Hulk (recenze Blu-ray)

vydáno 22. 12. 2008 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, DTS-HD, film, Hulk, PIP, Temný rytíř, Universal, Universal Pictures, Universal Studios, Warner

Hulk (2003)

Když se před čtyřmi lety objevil Hulk režiséra Anga Leeho, setkal se s velmi rozpačitým přijetím. Dosud bezpochyby nejkomiksovější filmová adaptace kreslených příběhů vynikala skvělými akčními scénami, neobvyklým střihem a výbornou režií. Na druhou stranu se děj trochu zbytečně vleče, divák může být během sledování Hulka často velmi netrpělivý a herecké obsazení také není dvakrát skvělé.

Ale hezky popořádku. Hulk začíná tam, kde každý jiný film podle komiksu: vypráví o vzniku cholerické příšery, která začne házet tanky hned, jak jí jen trochu začnete lézt do zelí. Bruce Banner, povoláním vědec, se totiž během pokusů vystavil gamma-záření, které v kombinaci s látkou zděděnou po otci (dělal pokusy sám na sobě) spustilo v jeho těle nezvyklý proces: jakmile se Bruce jen trochu rozzlobí, začne se měnit v nařachanou zelenou obludu jménem Hulk.

S Hulkem byste se zřejmě nechtěli setkat někde na ulici – Bruce ho totiž nemůže kontrolovat a zelený bijec tak ničí všechno, co mu přijde do cesty. Zklidnit ho dokáže jen jedna osoba: Bannerova kolegyně a celoživotní láska Betty Ross. Hulk však není Bruceův jediný problém, do jeho života totiž znovu vstupuje dlouho ztracený otec, šílený vědec, který chce dokončit své experimenty, jejichž součástí se samozřejmě obě synova alterega stávají. Banner senior tak získává hrozivé superschopnosti a jde po krku vlastnímu synovi.

Je to rozhodně zábavná podívaná, problém a důvod rozpačitých reakcí tkví hlavně v tom, že si na ni musíte nějakou chvilku počkat. Akčním sekvencím totiž předchází trochu roztahaná expozice, jejímž ústředním motivem je Bannerova láska k Betty a různé experimenty. Děj se tu nudně vleče a postrádá jakékoliv napětí. Jako představovačka vztahů hlavních postav (potřebujete jich znát pět) funguje začátek skvěle, jako dobrá zábava rozhodně ne. Ang Lee tuto scénáristickou vadu naštěstí zachraňuje velmi energickou režií, ta pak vyniká díky novátorskému přístupu ke střihové skladbě.

S pomocí digitálních umělců z ILM Lee dosáhl doslova komiksového střihu, kdy se různá okna několika scén překrývají, splývají, doplňují se různými úhly pohledu nebo se naopak zastiňují. Člověk tak může sledovat reakce několika osob najednou, během akčních scén se lépe orientuje „na bojišti“ a i nudné sekvence vědátorských pokusů jsou díky tomu úplně jiná písnička.

Někteří diváci by mohli mít problém i s obsazením. Eric Bana v hlavní roli sice není úplně špatný, ale dovede působit nevýrazně až nudně. Zdá se ale, že to je jakési hulkovské prokletí, protože ani jinak skvělý Edward Norton v restartu komiksu Neuvěřitelný Hulk nedosáhl svého výkonostního standardu. Jako by v kontrastu s energií nabitým Hulkem každý herec působil jako naprostý, ehm, zelenáč.

S postavami v Hulkovi je vůbec problém, buďto jsou utíplé (Bannerova kolegyně), nebo přehrávají až vás za ně bolí obličejové svaly. Ještě že jsme v komisku, kde to v případě generála Rosse a Bannera seniora skoro nevadí. Některých proslovů – zvlášť zbytečného filosofování během finální konfrontace – jsme však mohli zůstat ušetřeni.

Hulk (2003) Hulk (2003) Hulk (2003) Hulk (2003)

Jakmile totiž Hulk a Ang Lee přepnou do bojového modu, začnou se dít divy. Lee doslova překypuje nápady, což je u asijské legendy akčního filmu při takovém skóre nezapomenutelných hitů celkem obdivuhodné. Nikdy se nenechá uchvátit možnostmi digitálních efektů, zato je umí zplna využít když je potřeba.

Jeho Hulk cestuje několikakilometrovým skokem, rve se se zmutovanými psy, háže tanky, honí se s vrtulníky, stíhačkou a spoustou raket, nikdy si ale vyloženě neřeknete, že byste mu takové eskapády nevěřili ani pod vlivem alkoholu. Leda když začne mávat s tankem za hlaveň, to už bylo trochu moc. Jinak se ale jedná o skvělou a originální akci, která je v žánru komiksových adaptací, pokud o něčem takovém můžeme mluvit, z nepochopitelných důvodů často přehlížená. Lee tu ze sebe dostal opravdu skvělé výkony a při akčních scénách nebudete stačit zírat.

Hulk ovšem trpí především chabou zápletkou, se kterou se nedalo moc dělat. Hlavní záporák – ačkoliv v pojetí Nickeyho Nolte často až démonický – totiž není to pravé ořechové pro otvírák potenciální série komiksových filmů (možná i kvůli volbě špatného antihrdiny se Hulk dožil tak rychlého restartu). Přidejte k tomu samotnou problematickou postavu Hulka, který sám o sobě nikdy nefunguje jako naprosto kladná postava a máte scénář, který si velmi těžko buduje divákovu přízeň. Ale také film, který si ji i přes nějaké ty mouchy zaslouží.

Blu-ray edice Hulka přichází jako standardně vybavný disk studia Universal: menu podle šablony, Full HD obraz (já vím, samozřejmost, ale rádi si to připomínáme, že?) a audiostopa v DTS-HD. Na tu si nelze stěžovat, oproti českému DVD s „pouhým“ DTS se totiž jedná o dost podstatnou změnu. Skvěle lokalizované kanály s perfektně vytvořeným zvukovým polem, co nepostrádá hloubku, potěší ucho každého milovníka dobrého domácího kina. Z výbuchů nadskakují sousedům postele (a že se subwoofer zapotí!), přitom zbyl prostor i pro dobře vykreslené ruchy a hlavně zábavné zvukové efekty. U Hulka neusnete ani při sledování těch méně záživných scén.

Obrazový přepis je dílem perfekcionisty. Nechybí mu dostatek zrna, aby působil zdravě filmově, přitom stíhá i ty nejdrobnější struktury a detaily. Obraz je ostrý jak břitva, znatelného softwarového přiostřování ale zůstal ušetřen. Nutno podotknout, že mu na první pohled může chybět jemnost, se kterou se představují třeba tituly od Warnerů (krom výjimky v podobě Temného rytíře), podobně hrubě ale vypadají všechny filmy od Universalu, se kterými jsem se na Blu-ray setkal.

Studio má zjevně nastolený vlastní standard, se kterým jsou spokojení. Není jim co zazlívat, ani barevné podání nezaostává za špičkovými tituly. Barvy mi sice přišly mírně vybledlé, je to ale přijatelnější stav, než by byl pravý opak. Neberte to ale jako nějaké mínus, spíš jako pouhé štourání se v jinak naprosto špičkové prezentaci filmu.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Hulk.

Jestliže je obrazová a zvuková prezentace oproti SD ohromný skok, z hlediska bonusů už toho moc nečekejte. Tedy takhle: čekat toho můžete hodně, jedná se ale o přesný opis dvojdiskové DVD verze, která u nás před lety vyšla a nic nového tu nenajdete. Pokud se ale s Hulkem setkáváte poprvé, máte se na co těšit. Nabídku otevírá Leeho komentář, je na něj úplně sám a poslouchat jeho lámavou angličtinu je vážně legrace. Na druhou stranu je obdivuhodné, že vydrží povídat celé dvě hodiny.

Pokračovat můžete přes klasické „making of“ k dalším čtyřem minidokumentům, trvajícím od pěti do deseti minut: jeden řeší unikátní styl střihu, další s názvem The Incredible Ang Lee skoro čtvrt hodiny vychvaluje pana režiséra. Mnohem zajímavější je Evolution of Hulk, který v další čtvrthodině stručně shrne historii postavy samotné (podobné dokumenty nechybějí na žádném bonusovém disku komiksových adaptací) – jen škoda, že se nemá čas trochu rozjet.

Poslední je podrobný popis Dog fight scény, který toho za deset minut stihne opravdu hodně. Dozvíte se tu mimochodem, že Lee i přes ohromné množství digitálních efektů a akčních scén dělal značné kompromisy, třeba právě scéna psího zápasu byla ve scénáři mnohem epičtější. PiP komentář na disku najdete také, jedná se ale o krátké medailonky, jejichž výpovědní hodnota není moc vysoká – zjevně se jedná o vystřihané materiály pro jiné dokumenty.