High-Def střípky #18

vydáno 25. 2. 2009 | autor Štěpán Čermák | sekce Novinky | téma Ze světa

Tagy: 2K, 3D, 4K, Blu-ray, Brilliant 3D, Christie, D-Box, film, Ghostbusters, herní konzole, hra, LCD, LG, licence, Panasonic, Philips, Pioneer, PlayStation 3, plazma, prodej, PS3, RealD, RealD XL, Sony, televizor, VIZIO, VoD, Vudu

Týden se s týdnem sešel a HDmag.cz pro Vás střípky našel. Přinášíme smutnou zprávu o pravděpodobném konci plazem, trochu těch prodejních statistik, podrobnosti o hrách spjatých s filmem a samozřejmě se podíváme opět do dalšího rozměru. Čtěte dál!

Filmy a hry společně na Blu-ray podruhé

Sony PlayStation 3

Minulý týden jsme psali o novém formátu, který chystá studio Sony – na jednom disku tu budou sdílet prostor jak film, tak hra podle něj (a obráceně). Will Greenwald (Sound and Vision) měl možnost vyzkoušet si některé hry podle filmů, které se letos na trhu objeví a vypadá to, že se máme na co těšit. Vznikne hra podle druhých Transformers, G.I. Joea, X-men Origins: Wolverine, další Chronicles of Riddick (Assault Arena, jak se bude hra jmenovat, už ale není podle filmu, jen pokračuje v dějové linii) a také podle Ghostbusters (ta se prý mimořádně povedla). Sice ještě není moc jasné, jestli vůbec některé z těchto titulů společně s filmy na disku vyjdou, ale jelikož Sony tuhle novinku slíbila ještě na letošek, právě tohle jsou klíčové tituly, u kterých by měla firma podniknout první kroky (pokud bych měl tipnout, vsadil bych na Ghostbusters, o releasu filmu už se nějakou dobu mluví a s ním spjatá hra by byla krásný dárek pro fanoušky).

PlayStation 3 bude levnější

Peníze...

Tohle je asi nejprovařenější zvěst ve všech kuloárech zabývajících se technikou: PlayStation 3 bude zlevňovat. Tak spadne cena nejdražší herní konzole na trhu, nebo ne? Analytici se hádají, že pokud tomu tak nebude do poloviny roku, Sony utrpí další propady v prodejnosti a shodují se v tom, že cena by měla klesnout o neskutečných $100. Naposledy Sony zlevnila konzoli o $50 a od té doby tvrdí, že se žádné další snižování cen konat nebude (tenkrát to souviselo s existencí nového SKU). Cena odpovídá výkonu, ať si stěžuje kdo chce jak chce. Poslední dobou se ale objevují zvěsti, že na cestě je další generace SKU, která by měla přinést úbytek dolárků na cenovkách. Sony to samozřejmě popírá, což je z marketingového hlediska rozumné, většina novinářů je ale stejně zajedno: žádnému dalšímu snížení cen sami nevěří. Spolu se zvěstmi o novém SKU se totiž objevují i informace o SKU bez Blu-ray mechaniky, což je trochu absurdní představa (většina her vychází právě na BD) a jelikož je všeobecně známo, že výroba PlayStation 3 je stále velmi drahá, v době ekonomické krize je nepravděpodobné, že by Sony do produktu začala píchat další finanční injekce.

Nové podmínky Blu-ray licencí

Blu-ray Disc logo

Zato levnější Blu-ray přehrávače jsou možná na cestě. Hlavní Blu-ray trio Sony, Philips a Panasonic se totiž dohodlo na vytvoření nových licenčních podmínek, díky kterým klesne cena hardwaru. Výrobce si prostě koupí licenci na zařízení levněji (konkrétně $9.50/kus za čtecí zařízení, $14/kus za vypalovačku, 11 centů/kus za disk, 12 centů/kus za zapisovatelné médium a 14 centů/kus za přepisovatelné médium). Doteď přitom výrobci museli ke každé firmě zvlášť. Nové podmínky urychlí a zlevní proces do takové míry, že bude možné zanedlouho pořídit BD přístroj třeba i o 40 % levněji!

D-Box technologie je na vzestupu

D-Box - logo

O D-Boxu („vibrační“ křesla, zlepšující zážitek ze sledování filmu) se zanedlouho budeme rozepisovat v samostatném článku, teď tedy jen k číslům: v D-Box technologies jsou nadmíru spokojení se současnými výsledky, po technologii Motion kódu je totiž ohromná poptávka a společnost díky mohla za poslední čtvrtinu minulého roku vykázat rekordní tržby. Zájem o D-Box potvrzuje výdělek $1 227 340, který i v době slabšího dolaru v porovnání se čtvrtletím předcházejícího roku ($949 117) znamená velký nárůst. Firma momentálně jedná s několika studii o implementaci kódu na každý filmový disk, D-Box se tedy neztratí, jak si mnozí (i my) dříve mysleli. Jak je to všechno možné, to už si necháme na jindy.

Sto milionů Blu-ray disků?

Koláčový graf

Zběsilých předpovědí o prodejích Blu-ray disků se na konci a začátku roku vždycky objevuje hodně, ta od Future Consulting je ale jednoznačně nejšílenější. Společnost je totiž přesvědčená, že za letošní rok se prodá neskutečných sto milionů disků. Mluví se samozřejmě o celém světě a ačkoliv tato představa zní trochu absurdně, když se koukneme na některá čísla, nemuselo by to vlastně dopadnout o tolik rozdílněji. Za minulý rok se prodalo jen v Americe nějakých 24 milionů disků, což je nárůst 320 % oproti roku předtím (podobný se dá čekat letos). Přidejte k tomu silnou Velkou Británii (skoro 4 miliony disků za rok 2008), rozkoukávající se Evropu, šílené Japonce plus zbytek světa a máme tu celkem reálnou možnost, že se letos dostaneme … tak na 70 milionů. Na víc bych se tedy vsadit neodvážil, ale uvidíme. K téhle statistice mimochodem patří ještě jedno zajímavé číslo: sice se po celém světě za rok 2008 prodalo 36 milionů Bluček, vyrobeno jich ale bylo přes 200 milionů!

VUDU chce konkurovat Blu-ray

Vudu - logo

Podobné statistiky ale jistě nepočítají s existencí stále se rozšiřujícího permanentního VoD (Video on Demand). I to se sice pomalu, ale jistě přesouvá do HD sféry, posledním přírůstkem do rodiny je pak internetová služba VUDU. Ta bude chtít tvořit hlavně alternativu Blu-ray, zaměří se tedy na tituly, které zatím nejsou ve státech dostupné (jako první se objeví Man on Wire, oscarový dokument, který se u nás v Evropě sehnat dá – doporučuji koupit, jak z filmu tak z přepisu a bonusů jsem nadšený). Okamžitě se v nabídce objeví 50 titulů, jejichž počet samozřejmě bude narůstat.

Sony a RealD jdou do 4K 3D

RealD - Logo

Sony se dalo dohromady se společností RealD, se kterou hodlá vyvinou speciální 3D projektor s rozlišením 4K. RealD je ve vývoji 3D projekcí a technologií dost možná nejlepší a Sony už pár měsíců 4K projektory vyrábí. Teď se obě firmy daly dohromady, aby vytvořily unikátní přístroj, který poskytne dost možná nejkvalitnější 3D projekci hned po IMAXu. Dosud je totiž co se rozlišení 3D projekce týče na nejvyšší příčce společnost Christie a její Brilliant 3D s 2K projektorem (společnost také spolupracuje s RealD). Sony si od spolupráce slibuje hlavně větší uhlopříčku (jejich současný projektor je limitovaný na 55 stop velký obraz, přitom Brilliant 3D ve spolupráci s technologií RealD XL přináší 75 stop velký obrázek).

LG zvažuje odchod z plazmového bojiště

LG - Life's Good - logo

Nakonec opět smutná zpráva ze světa plazmových televizorů. Po Pioneeru (psali jsme v minulých HD střípcích) a VIZIO totiž o odchodu z tohoto odvětví přemýšlí i LG, takže na trhu zůstanou už jen dva velcí výrobci: Panasonic a Samsung. Během pár týdnů tak svět přijde o tři dost zásadní hráče na poli plazmových televizorů a aniž by se nám to líbilo, musíme z toho vyvodit jisté důsledky, tedy že plazmové televizory už zřejmě nečeká moc světlá budoucnost. Jejich prodeje prostě nejsou nijak skvělé, zato LCD slaví stále větší úspěchy. Plazmě ničí reputaci hlavně už dávno odstraněné problémy, které se za ní táhnou jak špatný mýtus – třeba vypalování obrazu. Na druhé straně LCD je technologie, která vypadá čím dál tím lépe a navíc se mnohem snáz prodává – ať už proto, že za světelných podmínek při předváděčkách v elektroprodejnách vypadá lépe, nebo kvůli cenám, dostupnosti, váze apod. Jako technologickým fajnšmekrům se nám to sice nikomu nelíbí, největší smůla ale je, že s tím stejně nic nenaděláme. Nezbývá, než si užívat našich plazmových drahoušků, dokud můžeme…

Článek je součástí seriálu High-Def střípky »

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Šéf Samsungu rezignoval po „bezprecedentní krizi“

Šéf Samsungu rezignoval po „bezprecedentní krizi“

Ve stejný den, kdy se společnost Samsung pochlubila …

Samsung doufá, že mu podíl v prémiových TV získá micro LED

Samsung doufá, že mu podíl v prémiových TV získá micro LED

Podíl Samsungu v segmentu prémiových televizí zažívá …

Homepage »

Další Novinky

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Váš Gravatar účet pro tento e-mail bude použit pro zobrazení ikonky.