Hořící keř (mini recenze Blu-ray)

vydáno 10. 12. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, Burning Bush, film, Hořící keř, seriál

Hořící keř (2013) (Blu-ray)

Hořící keř je svým způsobem unikát, neboť se nestává často, aby v Čechách vznikal projekt, jenž by měl podobnou uměleckou i finanční svobodu a mohl být tudíž nacpán vizí tvůrců v nepozměněné podobě až do posledního okénka záběru. Rovněž nebývá časté, aby o českých dějinách vypovídali zahraniční tvůrci. Angažování polské režisérky Agnieszky Holland se však ukazuje jako velice moudré. Hořící keř totiž vypadá díky jejímu vedení světově nejen po stránce zpracování, ale i hutnosti příběhu.

Samozřejmě nelze v tomto směru přehlížet ani scenáristu Štěpána Hulíka, jenž nejprve narazil v České televizi, aby našel útočiště v americké HBO, která mu dovolila projekt převést na plátno v podobě, v jaké ho měl vymyšlený a bez výraznějších kompromisů. Hulík sepsal třídílný příběh, který se z centrálního příběhu o dopadu činu Jana Palacha větví do několika menších lidských vesmírů a zároveň po hodině a půl (tedy s každou částí) mění žánr.

První část funguje jako komorní thriller, druhá jako civilní drama a třetí staví na vzorci soudních filmů, v nichž se hledají důkazy a objevují se nová odhalení, která dávají postavám i divákovi naději, že režim i přes svoje komploty nezíská v přelíčení o pošpinění Palachova odkazu navrch.

Hořící keř (2013) Hořící keř (2013) Hořící keř (2013) Hořící keř (2013)

Hořící keř proto může působit trochu roztříštěně, jelikož se výrazně mění tempo vyprávění (od dravé první části k velmi pomalému rozprávění závěrečné části), mnohé postavy se trochu nešetrně vytrácí a s nimi i dějové linky, Holland a Hulík však hlavní linie dokáží dotáhnout do konce a dokonce v nich umí excelovat způsobem, který diváka emocionálně zasáhne.

Ačkoli Hořící keř ne vždy táhne na branku s jistotou, řadou silných a vysloveně brilantních sekvencí dokáže strhnout podobně jako hollywoodské spektákly (zjištění o synově smrti, exhumace těla, odlévání masky, závěrečná montáž s hrobem), aniž by se ale utápěl v přehršle patosu.

Od toho si Holland naopak drží po většinu scén rozumný odstup a postavy v jejím a Hulíkově podání působí jako lidé z masa a kostí, nikoli jen jako figury tupě odříkávající papírem šustící text. Nikdo není černobílý, na každou hlavní postavu se nahlíží z více úhlů a každé hrdinství je režimem adekvátně odměněno podobně jako to aktuálně předvádí například v kinech řádící pokračování Hunger Games. A za to posílám tvůrcům velký dík.

„Obstojná kvalita“ je hodnocení, které je příhodné jak pro obraz, tak zvuk Hořícího keře. Jak jsem již upozorňoval v článku o problémech s kompresí, po vizuální stránce Hořící keř tratí kvůli nepříliš šetrné kompresi. Přechody v tmavých scénách jsou pro cvičené oko téměř vždy bolestivé, některé scény nejsou ani příliš ostré a zpochybňovat by se místy dala i schopnost podat opravdu sytou černou.

Pokud má však transfer zlepšené podmínky (dobře nasvícené prostředí, exteriéry a málo akčního pohybu), dokáže chytit za oko jak ostrostí či drobnokresbou, tak i věrným podáním barev (v rámci uměleckého záměru, barvy jsou totiž desaturované) či kontrastem. K lepšímu zážitku zkrátka stačilo rozprostřít sérii na více disků a nekomprimovat stopu do zemdlení.

Zvukově je Hořící keř více než adekvátní. Šestikanálová Dolby Digital stopa nabízí dostatečnou práci s prostorem (psi vám štěkají za zády, davové scény obkličují), ambientní hudba dokáže díky skvostné reprodukci pohltit a dialogy jsou zasazené přesně, abyste každý bez problémů slyšeli. V tomto ohledu Hořící keř nezklame. Byť absence HD stopy zamrzí.

P.S.: Ačkoli má disk problémy s přehráváním v některých PC mechanikách, kdy dochází k sekání obrazu, na stolních přehrávačích funguje bez problémů.

Od bonusů se již předem čekalo málo, proto nepřekvapí, že dostanete pouze videoklip a půlhodinový film o filmu. Ten však nabízí o dost více, než byste si mysleli. Sama režisérka v něm totiž hodnotí strukturu mini-série, vzpomíná na své vlastní zkušenosti z doby normalizace a i herci (Vojta Kotek se s tím nepáře) upozorňují na výjimečnou hodnotu projektu. Navíc se podíváte pod pokličku (byť jen letmo) kaskadérským kouskům, natáčení davových scén a v neposlední řadě i trikovým kouzlům.

Filmgame.cz Blu-ray seriálu Hořící keř nám zapůjčil obchod Filmgame.cz. Děkujeme!