Hunger Games: Vražedná pomsta (recenze Blu-ray)

vydáno 7. 5. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, Catching Fire, film, Hunger Games, Hunger Games: Vražedná pomsta, recenze

Hunger Games: Vražedná pomsta (Hunger Games: Catching Fire, 2013) (Blu-ray)

Hunger Games to v případě prvního dílu neměly úplně jednoduché. Na očekávanou adaptaci knižní série dostaly vcelku mizivý rozpočet. Za kameru se postavil režisér, který v posledních letech spíše tápe. A na většinu zkušenějších diváků zápletka o vzájemně se vraždících dětech v jedné aréně působila jako rudý hadr na extra nabručeného býka. Což se stává, když se váš příběh nápadně podobá nekompromisní klasice ranku Battle Royale.

Není divu, že výsledkem nebylo o moc víc než levně působící sci-fi s nepřehlednými akčními scénami a velmi střídmou atmosférou vládou utlačované společnosti. Druhý díl, do něhož byla napuštěna větší finanční injekce, naverbován zdatnější štáb v čele Francisem Lawrencem a který k opakování Battle Royale zápletky více zamotává téma útlaku a vzpoury, tak zkrátka musel být lepší.

Pravděpodobně nikdo ovšem nečekal, že se režisér Constantina a apokalyptické Já, legendy, který se rozhodně nebojí ani zakázkových prací (viz. průměrná romantika Voda pro slony), vrhne do světa Katniss, Peety a dalších lidí s papírově legračními jmény s vervou, s níž vytvoří utopický svět, v němž byste doopravdy nechtěli strávit ani minutu. Svět, který hrdiny první hodinu filmu doslova svírá, nutí je lhát před veřejností a předstírat vášnivý románek, a ve chvíli největší slabosti (ztělesněné brilantním Donaldem Sutherlandem) je opět vrhne do arény se smečkou vycvičených zabijáků, kteří si povětšinou chtějí jen a pouze zachránit vlastní krk.

Hunger Games: Vražedná pomsta (2013) Hunger Games: Vražedná pomsta (2013) Hunger Games: Vražedná pomsta (2013) Hunger Games: Vražedná pomsta (2013)

Což dává Lawrencovi možnost překlopit film do akčnější roviny, která se nikterak neliší od tradičních blockbusterových konkurentů. Trocha tréninku, taktika, hledání parťáků a smrtonosných nemesis a nakonec i řemeslně přesně ošetřená vyvražďovačka, v níž kvůli nižšímu ratingu logicky chybí téměř jakékoli krvavé šrámy. Nikterak to však nevadí, neboť Lawrence na fyzických soubojích zase tolik nestaví a častokrát si pomůže vydařeným CGI v podobě nabručených opičáků, jedovatého kouře či umělého vodního příboje, kteří dají hrdinům co proto a nepotřebují dodatečné cákance malinovky.

Největším trumfem druhých Hunger Games ale nejsou akční scény, nýbrž herci, kteří zdatně zvládají jak seriózní scény, tak oddechové a nadsázkou prodchnuté momenty (výtah!) značící, že to tvůrci nemyslí zase tak vážně. Od Jennifer Lawrence se kvalitní výkony vcelku očekávají, Lawrencovi se však povedlo sestavit dostatečně silný herecký tým, který je jejímu ztvárnění v zárodku rebelující Katniss dostatečně silnou oporou a jenž dokáže hravě vzbudit sympatie (nejen výrazný Finnick), které v pozdějších částech filmu umí díky brilantně zrežírovaným zásadním okamžiků vyloudit i nejednu (ne nutně dámskou) slzu.

Otevřený konec pak slibuje konečně odklon od arénových druhých polovin, což při pohledu na sebevědomě zvládnutou druhou kapitolu Hunger Games série, která přinesla téměř vše, co se nepovedlo první části, vzbuzuje nemalá očekávání. Snad ničemu neublíží rozdělení na dva další filmy. Katniss a spol. totiž konečně zajímají i nečtenáře předlohy, takže by byla škoda, kdyby zůstalo jen u povedeného středu obaleného balastem.

Vražedná pomsta je po technické stránce disk plný rozporů a ne vždy za ně může pouze distributor, který použil transfer s mizerným datovým tokem a očividnou kompresí, které zkušené oko jednoduše nedokáže vytěsnit. On ani Francis Lawrence při natáčení příliš nebodoval, a tak Vražedná pomsta polovinu filmu umí vizuálně strhnout a příjemně překvapovat barvami (v našem případě oproti jiným edicím s lepším transferem trochu utlumenými), ostrostí i detaily. A druhou půlku znechucovat záběry, které by se měly vyjímat spíš na DVD.

Čím to? Jednoduše způsobem natáčení na 35mm a „imaxovskou pětašedesátku“, na kterou se natočily veškeré záběry ze smrtonosné arény. Ta vypadá (samozřejmě až na důsledky komprese) výtečně a nabízí vysoký nadstandard současné HD prezentace. Měli jste čelist na zemi při IMAX záběrech z Nolanových Batmanů? Vězte, že působivě vypadají i tady.

Jenže pak jsou zde záběry z klasické pětatřicítky, které – stejně jako třeba u Temného rytíře – při použitém svícení neumí odhalit takové množství detailů, popřípadě vykouzlit ostrost, jež by se IMAXu dokázala plně vyrovnat. Konzistence disku proto trpí už v samotném základu. Jenže v našem případě jí výběr transferu vrazil poněkud nečekanou kudlu do zad, a tak se z nekonzistentního HD transferu stal galimatyáš, kdy jeden záběr vypadá celkem k světu a druhý má fazónu, jako byste si právě koupili disk ze stánku vedle prodavače párků. A to prostě bolí.

O to víc, že zvuková stopa (přinejmenším anglická, dabing je „díky“ namluvení tradičně vhodný leda pro sebevrahy) v DTS-HD 7.1 jede na maximum a zvládá hravě jak drobné nuance ruchů a zvukových efektů (trénink!), tak velkolepé davové scény a akční vylomeniny v aréně, v nichž se mísí švist šípů, burácení umělých vln a opičí křik do působivého a dynamického mixu.

První díl Hunger Games u nás vyšel s porodními bolestmi a s drobným zpožděním a jako v podstatě nezávislý titul bez velkého studia i bez bonusových materiálů. O to víc překvapuje, že u druhého dílu se povedlo na disk dostat totožnou výbavu jako v případě běžného amerického vydání.

Kromě poněkud povinného sneak peeku na další best-sellerovou knižní adaptaci Divergent a nikterak objevných vystřižených scén tak dostanete i audiokomentář režiséra Lawrence a producentky Niny Jacobson a především dvouapůlhodinový dokument „Surviving the Game: Making The Hunger Games: Catching Fire“.

Ano, dvouapůlhodinový (a otitulkovaný)! Není divu, že se v něm řeší v podstatě vše od knižního fenoménu a příprav filmu přes kaskadérské kousky, kostýmy či make-up až po post-produkci a přípravy na další film. Čekají vás zajímavé rozhovory s producenty, herci, režisérem a zbytkem štábu. Řada pohledů do zákulisí a zcela logicky i nekončící příval velmi detailních informací, které potěší „hunger newbies“ i dlouhodobé fanoušky série. Trochu škoda, že obal filmu informaci o bohatých bonusech tají. I když o to příjemnější vás čeká v menu překvapení.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Hunger Games: Vražedná pomsta můžete zakoupit se slevou v obchodě Filmgame.cz.