Hunger Games (recenze Blu-ray)

vydáno 23. 11. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 7 komentářů

Tagy: Blu-ray, film, Hunger Games

Hunger Games (2012) (Blu-ray)

V době premiéry v kinech se mi první dil Hunger Games příliš nelíbil. Přišel mi psychologicky povrchní, co se fikčního světa týče děsivě nerozpracovaný a střípkovitý, a ani jedna z postav nebyla natolik zajímavá, abych se nezačal někdy okolo poloviny stopáže nepříjemně nudit a neřekl si, že je vlastně jedno, které pubertální ucho zůstane na konci živé. Druhý díl, jenž jde v těchto dnech do kina (a v IMAXu ho můžete vidět s 50 minutami natočenými na IMAX kamery) se mi však líbil několikanásobně víc a považuji ho dokonce za jeden z nejlépe ošetřených (a napsaných) blockbusterů letošního roku. Proto se mi zdálo jako dobrý nápad podívat se na první díl znovu pro přímé srovnání.

A na rovinu musím konstatovat, že z něj Rossovo uvedení do světa dvanácti distriktů a jednoho hlavního města, v němž se všichni oblékají jako Heath Ledger v Temném rytíři (protože jde o satiru na společenskou nerovnost a dekadenci vyšší třídy), vychází jako poražený nikoli na body, ale přímo brutálním knockoutem do bezvědomí. Rossova verze Hunger Games působí vedle svého mladšího a zjevně i dražšího bratříčka jako krotký David vedle agresivního Goliáše. Bohužel má však holé ruce, takže nemá čím by velikášské vyprávění svého následníka trumfl. A to ani hlavou.

Hunger Games (2012) Hunger Games (2012) Pacific Rim (2013) Hunger Games (2012)

Při přímém srovnání vyplouvá na povrch, že zatímco Francis Lawrence dokáže během několika minut a jedné dvou scén představit postavy natolik, aby z nich mohl dolovat emocionální odér, velké myšlenky o nutnosti sebeobětování a vzdoru, a pro diváka potřebné napětí, Ross si na stejném kolbišti počíná jako slon v porcelánu. Jakákoli rozervanost a strach hrdinů není po pár minutách téměř patrná. Satirický osten nasměrovaný na zvrácenost dnešních reality show a mediálních obsahů obecně je v důsledku neprokreslení fungování orwellovského světa Kapitolu neostrý. A po vstupu do arény film nedokáže zaujmout ani akcí (na jednu stranu je rozklepaná, aby diváky neuspokojovala, zároveň se ale snaží zalíbit vyžadovanou brutalitou), ani postavami, které se slévají do nositelů základních vlastnosti, které až do konce nedostanou jedinou vrstvu navíc. Katniss je zkrátka za všech okolností hodná, Peeta zamilovaný, děti z jedenáctého distriktu dobrosrdeční a všichni ostatní psychotičtí. Jakýkoli moment překvapení chybí.

Definitivním kamenem úrazu je skutečnost, že se Ross nedokáže oprostit od hloupých prvků a krkolomného dovysvětlování světa předlohy(ano, četl jsem ji). Zatímco na papíře maskovací techniky fungují, ve filmu působí pouze směšně (kdo by měl čas se několik hodin malovat jako kámen?). To samé platí pro nepochopitelné chování především záporných postav, které jednají jako by se snad chtěly nechat zabít. A rovněž i pro využívání televizních vstupů, které nejenže vysvětlují, co zrovna vidíme, ale ještě podsouvají nové informace, které se do filmu nepodařilo nacpat jinak a méně těžkopádně.

První díl Hunger Games je proto ve výsledku podobně přínosný jako první díly Harryho Pottera. Čtenáře dovede uspokojit, protože ti se spokojí s vizualizací oblíbených scén a zbytek (dějový, psychologický i tematický) si zvládnou hravě zaplnit. Před neznalcem předlohy se však rozprostře svět, jehož nevykreslenost vytváří dojem naprosté nesmyslnosti (pokračování si z dysfunkčnosti režimu trefně utahuje) a postavy pro změnu nezajímavosti, neboť jich je příliš a ani jedné se nedostane adekvátní profilace, jež by přesahovala hloubku dívčího románu pro desetileté. Což je škoda, protože pokračování ukazuje, že zvládnutelný tento úkol rozhodně je.

Pomineme-li celkovou poloteleviznost materiálu, který se pohybuje mezi jedním skladištěm, jedním dvorkem a jedním lesem, Hunger Games vypadají i na tuzemském Blu-rayi nadstandardně dobře. Barvy odpovídají uměleckému záměru (Ross barvy dost desaturuje, takže má film chladnou paletu například tělovek), kresba je vysoce nadprůměrná a ačkoli mnohé kostýmy vypadají jako z ujeté mysli Lady Gaga, vzhledem k úrovni detailů se jimi můžete přesto dlouhodobě kochat.

Disk podle očekávání září především v denních scénách, v noční sekvencích se čas od času vyloupne trocha šumu a několikrát se objeví i slabší kontrast, popřípadě neostrost (když Katniss obdrží mast pro Peetu, vzkaz nelze snadno přečíst). Takových momentů je však jen stopové množství. Většina tmavých scén vypadá rovněž velice dobře a například sytost černé je přímo vynikající. Pokud bych měl hodnotit číslovkou, dostal bych se bez problémů na hodnoty 4 bodů z 5 možných.

Ještě o úroveň výš bych poté hodnotil zvuk (anglické DTS-HD Master Audio 5.1), jenž plně odpovídá dnešním nejnáročnějším požadavkům na zpracování zvukového mixu. Dialogy jsou naprosto bez problémů srozumitelné, film nabízí hned několik scén, v nichž vyniká prostorovost mixu, přechody mezi kanály či jen nápaditost zvukových inženýrů (úvodní krveprolití v aréně), a za zmínku stojí i soundtrack. Ten sice nepatří mezi nejvýraznější, avšak odvádí kvalitní práci jak ve velkolepé (ústřední melodie), tak intimní rovině.

P.S.: Na základě upozornění v diskuzi, že se obraz filmu v některých scénách kostičkuje, jsme obraz překontrolovali a skutečně tomu tak je. Nicméně se jedná o několik desetin vteřiny a pro necvičené oko může jít jen o těžko postřehnutelnou vadu přepisu. Přesto berte toto upozornění na zřetel.

Tuzemská edice je na rozdíl od americké edice kompletně bez bonusů. Přicházíme tak o tři hodiny podle zahraničních recenzí vydařených materiálů, které jsou za hranicemi umístěné na bonusovém disku.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Hunger Games nám poskytl obchod Filmgame.cz.