HD zvuk: Něco je špatně (prolog)

vydáno 30. 4. 2013 | autor Lukáš Erben | sekce Novinky, Extra HD | téma Hi-Fi audio, Z domova | 16 komentářů

Tagy: audio, domácí kino, HD, HD zvuk, reproduktory, zvuk

Přes fantastický technologický pokrok žije většina z nás ve světě, kterému zcela chybí kvalitní reprodukce zvuku.

S výjimkou osobních přehrávačů, kterými se dnes staly chytré telefony, doplněných o kvalitní sluchátka, nabízí spotřební elektronika reprodukci zvuku, která je v některých směrech horší než lampová rádia našich dědů a pradědů a takřka ve všech směrech slabší, než to co jsme si mohli pustit na normalizačních Hi-Fi sestavách z Tesly n.p.

Ilustrační foto: Audiovisual (Colin and Mikey Hennessy - wikipedia - wikimedia commons)

Protože HD by nemělo být jen o obraze, ale také o zvuku, připravili jsme pro vás na HDmagu seriál, kterým se pokusíme oživit váš zájem o kvalitní audio. Provedeme vás postupně teorií konstrukce tradičních i moderních zesilovačů a AV receiverů, reprosoustav či DAC převodníků a multimediálních či síťových přehrávačů, fyzických nosičů a kompresních formátů, streamovacích služeb i a dalších zdrojů kvalitního zvuku. Úvodní díl ale věnujeme připomenutí, jak jsme se do současné situace dostali.

Největší škody: spáchány na vkusu

Přestože snaha ušetřit místo či náklady bývá hlavní technickou příčinou degenerace zvuku u moderní elektroniky, to že si to výrobci vůbec mohou dovolit je dáno klesajícími nároky většiny posluchačů. Zatímco v sedmdesátých a osmdesátých letech se požadavky kupujících na kvalitu záznamu i reprodukce zvyšovaly (aby dosáhly maxima s příchodem CD), v posledních deseti letech, a zejména v průběhu minulého desetiletí byl trend spíše opačný.

Na likvidaci našeho poslechového vkusu se podílelo hned několik technologií: MP3 komprese (pohodlí nás uživatelů), komprese masteringu nahrávek (pohodlí hudebních producentů), příchod levných audiosestav – zejména domácí kina typu vše v jednom a malé aktivní reproduktory k PC (nízká cena) a konečně absurdní honba za designem na úkor funkce (ploché LED televizory a opět již zmíněná domácí kina).

Kompresní peklo poprvé: MP3

Formát MP3, který se stal (a po dlouhou dobu patrně i zůstane) de-facto standardem pro distribuci zvuku v digitální podobě, nebyl vyvinut pro špičkovou reprodukci. Byl navržen na počátku 90. let jako jedna z variant zvukových stop formátu MPEG s cílem dosáhnout optimálního poměru mezi objemem dat a kvalitou zvuku. Po něm, ale vlastně i před ním se objevila řada jiných, často sofistikovanějších kompresních formátů (z první skupiny zmiňme například ATRAC, z druhé pak AAC) – jejich licenční podmínky a/nebo podpora u přenosných přehrávačů ale způsobily, že zákazníci svými peněženkami rozhodli o vítězství MP3. Pamatujete na Betamax?

Komprese různými zvukovými kodeky (Wikipedia) Máte pocit, že rozdíl neslyšíte? Tady ho můžete vidět. Srovnání grafického zobrazení stejné pasáže komprimované různými zvukovými kodeky.

Samotné vítězství MP3 by nebyl takový problém. Potíž byla v tom, že zejména v prvních letech jeho používání se, vzhledem k omezené propustnosti internetových linek a malé kapacitě pevných disků, obvykle používala příliš vysoká komprese – standardem oné doby bylo 96 či 128 kbps. Digitalizaci navíc často prováděli uživatelé pomocí nekvalitního software nebo s nedostatkem zkušeností a tak byl výsledek mnohdy doslova příšerný. Navíc tím příšernější, čím kvalitnější audiosystém jej přehrával. Záplava nekvalitně komprimovaných nahrávek tak začala likvidovat náš zvukový vkus, nároky i potřebu mít kvalitní audiosystém.

Kompresní peklo podruhé: Mastering

Příchod éry digitálního zvuku, tedy audio CD, byl mnoha milovníky hudby oslavován díky dvěma revolučním změnám: eliminaci šumu média a velkému dynamickému rozsahu, který nový nosič nabídl: teoretických 96 dB. Díky tomu je možné u alb dosáhnout skvělého dynamického rozsahu kolem 14–16 dB. Toho se snažila řada interpretů i vydavatelů využít zejména v osmdesátých a devadesátých letech, pak ale začala alba ničit snaha, dělat hudbu na nich subjektivně „hlasitější“ – tak aby snáze upoutala a byla „lépe“ (tedy hlasitěji) reprodukovaná na méně kvalitních audiosystémech. Výsledkem je ale hudba, která není zajímavá a posluchače rychle unaví. Skvělý článek na toto téma vyšel před třemi lety na Diit a popis teorie a praxe nabízí i o osm let starší článek na serveru Muzikus.

Hlasitost písně Black or White na různých albech (Wikipedia) Písnička M. Jacksona Black or White na albech Dangerous (1991), History (1995) a Ultimate Collection (2007).

K čemu je dynamika důležitá, popisuje ve výše zmíněném článku na Diit výborně David Ježek: Dynamika je v hudebním záznamu naprosto klíčový, možná ten nejdůležitější, element. Je to prakticky světlo a stín hudby. […] Všechno tohle dává hudbě napětí, a pokud to chybí nebo je to potlačeno, všechna krása mizí. Tranzienty, tedy rychlé signálové špičky, nechávají hudbu dýchat. Pokud uděláme pomocí kompresoru z ostrého břitu tranzientu tupý pahrbek, přijdeme o detail a vzrušení. Výsledkem pak je zkreslený a nepřirozený zvuk, který se nepříjemně poslouchá. Na první poslech je taková nahrávka většinou atraktivní, ale po několika minutách se posluchač cítí dezorientován a unaven.

Srovnání hlasitosti a komprese (Wikipedia) Srovnání hlasitosti a komprese (vedoucí k osekání signálových „špiček“) u skladby „Something“ vydané na CD v letech 1983 (Abbey Road, Toshiba), 1987 (Abbey Road, EMI), 1993 (1967–70, EMI) a 2000 (1, EMI).

Produktové peklo poprvé: Domácí kina a TV

Když si vzpomenu na konec osmdesátých let a léta devadesátá, uvědomím si, že to byla zlatá éra kvalitního zvuku. Téměř v každém obýváku byste tehdy našli stereofonní sestavu – ať už z kvalitnějších komponent, nebo alespoň v podobě midi nebo mini systému typu vše v jednom s klasicky konstruovanými reproduktory (sám jsem v osmdesátých letech vyrůstal se zesilovačem Tesla AZS 217 a gramošasi i reproduktory postavenými ze součástek podle schématu ČS Hi-Fi klubu). Devadesátá léta pak znamenala příliv více i méně kvalitních sestav, nicméně i nadále tu byl hlavním kritériem zvuk.

Domaci Kino LG DH3120S (LG.com) Levná domácí kina jako je LG DH3120S jsou skvělá pro vylepšení filmových zážitků nebo kvalitnější ozvučení TV pořadů, pro náročnější poslech hudby se ale opravdu nehodí.

Pak ale přišlo „domácí kino“. Nikoliv v podobě AV receiverů, ale coby levné sady typu vše v jednom. Z mnoha obýváků tak najednou zmizely sice deset či více let staré, ale stále skvěle hrající stereofonní sestavy aby byly nahrazeny plastovými satelity s elektrostatickými výškovými kalotami, miniaturními středopásmovými reproduktory a dunivými subwoofery. Zkázu pak dokonaly ploché televize s LCD, plazmovými a zejména LED technologií, u nichž už, až na čestné výjimky, o zvuku ani nemůže být řeči.

Produktové peklo podruhé: zvuk na PC

S masivním nástupem formátu MP3 se pro řadu z nás stalo hlavním zdrojem zvuku PC. Většina se ale nepokusila najít co nejkvalitnější cestu pro zvukový signál z PC do kvalitního audiosystému. Mnohem jednodušší a snazší byl dokoupit další levné plastové reproduktory přímo k počítači. Přestože bylo pár výrobců, kteří se snažili (a někteří i nadále snaží) nabízet kvalitní stolní repro pro počítače, prodejní úspěch neslavily špičkové modely Videologic, Klipsch či Cambridge Soundworks, ale značky jako je Genius a Redstar. Těch kdo investují nejen do skutečně kvalitního audiosystému, ale také špičkového externího USB DAC je pak doslova hrstka.

Genius SW-HF (geniusnet.com) Genius SW-HF 1205 – v současné době „nejpopulárnější“ reprosoustava v Česku. My bychom si ji nepořídili ani k PC.

Možnosti tu jsou

Zatímco v devadesátých letech bylo oddělení Datartu prodávající stereo a první AV receivery často tím největším, dnes se jedná o ušmudlaný koutek s loňskými modely a předloňskou cenou. Kvalitní audio ale nevyhynulo. Žije si svým vlastním životem u specializovaných prodejců a distributorů a naleznete jej často i v nabídkách běžných e-shopů – jen tu obvykle nepatří mezi nejprodávanější položky a neobjevuje se v emailových letácích. V nadcházejících týdnech bychom vás rádi zasvětili do teorie i praxe – abyste se lépe dokázali zorientovat v typech a konstrukcích zesilovačů či reprosoustav, uměli vybrat kvalitní ale nikoliv zbytečně předražený audio kabel, nebo věděli, co by vás mělo skutečně zajímat při koupi síťového multimediálního přehrávače, který by měl zvládnout nejen MKV, ale také FLAC losless formát a v ideálním případě obsahovat kvalitní DAC a stabilní zdroj.

Budeme se držet při zemi – naším cílem nebude probudit ve vás zběsilé audiofily (nebo je na HDmag přilákat odjinud), ale pomoci najít cestu zpět ke kvalitnímu zvuku tam, kde obvykle posloucháte – u počítače, v obývacím pokoji, ložnici, pracovně nebo třebas na kuchyňské lince. Pochopitelně aniž by to zruinovalo vaše rodinné rozpočty.

Pokračování očekávejte již ve čtvrtek…

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Modely Samsung Galaxy S10 dostanou podporu HDR pro Netflix

Modely Samsung Galaxy S10 dostanou podporu HDR pro Netflix

Nová vlajková řada Galaxy S10 od Samsungu sice zatím …

Huawei útočí na Samsung vlastním skládacím telefonem

Huawei útočí na Samsung vlastním skládacím telefonem

Čínská společnost Huawei využila veletrh MWC 2019 v …

Homepage »

Další Novinky, Extra HD

Komentáře

Re: HD zvuk #1: Něco je špatně (prolog)

Vložil Marek (bez ověření), 30. Duben 2013 - 12:29

Obrázek uživatele Marek

Ó díky, už se těším na další článek ;)

Re: HD zvuk #1: Něco je špatně (prolog)

Vložil Kabis (bez ověření), 30. Duben 2013 - 13:08

Obrázek uživatele Kabis

Také se těším, bude to jistě zajímavé !

Re: HD zvuk #1: Něco je špatně (prolog)

Vložil atlass (bez ověření), 30. Duben 2013 - 13:20

Obrázek uživatele atlass

Tak teraz ste mi spravili obrovsku radost tymto clankom. Prezil som obdobie 90 tych rokov ked mi v izbe kralovalaTechnics Hi-Fi zostava, a ked ako pisete bol dany dvoraz na kvalitu zvuku. Dodnes mam ulozene casopisy Stereo&Video od prveho cisla ktore sa tejto teme dost casto venovali. Takze na tento serial sa velmi tesim.

Re: HD zvuk #1: Něco je špatně (prolog)

Vložil atlass (bez ověření), 30. Duben 2013 - 13:32

Obrázek uživatele atlass

este ked mozem. Pametam sa ked sme s kamosmi kupovali nejaky komponent na vezu alebo repraky tak sme v katalogoch sledovali hlavne parametre, ako frekvencny a dynamicky rozsach. Az potom vybavu. Proste ina doba.

Re: HD zvuk #1: Něco je špatně (prolog)

Vložil Petr (bez ověření), 30. Duben 2013 - 16:13

Obrázek uživatele Petr

Konečně po dlouhé době nějaký opravdu smysluplný a zajímavý článek (recenze na mnou očekávané filmy nepočítám :D). Akorát mi krásně nahrál do noty, protože zrovna nedávno jsem se pokoušel kamarádovi vysvětlit, proč by neměl poslouchat „špínu“ v podobě 128 kbs MP3 a jaký je rozdíl mezi nízkým a vysokým bitratem u digitální písničky. Když mi u stejné skladby (dvě kopie: jedna v MP3 a druhá ve FLAC) řekl, že žádný rozdíl neslyší, zeptal jsem se ho na čem to přehrává. Odpověď mě dostala do kolen. Poslouchal to na mobilu přes vestavěný reproduktor (Galaxy S2). :D Následně mi bylo vysvětleno, že mu to takhle stačí…

Re: HD zvuk #1: Něco je špatně (prolog)

Vložil Anonym (bez ověření), 1. Květen 2013 - 11:48

Obrázek uživatele Anonym

Tak když ti bylo vysvětleno že mu to takhle stačí, tak potom nechápu o čem se ho snažíš přesvědčit – on není ten kdo má problém :)

Re: HD zvuk #1: Něco je špatně (prolog)

Vložil Petr (bez ověření), 1. Květen 2013 - 16:40

Obrázek uživatele Petr

Tak nejdříve bych se naučil číst, protože jsem zmínil, že mi NÁSLEDNĚ bylo vysvětleno, že mu to takhle stačí. A navíc, co je špatného na tom, že chci, aby moji přátelé věděli něco o zvuku a snažit se, aby neposlouchali nekvalitní ripy?? A nikdo tu netvrdí, že mu to vnucuju.. Jen jsem mu to chtěl vysvětlit :)

Re: HD zvuk #1: Něco je špatně (prolog)

Vložil atlass (bez ověření), 1. Květen 2013 - 22:58

Obrázek uživatele atlass

Petr tu ani tak neide oto ze ci mu nieco vnucuje alebo nie. Ide skvor oto ukazat ze sa da hudba pocuvat aj kvalitne. Ze mozes mat aj doma zazitok z hudby nielen na koncerte. Zial doba je taka ze dnes kvalita je az na druhom mieste, a to plati vsade. Zial.

Re: HD zvuk #1: Něco je špatně (prolog)

Vložil atlass (bez ověření), 1. Květen 2013 - 22:59

Obrázek uživatele atlass

sory, ten prispevok bol reakciou na anonym…

Re: HD zvuk #1: Něco je špatně (prolog)

Vložil Hans (bez ověření), 1. Květen 2013 - 21:12

Obrázek uživatele Hans

Velmi oceňuji záměr redakce věnovat se hlouběji reprodukci zvuku a problematice audia a věřím, že nesklouznete k audiofilství:-) Na současný stav zvukové reprodukce nahlížím jako na totální morální úpadek a tak díky za každý takový článek!

Re: HD zvuk #1: Něco je špatně (prolog)

Vložil Jarry (bez ověření), 2. Květen 2013 - 6:35

Obrázek uživatele Jarry

S tím slůvkem morální úpadek naprosto souhlasím a v podstatě i s vyzněním celého článku, je opravdu paradox, že díky neexistujícím shitům/mp3 a další/ umožnující hudbu komprimovat, stahovat a především šidit, je opravdu téměř neuvěřitelné, že při pohledu zpět/ 70–80léta/, se hudba poslouchala i na elektronice staré právě těch 20–30 let v podstatě kvalitněji než dnes.Nejhorší na tom všem je to, že bohužel komprimační formáty a následně možnosti poslouchat zvuk, né hudbu, ale zvuk z mobilů, hodinek, sponek na vlasy,atd.,defakto nastavily normu, kdy je obecně vnímána jako měřítko kvality! Říct dneska mladému klukovi, že jsou i jiné reproduktory než ty za tisícovku u počítače, to vyžaduje téměř odvahu!

Re: HD zvuk #1: Něco je špatně (prolog)

Vložil th0ca (bez ověření), 2. Květen 2013 - 8:31

Obrázek uživatele th0ca

Pekny clanek. Tesim se na rady. Dobre by bylo i treba rada rozmisteni repro soustav atp… Kazdopadne paradni uvod dnes.

Re: HD zvuk: Něco je špatně (prolog)

Vložil Anonymstudio (bez ověření), 28. Květen 2013 - 7:33

Obrázek uživatele Anonymstudio

Gratulujem, článok mi dáva vzduch do pľúc, že nie som posledný „podivín“ ktorý má v každej izbe kotučák a ročne investuje stovky EUR do platní a odmieta všetko s nálepkou „digitally remastered“ Veľká vďaka, you made my day!

Re: HD zvuk: Něco je špatně (prolog)

Vložil Václav (bez ověření), 14. Únor 2015 - 13:49

Obrázek uživatele Václav

je to tak..

napr. muj stryc byval vcelku audifil, prvni stereo reproustavu si vyrobil sam, pak si kupoval lepsi a lepsi, az skoncil u N+M sytemu, repracku ma plny pokoj, cely system mu ovsem bruci, basy predunene, vysky neprijemne, to mezi tim urvane, ale libuje si v tom, ze ma to „NEJ“ :)

ma k tomu i dalkovy ovladac, na ktery nevidi (je nevidomy) a tak odpocitava tlacitka, aby se dostal k tomu spravnemu.. :))

obcas si rikam, jak je mozne, ze to neslysi..

Re: HD zvuk: Něco je špatně (prolog)

Vložil René (bez ověření), 22. Říjen 2015 - 11:52

Obrázek uživatele René

No, co si budeme povídat. Plně souhlasím s článkem. Degradace uživatelů jde tím směrem „hlavně aby to mělo basy a proto si koupím super-truper Genius sestavu a budu king“, hovno! Nic nenahradí ať už regalovky nebo sloupovky na stereo poslech + alespoň nějaký základní receiver od nějakého renomovaného výrobce.

Re: HD zvuk: Něco je špatně (prolog)

Vložil Peter (bez ověření), 23. Říjen 2015 - 14:16

Obrázek uživatele Peter

Problém je, že sa tu porovnávajú jablká s hruškami. Nikdy som nebol audiofil (prosím, neberte to ako nadávku … byť audiofilom nie je zlé). Skôr som bol fajnšmeker na video. A dodnes nie som s kvalitou videa spokojný, aj keď je to stále lepšie.

V osemdesiatych rokoch som platne počúval na tuším na gramofóne Supraphon HC04. Hralo to fakt strašne. Ale stačilo nám to. Potom v deväťdesiatych rokoch na nejakej miniveži Panasonic. Tak isto kvalita nič moc. Otec mal kotúčák, kde mal veľa nahrávok. Časom išla ich kvalita strašne dole. Celkovo aj keď boli nové, nebolo to bohviečo. Po ňom sme mali kazeťák – taký naležato s integrovaným reprom a vysúvacím držiakom. No, nejak to hralo. Z neho sme prešli na rádiomagnetofón, taký s dvomi reprákmi po stranách, ako mal každý začiatkom 90-ych rokov.

Koncom storočia sme kúpili do PC CD-ROM a to bol môj prvý prehrávač CD. Postupne som všetky CD previedol do mp3. Najskôr 56 kbit. Neskôr 128 a 192 kbit. Testoval som rozdiely a na miniveži Panasonic nebolo počuť rozdiel medzi 128 kbit, 192 kbit a originálom. A potom prišlo iTunes a streamovacie služby a odvtedy už kvalitu neriešim.

A väčšina ľudí? Väčšina sa uspokojí s analógovým rádiom, ktoré určite nedosahuje ani kvality 128 kbit mp3. A počúvajú to rovnako, ako 10, 20, 30, 40 alebo 50 rokov dozadu.

Ak je niekto audiofil, tak používa atrac alebo aac. Prípadne platne a vysokokvalitné gramofóny s audiosústavami za stovky až tisícky EUR. Ale to sú možno len 2% populácie. A vždy boli. Takže ja zmenu nevidím. Tranzistoráky boli nahradené mobilmi (ktoré do slúchadiel dávajú podstatne lepšiu kvalitu). To je všetko.

Čo sa týka videa, ako som spomenul na začiatku, to je iné kafe. VHS, Beta, a pod. … to bolo BLÉÉÉ na n-tú. Originál záznamu k ničomu a každá ďalšia kópia horšia a horšia. Potom prišli digitálne kamery ale stále to nebolo ono. Na čo sa už dá konečne pozerať, je FullHD, ale podmienkou je 50p. A tiež dátový tok aspoň 20 Mbit. Všetko pod tento limit je nechutný hnoj. Bohužiaľ, všade je ho plno. Ale časom sa to snáď zlepší…