, stejně jako finále a i řada dialogových scén ze Země je kvalitou jednoznačně na výši. Barevné podání je povětšinou nesmírně přesné a přirozené. Potěší jemná vrstva zrna (především u scén braných na 35mm) a disk rovněž exceluje v prezentaci plasticity obrazu a stínokresbě.

Nenechte se tedy zmýlit. Interstellar na Blu-ray vypadá skvěle. Jen se opět nejedná o disk, jímž by se Nolan vyhoupl do pozice referenčního boha.

Tam opět zůstává jen v oblasti zvukového mixu. Ano, vím, Warneři opět přišli „jen“ s šestikanálovým mixem v DTS-HD Master Audiu, což je v době osmikanálů a Dolby Atmos stop přece jen už trochu „old-school“ přístup. Jenže u Insterstellaru to opravdu nevadí. Nolan totiž využívá především přední kanály (mluvilo se o tom hodně i před premiérou v kinech) a surroundy nechává v podstatě jen na probublávání soundtracku, popřípadě na ruchy, které se bez jisté prostorovosti neobejdou. Tj. například prachovou bouři, která vám obývací pokoj rozhodně rozvibruje.

Scény z vesmíru už se však velmi výrazně opírají jen o přední kanály, do nichž se tlačí ruchy, soundtrack a samozřejmě i dialogy. U těch si mnozí diváci v kině stěžovali, že jsou nesrozumitelné. Především v úvodu filmu u Cooperovy noční můry, či při startu raketoplánu. Ano, jsou těžko srozumitelné i na Blu-ray. Ale zcela záměrně, neboť jsou obklopeny vibracemi lodi, pípajícím tlačítky a hromadou okolního harampádí, které se snaží udržet stěn. Jistě, je nezvyklé, že ve snaze o realističnost filmař zajde až tak daleko, že nechá dialogy poněkud nezřetelné, avšak osobně nemám důvod toto někomu vyčítat. Je to umělecká licence a hotovo. Navíc se nejedná o žádné zásadní dialogy, jež jsou naopak naprosto v pořádku. A pokud byste se ptali, tak ovšem, Zimmerův soundtrack je na Blu-ray jednoznačně tahounem, který filmu udává dynamiku. A dabing mě po poslechu originální stopy rozhodně neoslovil. Ani ne hlasovým obsazením, které mi nevadilo, jako spíš nepřesným překladem, který film kope pravidelně do rozkroku, absolutní ztrátou dynamiky a celkovou utlumeností stopy. Jděte do originálu, prosím.

Jelikož samotný film zabírá takřka kompletní prostor prvního disku, museli Warneři kvůli bonusům chtě nechtě sáhnout pod disku číslo dva. A ač je to u Chrise Nolana s podivem, tentokrát je opravdu o co stát. V případě Interstellaru na vás totiž čeká okolo tří hodin materiálů, které vás vyčerpají snad ještě víc než sledování filmu. A po jejich zhlédnutí můžete jít okouzlovat kamarády do hospody, protože budete o mezihvězdném cestování vědět první poslední.

Přiznám se, že padesátiminutový dokument „The Science of Interstellar“ mě nijak zvlášť nebavil. Ale to je především tím, že mě teorie červích a černých děr nijak zvlášť nezajímá a v tomto případě se opravdu o ničem jiném než vědeckých faktech a polofaktech nemluví. Pokud však těmto tématům fandíte, dostanete plný kotel těch nejvypečenějších informací od řady vědců v čele s Kipem Thornem, který o Interstellaru dokonce napsal publikaci a hojně přispíval svými poznatky při tvorbě filmu.

Zbytek dvouhodinových bonusů už se přece jen více věnuje samotnému filmu. A ačkoli bych v případě skoro dvacítky featurettů rozhodně ocenil tlačítko „přehrát vše“, musím uznat, že i jednotlivé dávkování mělo něco do sebe. Člověk si alespoň může vybrat, co ho zajímá. Ať už to je práce s herci, trikařská kouzla, tvorba scénáře či scénografické úchylky tvůrců.

Po dvou hodinách jsem sice odcházel od přehrávače vycucnutý jako houba, kterou někdo nechal na suchu, ale uspokojený informačním návalem, jenž na jednu stranu dostatečně odhaluje pozadí filmu a na druhou přichází i s vtipnými historkami ze zákulisí. Koho by napadlo, že tvůrcům málem nevyrostlo kukuřičné pole, protože Cooperovu farmu postavili na místě, kde podobné plodiny zpravidla nerostou? Anebo že Hoyte van Hoytema jako snad jediný kameraman unese IMAX kameru jako handheld? To a mnohem víc se dozvíte i díky nechybějícím českým titulkům.

Již tak dost povedenou edici si navíc můžete vytunit koupí jedné ze sběratelských edic filmu, kterých na našem trhu vyšlo požehnaně. Interstellar je každopádně povinnost.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Interstellar poskytla k recenzi distribuční společnost Magic Box. Děkujeme. Disk můžete zakoupit v obchodě Filmgame.cz