Fimfárum 3 (Blu-ray recenze)

vydáno 29. 11. 2011 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, film, Fimfárum 3, recenze

Fimfárum do třetice všeho dobrého (2011) (Blu-ray)

První Fimfárum názorně předvedlo, že na humor a vyprávění z úst Jana Wericha je i dnes ochotno přijít do kina víc než dost lidí a že ne všechny rodiny v Čechách krmí děti pouze digitálními animáky od Pixaru či DreamWorks. Druhé potvrdilo, že pokračování velkých hitů dovedou napravit některé chyby, jíchž se dopustil předchůdce, ale jako celek ho jen málokdy překonají. A třetí… ten by měl podle léty prověřených pravidel být jen chabým odleskem bývalé slávy.

Fimfárum: Do třetice všeho dobrého ale příjemně překvapuje, jelikož se jedná o více než vydařený film, jenž dovede na ploše sedmdesáti minut velmi slušně pobavit. Ne, nejedná se o klasiku, nad níž budete ještě týden přemýšlet s úsmevem na tváři a otlačenou bránicí a rádi si ji pořídíte domů. Avšak pokud potřebujete na pár minut vkusně zabavit, máte rádi stále raritnější loutkové animáky a sedí vám milé „werichovské“ fóry, určitě neuděláte se třetím Fimfárem chybu.

Fimfárum 3 (2011) Fimfárum 3 (2011) Fimfárum 3 (2011) Fimfárum 3 (2011)

Čekají na vás sice jen tři povídky (nejkratší má pouze 10 minut, nejdelší trochu přes třicet), nicméně každá má něco do sebe a i přes očekávatelné pointy jen málokoho vyloženě nakrkne.

Asi nejslabší je přitom hned ta první, v níž se televizní štáb vydává na Šumavu zjistit, proč zde vyhynuli tamní obři. Ne že by nebyla vizuálně úchvatná (naopak, kombinace klasického snímání se zpravodajsky a dokumentárně laděnými segmenty je vyloženě osvěžující a oku lahodící) a díky Werichovu mluvenému slovu poměrně humorná, nicméně příběh je kvůli podvýživené stopáži vyloženě povrchní a předvídatelný, a bohužel i poměrně zmatečný ve chvílích, kdy se takříkajíc láme chleba.

Což je sakramentská škoda, protože jakmile se na šumavských kopcích vyloupnou postavy velké jako telegrafní sloupy, dávající si za burácení blesků po papuli jako v epické fantasy, budete mít pocit, že kdyby někdo na podobném námětu založil animovaný celovečerák à la Lovec trolů, mohli bychom se chlubit v zahraničí častěji než jednou za deset let. Zvlášť když Werich tradičně podstrkuje mladým divákům poučení, které nemůže být pravdivější.

Zbylé dvě povídky (v jedné se pátrá po ztraceném mládí, v druhé rozhoduje, jestli je víc potřeba rozum nebo štěstí) ale smíšený dojem bez problémů napravují, neboť se mnohem více drží zajetých pohádkových schémat (a jsou tudíž srozumitelnější) a zároveň dávají díky delším stopážím šanci vyniknout parádní práci loutkařů i Werichovu vykutálenému humoru.

V O klobouku s pérkem sojčím se tak v rámci jinak tradičně vypadající pohádky dočkáte vizuálních kejklí v podobě motoristických závodů a vůbec zajímavé kolize klasického pohádkového království s vymoženostmi moderního světa (princové jezdí zásadně na mopedu). A v závěrečném Rozum a Štěstí úchvatně stylizovaných loutek, šmrcnutých španělským výtvarnem, které sice nemusí sedět každému, ale dokonale pasuje k psychedelickým scénám, kdy Rozum (s vzezřením obtloustlého účetního) vysedává lidem v hlavě a zjišťuje, jestli má dotyčný všech pět pohromadě, zatímco hippiesácky laděné Štěstí užívá života jako správný návštěvník Woodstocku.

Fimfárum tak zkrátka i do třetice dokazuje, že spojení Werich a animace dokáže v dobrých rukou pobavit děti i dospělé. Pravda, někdy se budou lépe bavit prckové a podruhé zase ti odrostlejší, avšak to už k povídkovým filmům tak nějak patří. Jen nálepku 3D si mohli tvůrci nechat od cesty, protože ten jeden špunt vystřelený z plátna a pár náznaků třetího rozměru rozhodně nikoho nevytrhne.

Zahraniční animáky patří na Blu-ray vždy mezi největší vizuální zážitky a je příjemným překvapením, že se Fimfárum 3 nesnaží nastavenou laťku výrazně podlézat a drží s konkurencí krok.

Sem tam se sice objeví problémy s přepáleným doostřováním (hlavně druhá povídka), jinak ale všechny tři pohádky splňují vysoké nároky na jedničku. Především pak první část o šumavských obrech, která je obrazově nejnápaditější a nabízí kromě parádně saturovaných barev i nádherně zpracované černobílé pasáže.

TIP: Další FullHD screenshoty v PNG a podrobné technické info o videu a zvuku najdete na našem Blu-ray profilu

Všeobecně platí, že má Fimfárum skvělý kontrast, ještě lepší barvy, výbornou tridimensionalitu a co mě na českém filmu obzvlášť potěšilo, nemá problém ani se stínokresbou či sytostí černé. Prostě dobře odvedená práce, jež vás sice už z podstaty nevystřelí ze sedačky, ale svoje si plní bez výraznějších problémů.

Což se dá v podstatě říct i o zvuku (DTS-HD MA 5.1), který nepředvádí nic extra působivého, ale svoje si ohlídá s ukazováčkem nípajícím se v nose.

Můžete se tudíž těšit na čisté a adekvátně hlasité dialogy i soundtrack, sem tam na nějaký ten efekt umocněný zadními kanály a jemné pulzování subwooferu, jenž nemá kvůli pohádkově neutrálnímu zvukovému mixu, který se opírá především o soundtrack, většinou co na práci.

Nic revolučního, ale na české poměry pořád víc než slušného.

P.S.: Ač jsme chtěli ozkoušet i 3D verzi, nezjistili jsme, jak ji na disku zapnout. Takže ji musíte najít sami a pak nám dát případně vědět, kde jsme udělali chybu.

Fimfárum v kinech do třetice velký úspěch neslavilo, z čehož by jeden odhadoval, že se o bonusy nikdo moc starat nebude. Opak je naštěstí pravdou, a tak si můžete v pohodlí domova kromě obligátních trailerů vychutnat i drobný pohled do zákulisí.

Několikaminutové slideshow storyboardů a nákresů postav, videoklip s písní Zdeňka Svěráka, trailery a reklamní spoty mediálních partnerů asi nikoho moc nevytrhnou, avšak patnáctiminutový Film o filmu, v němž se trio režisérů ohlíží za svou prací a poodkrývá záměry s Werichovými příběhy, je na tuzemské poměry relativně příjemným náhledem za kamery.

Jistě, stále se ocitáme na zatraceně malé ploše, která navíc od začátku zapáchá povrchností a odporem k tomu jít výrazněji do hloubky, ale někdy je lepší se dozvědět alespoň to, kdo pracoval na designu a jaký byl umělecký záměr, než být odkázán pouze na PR materiály z internetu.

Tvůrci se tak v trochu nesourodém a dramaturgicky poněkud nedomrlém dokumentu svěří, na které detaily musíte dávat pozor, abyste je neminuli. Co jim dalo největší práci. Podíváte se i na některé konfrontace mezi režiséry a animátory. A asi největší zážitek si odnesete ze zjištění, že za celým filmem stojí v podstatě malá skupinka nadšenců, kteří jsou nuceni dělat tak trochu na koleně. Zajímavé zjištění vzhledem k tomu, jakým hitem byl svého času první díl.