Gangster Squad: Lovci mafie (recenze Blu-ray)

vydáno 15. 7. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, Gangster Squad, Gangster Squad: Lovci mafie, Lovci mafie, recenze, Ryan Gosling

Gangster Squad: Lovci mafie (Gangster Squad, 2012) (Blu-ray)

Ruben Fleischer se vetřel do hollywoodského zaměřovače díky povedené zombie komedii Zombieland, ve které předvedl, že s komedií si ví rozhodně rady. Na přesahy se zde sice rezignovalo, ale postavy byly sympatické, tempo vražednější než to kluků z Kobry 11 a na nedostatek fórů si člověk rovněž nemohl stěžovat. Zkrátka a dobře pohodová, přímočará jednohubka, která projela diváckým traktem a zanechala příjemný chuťový ocas bez zdravotních následků.

To samé se dá říct i o Fleischerovu dalším projektu 30 minut nebo méně, v němž se potvrdilo několik věcí. 1) Fleischer není závratný myslitel, 2) dovede i primitivní zápletku odkroutit s grácií a 3) zvládne i s plytkým scénářem bavit (díky improvizaci).

Pokud jste si tohoto vědomi, pak vás rozhodně nepřekvapí, že jeho novinka Gangster Squad: Lovci mafie je ta samá povrchní báchorka zabalená v „looku“ čtyřicátkového mafiánského akčního filmu. Postavy jsou opět nalajnované podle pravítka, které postrádá jakékoliv desetinné hodnoty. Hloubka jednotlivých linií je zhruba stejná jako v románech Rosamunde Pilcherové či Nicholase Sparkse. A po stránce logiky film připomíná spíš než úchvatnou konstrukci světoznámého architekta cedník, jenž jste zdědili po babičce, která ho dostala ještě od té své. Vadí to? Překvapivě skoro vůbec.

Gangster Squad: Lovci mafie (2012) Gangster Squad: Lovci mafie (2012) Gangster Squad: Lovci mafie (2012) Gangster Squad: Lovci mafie (2012)

Fleischer je totiž skutečně šikovný konstruktér a dirigent, takže ať už je scénář jakýkoli, dokáže mu na plátně i v domácích podmínkách vštípit solidní mladistvou energii, hbité tempo a v tomto případě i nadmíru vydařenou akci, jíž je tolik, že na ní zvládne s relativním úspěchem dojet až k závěrečným titulkům.

Nejhorší, co se vám může před sledováním Gangster Squad stát, je, že dostanete chuť na propracované a za všech okolností seriózní gangsterské thrillerové drama typu Nedotknutelných či L.A. – Přísně tajné. Takový totiž Fleischerův film není a soudě podle bonusů ani být nechtěl. Je to jen jakási rocknrollová verze 40. let, v níž se banda elegánů vozí ve stylovém vozovém parku a sem tam někomu rozbije ciferník nebo prostřelí hrudní koš v setsakramentsky efektním záběru.

Prostě jako kdybyste v Zombielandu nahradili rozkládající se nemrtvé panďuláky v předražených kvádrech, s naleštěnými Thompsony a nepopiratelným charismatem pánů Brolina, Goslinga, Patricka či Penna. Ani jeden přitom nemusí hrát jako o život. Charisma z nich přesto prýští, čímž je do jinak jalové zápletky (byť podle skutečné události, které by rozhodně slušel nějaký pěkně zpracovaný dokument) vpouštěno dostatek životadárné šťávy, která nenechá film padnout na pusu ani přesto, že mezi řádky najdete jedny z nejklišovitějších dialogů uplynulých měsíců.

Je to fajn akční výplach, jenž sází na drsné postavy, šestákovou představu o opravdovém chlapáctví a jednoduchá řešení, která se v době po Nolanových Batmanech v Hollywoodu úplně nenosí. Na jednu stranu se jedná o příjemné překvapení, na druhou je ale cítit propálený potenciál toho, čím mohl Gangster Squad být, kdyby se ho chopil tvůrčí tým, jemuž by šlo spíš o postavy a příběh, než o to, jak co nejefektněji nechat rozprsknou vánoční ozdobu po zásahu dávky z ikonického samopalu a jak nasnímat Emmu Stone v rudých šatech, aby vám z ní ještě půl roku po premiéře rostly Eiffelovky v poklopcích.

Zatímco u filmu samotného záleží do jisté míry na vaší toleranci, ohledně Blu-raye není potřeba přivírat oči. Gangster Squad je totiž až na pár drobností excelentním diskem, jenž si můžete bez obav zařadit mezi to nejlepší, co se v letošním roce na pultech obchodů objevilo.

Platí to především o zvuku, který jakmile dostane šanci při výskytu starých dobrých „Tomíků“ či troše trhaviny, dovede proměnit obývák ve válečnou zónu. Hlavně koltů a samopalů skvostně štěkají, plechy jsou adekvátně drceny a vy slyšíte i sebemenší šustění dolarovek v mafiánských kapsách a cinkot skleniček a příborů u jídelních stolů. A mix se neztrácí ani v osobních soubojích, kdy každou na čelist dopadnuvší ránu cítíte stejně jako chudák, který ji obdržel.

Dialogy oproti tomu působí poněkud fádně a upřímně řečeno mi několikrát přišly i výrazně tišší, než by se hodilo. Z hlediska čistoty zvuku jim však nelze vyčítat zhola nic a jejich slabší výkon se dá připsat i tomu, že jakmile se do toho zástupci zákona opřou a rozvibrují blány reproduktorů naplno (v akci má mix úchvatnou dynamiku), výsledek vás i díky za vlasy lehce přitaženému „volume“ ohluší natolik, že pár vteřin po jeho vrcholu máte problém slyšet i vyzvánění telefonátu od vypruzených sousedů. Lehká nedoslýchavost u dialogů pak vlastně není ničím výjimečným.

Obrazově lze pak vytknout pouze slabší kresbu ve stínech, jež hraje prim především ve slaběji nasvícených interiérech v nočních scénách. Jakmile je však obraz zalitý sluncem, předvádí disk parádní výsledek, prezentující skvostné barvy a obrovské množství detailů. Samozřejmě za doprovodu učebnicového kontrastu, ostrosti a sytosti černé. Za kvality disku se tudíž při koupi stydět ani náhodou nemusíte.

A ani bonusově disk nezklame. Pravda, audiokomentář režiséra je ve světle vynikajících nahrávek od Branagha (Thor), Del Tora (Blade 2) a mnohých dalších, kteří ze sebe stihnou sypat detailní info ze zákulisí společně s haldou vtipů a exkluzivních historek, poněkud sušší. Svou hlavní povinnost ale odvede a nabídne dostatek poznatků, které na první poslech nenudí. Dvakrát do téhle audio-řeky ovšem ve vší pravděpodobnosti nevstoupíte.

Lepší je to s Focus Points, jichž najdete na disku hned patnáct a které se zaobírají jednotlivými aspekty filmu od postav přes lokace a styl filmu až po čerpání ze skutečných událostí. Kvalita mezi jednotlivými featuretty samozřejmě kolísá (historicky laděné jsou několikanásobně zajímavější než kupříkladu „reunion Goslinga a Stone“, který v této podobě zasmrádá zbytečností), nicméně jako celku jim nelze upřít poměrně slušnou informační hodnotu.

Což bohužel neplatí o vynechaných scénách, které jsou povětšinou pekelně nudné a není tak těžké odhadnout, proč zůstaly na podlaze střižny (vystřižená sekvence s kina na disku bohužel není). Další featurette Drsňáci, co mají styl pak sice přináší potenciál k rozebrání Ameriky čtyřicátých let, jenže nakonec se smrkne jen na řadu konstatování, že tenkrát byli muži větší šviháci a ženské zase kočky. Zív.

Pochvalu si ovšem zaslouží Picture-in-Picture fíčura Gangland Files, která se skládá z řady rozhovorů, komentářů, fotek a drobných textových informací. Pokud vám během sledování nevadí druhé menší okno, rozhodně si v tomto případě přijdete na své. I za cenu toho, že se některé informace kryjí s těmi z předchozích featurettů (Focus Points jsou vlastně samostatné části z Gangland Files).

Historickou chuťovkou na závěr je potom Galerie zločinců: Mickey Cohen, jež ve 47 minutách zevrubně představí hlavního záporáka filmu na základě historických skutečností. Ty pak podtrhuje i krátká porovnávačka o proměně tehdejších lokací v ty dnešní.