Divergence (recenze Blu-ray)

vydáno 22. 9. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, Divergence, Divergent, film, recenze

Divergence (Divergent, 2014) (Blu-ray)

Kdybyste se mě před půl rokem ptali, jestli na HDmagu najdete recenzi na Divergenci, pravděpodobně byste odcházeli posmutnělí někam jinam, protože trávit čas sledováním adaptací „Young Adult“ románů je pro mě asi stejná zábava jako vymačkávání puchýřů po desetikilometrovém výklusu v o číslo menších botách a bez běžeckých ponožek. O to příjemnější však setkání s pohrobky Stmívání častokrát jsou.

Divergence a její hrdinka Tris totiž naštěstí nekráčí ve stopách vyjukané lobotomičky Belly, ale má daleko blíž ke Katniss z Hunger Games. Je samostatná, povětšinou ví, co chce, a když se rozhodne do něčeho jít, je svědomitá, cílevědomá a neštítí se ani oděrek na rukou. Zkrátka vcelku inspirativní hrdinka, kterou kdyby scenárista nenutil do klišovitého vztahu s místním hezounem a „casting director“ nepřihazoval do komparzu samé hezké tvářičky s čerstvě vyfoukanou a nagelovanou kšticí, docela byste věřili, že jste se ocitli v uvěřitelném světě budoucího Chicaga, které je odrazem dávné války.

Tedy ne že by scenárista nepřihazoval do pléna i další bizarnosti typu dělení na frakce, z nichž jednu byste mohli označit za „adrenalin junkies“ a druhou za „armádu spásy“. Podobné zhůvěřilosti však k Young Adult románům tak nějak patří a vše je lepší, než upíři-pedofilové, kteří hrají baseball a třpytí se na sluníčko, no ne?

Divergence (2014) Divergence (2014) Divergence (2014) Divergence (2014)

Divergence navíc velmi slušně šlape, za čímž určitě stojí šikovný řemeslník Neil Burger. Ne že by si do světa Divergence neodskočil za výplatou. Jeho pojetí směrem k minimu CGI, pevnému vedení herců (i mlaďochů), budování osobního dramatu a vždy včas nastupivší odlehčující hlášky je ale natolik trefné, že se po hodině přistihnete, jak dobře se vlastně bavíte a že vás nelogika zobrazovaného světa až na pár momentů vlastně tolik nefackuje.

Scénáři začne výrazněji docházet dech až v závěru, který je pubertálně naivní až blboučký, že by jeden zaplakal. Nicméně většina děje předtím nabízí pevně uchopenou zábavu, která má navíc díky výcvikovému centru „Odvážných“ i dostatek akce vyvažující romantické tokání. Pokud tedy o Divergenci náhodou někdy zavadíte, rozhodně se jí bát nemusíte. Tahle sci-fi pro mládežníky nebolí. Jen proplouvá kolem.

A bezkonfliktní se zdá být i Blu-ray. Jenže jen zhruba prvních 30 minut, po kterých se děj přesune z precizně nasvícených exteriérů a interiérů (i zde jsou ale patrné slabší světelné přechody) do tréninkové kobky a disk začne razantně ubírat na datovém toku, což mnohdy vede k výrazným rozpadům obrazu. Když jsem disk nechával po zhlédnutí filmu a vyznačení některých míst, kde byly rozpady nejmarkantnější, analyzovat, zjistil jsem, že v nejhorších místech je datový dok disku zpravidla pod 10Mb/s, což je úroveň kterou vám dnes nabídne většina průměrných DVDripů a kvalitnější BlurayRipy ji dokonce hravě přeskočí.

Co to znamená? Jen to, že platit za něco podobného okolo 500 korun je šílenost a Bontonfilm, který disk u nás vydává, má po čase opět máslo na hlavě. Pravda, jak jste nás informovali pod profilem filmu, stejné vady (komprese, rozpady, mizerná kresba) vykazuje například i britský Blu-ray a je velmi pravděpodobné, že se bude jednat o totožný přepis pro celý evropský region. Jenže to vám může být jako platícím zákazníkům jedno. Pokud tedy disk doma již máte, neváhejte a požadujte peníze zpátky, protože platit plnou sazbu za disk, jenž polovinu stopáže vypadá hůř, než kdybyste si film pořídili ilegální cestou (a americkou kopii má přitom kvalitní), může jedině blázen. A to, že disk vykazuje vcelku přirozené tělovky a barvy celkově, potažmo nabízí i solidní ostrost a kontrast, je jen velmi slabý balzám na ostatní rány, neboť komprese, to je v době nástupu 4K zobrazovačů podobné zlo, jako když vám prodejci televizí tvrdí, že máte film sledovat se zapnutým dopočítáváním snímků. A to jim přece také omlátíte o hlavu.

Zvukově pak disk rovněž neuchvacuje. DTS-HD MA 7.1 stopa u anglického originálu je sice technicky v pořádku, takže se nemusíte bát žádného praskání, nepřirozených ruchů, anebo nevyváženého kompilátu dialogů, hudby a zvukových efektů. Jenže výsledný mix jako takový… no zkrátka mdlý a rozhodně neodpálí váš obývací pokoj směrem k audiofilské nirváně. Jen probublá kolem a odmaká si svoje. Od audiostop na Blu-ray však požadujeme víc. A nepřekvapí, že český dabing, byť solidně namluvený, na tom není o moc líp.

A je to docela škoda, protože podobně jako v případě Hunger Games: Vražedná pomsta Bontonfilm doručil na zdejší trh kompletní bonusovou výbavu, která vám zabere desítky minut a dost možná jedno zamračené odpoledne.

V jednotlivých featurettech se totiž propírá vzhled fikčního světa, jednotlivé náročné sekvence, trénink herců, výroba kostýmů a dokonce se často ukáže i sama autorka předlohy a spolu s tvůrci vysvětluje, jak její svět funguje. Třešinkou na pomyslném dortu je pak audiokomentář Neila Burgera, který se rád pustí do detailnějšího výkladu. Byť tradičně bez českých titulků, které u ostatních featurettů nechybí.

Pokud byste si tedy Divergenci chtěli koupit, bonusová nálož by vás rozhodně mohla nalákat. V tom případě bych si ale počkal na slevy. Za plnou palbu se disk s mizerným přepisem jednoduše nekupuje.

Filmgame.cz *Blu-ray filmu Divergence poskytl k recenzi obchod Filmgame.cz. Děkujeme!