Elysium (recenze Blu-ray)

vydáno 23. 1. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 3 komentáře

Tagy: Blu-ray, Elysium, film, recenze

Elysium (2013) (Blu-ray)

Čtyři roky starý District 9 zažehl na filmovém nebi novou supernovu. Do té doby neznámý Neill Blomkamp vtrhl do kin s mladistvým elánem a doslova za pár šupů vytvořil sci-fi verzi apartheidu, ve které se nešetřilo kvalitní akcí, přesahem a emocemi. Už tehdy se mi však nepozdávala Blomkampova okatá záliba v béčkovosti, kdy si scénář několikrát vypomáhá iracionálním chováním postav, popřípadě náhodami, a přitom se od začátku do konce tváří seriózněji než vědci při testování léků na rakovinu.

Elysium pak není v podstatě ničím jiným než opětovně převařenou kašičkou. Sice si bere na paškál odlišné téma (třídní rozdíl mezi bohatými a chudými, popřípadě krizi amerického zdravotnictví), pro jeho prezentaci ovšem využívá totožné přísady a dokonce i postup. Opět je tahounem filmu člověk z lidu, opět se dostane do svízelné situace, ze které není cesty zpět, a opět se brnká na tragickou notu a bojuje za spravedlnost a populační rovnost ve videoherně dynamickém kožichu.

Avšak zatímco v Districtu 9 byla myšlenka rovnosti smysluplná, neboť byla vesměs pouze zmodernizovanou a „poscifizovanou“ verzí skutečných událostí, Elysium hází do pléna zcela nesmyslný fikční svět, jehož základy se otřásají již v samotném počátku filmu (sestřelování nežádaných hostů ze Země), aby vše vyvrcholilo jednou z nejnesmyslnějších point, ze které mohou skákat radostí do vzduchu snad jen ortodoxní příznivci bývalého režimu se svou představou vlády dělnické třídy.

Elysium (2013) Elysium (2013) Elysium (2013) Elysium (2013)

A co je nejsmutnější, Blomkampovi se tentokrát nedaří ani logické podchycení motivací hrdiny, který se po většinu filmu žene pouze za vlastní spásou a ostatní využívá pouze ke svému prospěchu, aby několik minut před koncem zázračně prohlédl, že jeho účel může být mnohem vyšší, než jen „obligátní“ záchrana života. Není divu, že Matt Damon působí dojmem, že vlastně pořádně neví, jestli se má tvářit zoufale, anebo se vrhnout do další akční scény. Jodie Foster zaníceně záporácky přehrává a Sharlto Copley lavíruje mezi humornou figurou a kouzelně zvráceným psychopatem.

Výsledkem je nesourodý a nelogický mišmaš, v němž se schopnosti hrdinů mění zcela náhodně podle potřeb scénáře (jak může necvičený Damon obstát proti zkušenému žoldákovi?), většina děje je postavena čistě na náhodách (když nevíte, jak dál, nechte spadnout letadlo) a nikoli příčinně, a sympatický výchozí koncept realisticky se tvářící špinavé satiry postupně vyčpívá, až už je v závěru jen a pouze otravný i přesto, že Blomkamp stále umí režírovat s nebývalou chutí a pokud si přihraje do rukou dostatek efektních udělátek a i na papíru impozantních sekvencí, dokáže je prodat s grácií velkých režisérských osobností.

Jenže jen nadšení a technická brilance zkrátka není vše a příště už to chce buď definitivně změnit žánr (čehož bychom se měli dočkat), anebo déle posedět nad scénářem. I když je jasné, že po Districtu 9 musel mít Blomkamp dveře otevřené dokořán a nikoho moc nezajímalo, jestli má v rukou hotový film, anebo jen hrubou představu, která obsahuje zajímavá témata, ale jako film jen mlhavě drží pohromadě.

Elysiu se dá vyčítat spousta věcí, rozhodně však ne kvalita Blu-ray disku. Ačkoli Blomkamp se svým štábem vsadil na rozličnou techniku snímání a různé způsoby nasvícení, prezentace filmu je bezchybná a může se se svou kvalitou hrdě řadit mezi další referenční disky studia Sony.

Především úroveň detailů je u Elysia doslova okouzlující. Obzvlášť proto, že Blomkamp do svých filmů rád zapracovává řadu informací a drobných detailů v pozadí a dokáže si vyhrát s venkovními lokacemi i interiéry tam, kde většina jeho kolegů končí. V Elysiu si tak vychutnáte každičký detail. Ať už jsou to vrásky na tváři Jodie Foster či Copleyho jizvy a rozdrásané pončo, zaprášené cesty zničeného Los Angeles, anebo rozmáchlé travnaté plochy vyumělkovaného světa vesmírného Elysia.

K preciznímu vizuálu patří i výtečné barvy, a ani zde Elysium nezaváhá. Obraz je živý, s nádherným kontrastem barev především na Elysiu a prostorovostí a černou, které doslova berou dech. Klobouk dolů před pány se Sony, tentokrát se vytáhli.

A to i v oblasti zvukové stopy. Český dabing je sice spíše úsměvný (především při čtení popisků intonací jako z televizní pohádky), než že byste si ho mohli s klidným svědomím dopřát místo originální anglické stopy. „Sedmjedničkové“ DTS-HD Master Audio vám však tohle selhání české strany bohatě vynahradí.

Anglická stopa totiž dokáže hravě zasadit do křesla a okouzlovat propracovaností a vrstevnatostí mixu, jenž dovede přesně reprodukovat dialogy i v nejnáročnějších sekvencích, zesílit zvukové efekty jednotlivých technických udělátek a zároveň dát dost prostoru filmovému soundtracku v jeho epických i intimních pasážích. Přesně tak, jak tomu má u velkých titulů být.

Nemusíte být fanoušky filmu, abyste si bonusové materiály Elysia maximálně vychutnali. A že je rozhodně co vychutnávat. Neill Blomkamp a jeho tým ve spolupráci se Sony připravili pořádný nátřesk česky otitulkovaných featurettů, které vám detailně přiblíží veškeré aspekty vzniku filmu od prvotního nápadu až po vrcholné CGI animace. A to s nevídanou upřímností a mnohdy i sebeshazovačným humorem.

Že je Blomkamp člověk na svém místě zjistíte záhy, neboť od prvních vteřin je právě on tahounem většiny rozhovorů, když se zpovídá s prvotním nápadem, tvůrčím procesem, náročností příprav filmu, prací s omezeným rozpočtem a satirickou vrstvou filmu. Právě o tom je jedna část ze 45 minutového segmentu „The Journey to Elysium“, v němž nahlédnete pod pokličku kompletní produkce filmu, včetně kostymérny, maskérny, natáčení některých velkých scén (přestřelka na skládce) a tvorbě filmu ve střižně a při mixování zvuku.

Tím však nabídka materiálů rozhodně nekončí. V „Collaboration: Crafting the Performance in Elysium“ se podíváte do zákulisí vzniku hereckých výkonů ve filmu, jež odhaluje především přátelskou atmosféru na place a zanícení pro Blomkampovu věc. Dokonce ani Jodie Foster nepůsobí – na rozdíl od filmu – úplně zhnuseně. Což je docela výkon.

Zbytek featurettů je zaměřen na technické hledisko vzniku filmu. „The Technology of 2154“ se v deseti minutách ohlíží za technikou použitou ve filmu, Blomkampovou snahou o realističnost a všudypřítomný požadavek funkčnosti a špinavosti použitých atrap zbraní či strojů. A v „In Support of Story: The Visual Effects of Elysium“ se tvůrčí tým pro změnu ohlíží za náročnou výrobou počítačových triků, přičemž nechybí ani trikový rozbor rekonstrukce Krugerova obličeje po rozmašírování granátem. Chuťovka.

Závěrečný featurette „Engineering Utopia“ se poté nese na vlně vyprávění o tvorbě designu vesmírného Elysia, které si společně s ostatními návrhy můžete prohlédnout v interaktivní aplikaci „Vision of 2154“, kde jsou k mání nákresy, črty a trikové sekvence v podstatě všeho, co vás ve vztahu k filmu napadne.

Celou nabídku vyčerpávajících bonusů, jejichž zhlédnutí vám zabere dobře přes hodinu a půl, zakončuje řada trailerů na nové filmy v kinech.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Elysium nám k recenzi poskytl obchod Filmgame.cz. Děkujeme!