Chill Pill: One Night Only (recenze Blu-ray)

vydáno 20. 7. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: 2Wings, 2Wings: Overseas Pilots, Blu-ray, CD, Chill Pill, Chill Pill: One Night Only, DTS-HD Master Audio, Gympl, Kolja, koncert, MPEG-4 AVC, PCM, Silver Pot

Chill Pill: One Night Only (2008)

Všechno je jednou poprvé. Prvním českým filmovým DVD byl Kolja, na Blu-ray drží prvenství Gympl. O první český hudební Blu-ray disk se postarala skupina 2Wings se svým projektem Overseas Pilots, vysoké rozlišení ale zapouští kořeny i na Slovensku. Formace Chill Pill představila letos v březnu Blu-ray disk One Night Only a nutno říct, že se ve všech směrech jedná o hodně silnou kávu – ovšem v tom nejlepším slova smyslu!

Název Chill Pill zřejmě většině lidí nic moc neřekne, ale to je celkem pochopitelné. Jednak se jedná o relativně mladý projekt, především se ale jeho hudba nepohybuje v oblasti středního proudu, takže není možné nechat se jí každý den „masírovat“ v rádiu nebo televizi. To je ovšem chyba, protože hybatelem Chill Pill je multiinstrumentalista Andrej Šeban, jehož jméno je zárukou té nejvyšší kvality.

Andrej Šeban během svého rozsáhlého působení na hudební scéně spolupracoval jako skladatel, hudebník (je především fenomenální kytarista) nebo producent s takovými veličinami, jako je Richard Müller, Peter Lipa, Jana Kirschner, Marika Gombitová, Dežo Ursíny, Jaro Filip, Collegium Musicum a mnoho dalších. V roce 2006 se nechal oslovit amatérským hudebníkem Martinem Kramplem, poslechl si jeho skladby a souhlasil, že se bude podílet na jejich studiovém ztvárnění.

TIP: Hudební Blu-ray disk Chill Pill: One Night Only si můžete koupit zde v e-shopu »

Výsledek, na kterém participovala celá řada špičkových až legendárních hudebníků, se dvojici Šeban / Krampl nakonec tak zalíbil, že se rozhodli uchovat ho „na věčné časy“ nejen ve formě audia, ale také na videozáznamu. Pro tento účel se celá sestava doslova zavřela do luxusně vybaveného studia a po pět týdnu nepřetržitě nacvičovala nelehký repertoár.

V prosinci 2007 se pak v bratislavském divadle Aréna uskutečnily dva komorně pojaté koncerty, ze kterých byl sestaven záznam nejen na DVD, ale i na Blu-ray. Kouzlo okamžiku (One Night Only dostává ten pravý význam) tak zůstalo zachováno v nejvyšší kvalitě, a tu si hudba Chill Pill bezesporu zaslouží.

Chill Pill: One Night Only (2008) Chill Pill: One Night Only (2008) Chill Pill: One Night Only (2008) Chill Pill: One Night Only (2008)

Na pódiu se v podstatě sešli hráči dvou generací. Na jedné straně ostřílení matadoři Andrej Šeban (kytara, klávesy, zpěv), Emil Frátrik (bicí), Miki Škuta (klávesy), Oskar Rózsa (basová kytara) a Ondrej Juraši (trubka), na straně druhé sourozenecké duo Michal (kytara) a Štefan Bugala (perkuse) spolu s všestrannou hudebnicí Silvia Michalidesová (příčná flétna, zpěv). Všichni své nástroje a hlasy ovládají s naprostou bravurou, což je poznat na první pohled – soustředěné výrazy, často zavřené oči, maximální prožitek.

V naprosté většině pouze instrumentální skladby se pohybují někde na pomezí jazzu, funky a experimentálního až progresivního rocku, nezanedbatelný je také vliv etnické hudby. Kytarová sóla dají v těch nejlepších momentech vzpomenout na Mike Oldfielda, některé kompozice zase připomínají tvorbu českého rodáka Jana Hammera, hudba je to ale stoprocentně autorská, plná silných melodií a příjemných emocí.

Ačkoliv se jedná o naprosto jiný žánr, člověk se při poslechu Chill Pill: One Night Only neubrání srovnání například s progresivními metalisty Dream Theater nebo kytarovou koncertní „superskupinou“ G3 (Joe Satriani, Steve Vai, John Petrucci a další proměnlivá sestava). Nejde samozřejmě o styl jako takový, ale o nasazení všech hráčů, virtuozitu, maximální soustředění a především radost z hudby samotné, kterou publikum dokáže poznat a především ocenit.

Špičková hudba si zaslouží špičkovou prezentaci. Oba koncerty Chill Pill byly zaznamenávány profesionálním štábem pod vedením režiséra Michaela Čecha (na svém kontě má například velké hudební pořady televize Nova) hned několika HD kamerami a výsledek je skutečně velkolepý. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jedno – byť rozlehlé – koncertní pódium neposkytuje příliš prostoru na nějaké obrazové kompozice, opak je v tomto případě pravdou.

Video ve formátu MPEG-4 AVC a rozlišení 1080i disponuje vzhledem ke kvalitnímu (ovšem vkusnému) nasvícení a celkově dobrým rozvržením scény výtečnou hloubkou ostrosti, velmi hezky podanými barvami a minimálním šumem. Charakter hudby podtrhují dlouhé klidné švenky přes pódium, statické záběry na celek i detaily jednotlivých hudebníků, resp. jejich mistrovského ovládání nástrojů. V případě tohoto hudebního disku dotváří obrazová složka nezaměnitelným způsobem jeho tvář a ještě vylepšuje celkový dojem.

Tím hlavním je ale přece jen zvuk, ovšem i ten je na nečekaně vysoké úrovni. Blu-ray obsahuje dvě zvukové stopy – skvěle rozmíchané DTS-HD Master Audio 5.1 a „klasiku“ PCM 2.0 pro puristy a, co si budeme povídat, hlavně majitele kvalitních stereo zesilovačů a odpovídající reprosestavy. Obě možnosti poskytnou stejně silný posluchačský zážitek.

V celkovém zvuku jsou velmi dobře rozpoznatelné jednotlivé nástroje: bohaté perkuse, kytarové kudrlinky, přesná rytmika, bublající baskytara, odvázané klávesy, jasná trubka i nádherný hlas Silvie Michalidesové. Hutný podklad dokáže usadit do křesla, jiskřivé výšiny kytarových sól zase odnést někam daleko. Přeslechnout nelze nic; s kvalitnější aparaturou by sice mohly více vyniknout i případné chyby, ty se ale nekonají.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejším katalogu Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto disku: Chill Pill: One Night Only.

Na Blu-ray disku je bonus jako takový pouze jeden: několikaminutové představení projektu, jeho členů, záběry ze studia a stručné vysvětlení, proč a jak to vlastně všechno vzniklo. Po pravdě řečeno nic zásadního, ale v podstatě to vůbec nevadí.

Velkou přidanou hodnotu ale představuje dvojice audio CD (jedná se tedy o třídiskové vydání) Long Overdue 1 a Long Overdue 2. Na nich je všech dvacet studiových skladeb, zmiňovaných v úvodu, na jejichž „ramenou“ vlastně vyrostl celý výjimečný projekt One Night Only.

To považuji za velké plus, jednak je možné poslechnout si svou oblíbenou hudbu i na klasické audiosestavě, ale hlavně je možné porovnat studiové skladby s těmi živými. Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, co do preciznosti provedení mezi nimi rozdíly prakticky neexistují.

Verdikt? První slovenský hudební Blu-ray disk to nebude mít lehké. Technicky dopadl nad očekávání výborně, hudební obsah je na velmi vysoké úrovni, přesto si ho běžný (ve smyslu „masový“) divák / posluchač asi nepořídí. Možná je ale mezi současnými majiteli Blu-ray přehrávačů tolik znalců kvalitní hudby, že nás všechny překvapí…

Hudební Blu-ray disk Chill Pill: One Night Only k recenzi poskytlo vydavatelství Silver Pot. Děkujeme.