Čelisti (recenze Blu-ray)

vydáno 13. 8. 2012 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy | 6 komentářů

Tagy: Blu-ray, Čelisti, film, Jaws, recenze, Steven Spielberg

Čelisti (Jaws, 1975) (Blu-ray)

Při pohledu na nové filmy Stevena Spielberga se jeden neubrání dojmu, že takhle nějak vypadá tvůrce, který své řemeslo vybrousil k absolutní dokonalosti. A poté zasunete do přehrávače disk s jedním z jeho raných snímků a s nechápajícím výrazem čelíte faktu, že zrovna on neměl co vylepšovat, neboť už za mlada ovládal kouzlo filmového média jako ostřílený pardál, který buduje napětí se stejnou lehkostí, s jakou vám pupkatý výčepní přihraje orosenou dvanáctku.

Čelisti jsou toho dokonalým důkazem. Mistrovským kusem, jenž se zaslouženě zapsal do dějin jako první letní blockbuster, po jehož zhlédnutí bylo pusto snad na všech amerických plážích. A to i přes skutečnost, že se začalo točit bez hotového scénáře, animatronický žralok byl delší dobu v opravně než na place a komplikované natáčení trvalo nakonec přes sedm měsíců, během nichž i sám Spielberg několikrát přemýšlel, jestli by nebylo lepší odjet domů a na peripetie s nepřátelským mořem zapomenout.

Čelisti (Jaws, 1975) Čelisti (Jaws, 1975) Čelisti (Jaws, 1975) Čelisti (Jaws, 1975)

Ještě že tak neučinil. Nikdy bychom totiž nespatřili mistrovsky budované napětí z přes polovinu filmu neviděné mořské hrozby. Roye Scheidera, jehož náčelník Brody se z otloukánka přerodí v ostříleného lovce žraloků bez bázně a hany. A samozřejmě ani fantastické výkony Roberta Shawa a Richarda Dreyfusse, kteří zvládají na jedné straně zarputile pálit z harpun, na druhou se ale neštítí ani dokonale padnoucí hlášky.

TIP: Podívejte se u nás na Blu-ray trailer na Čelisti

Nejvíc ovšem zaráží, že Čelisti fungují i v momentech, kdy Spielberg vytáhne všechny trumfy a okolo legendární ORCY začne kroužit kus papundeklu s pneumatickými střevy. Ač totiž žraločí obr místy nezapře svou faleš, ve většině scén (a především ve velkolepém třicetiminutovém finále) funguje i dnes naprosto bezchybně. Budete k němu mít respekt. Budete se ho bát. A budete si přát, abyste na příští dovolené neskončili jako jeho odpolední svačina.

Což je samozřejmě zásluha nejen Spielberga, jenž dokonale zvládl záběrování odhalující jen to potřebné, ale i Johna Williamse, jemuž pár vteřin mrazivého „tůdu, tůdu“ stačí, abyste sevřeli opěradlo sedačky, do konce filmu ho nepustili a při nejbližší návštěvě záchodu se pro jistotu podívali, jestli vám „velký bílý“ nenavštívil stoupačky. A pokud se teď usmíváte s tím, že vy takový strašpytel a poseroutka rozhodně nejste, těším se na moment, kdy vás strýček Steven a jeho posádka vystřelí první lekačkou až ke stropu a z vás se zase stane desetiletý kluk, co by se nejraději schoval mámě pod sukni. K nezaplacení.

Čelisti se při příchodu na Blu-ray dočkaly kompletní restaurace ve 4K (z původního negativu), na kterou navíc dohlížel i sám Spielberg, a na výsledném tvaru je to rozhodně znát. Na rozdíl od poněkud rozkolísaných Jurských parků nejde na přepisu najít téměř žádnou slabinu. Ano, mohli bychom polemizovat nad místy trochu vyšším užití DNR, kvůli němuž jsou obličeje sem tam trochu voskové (ač mám pocit, že Scheider ho měl takový vždycky), ale tím si většina laiků ani náročnějších diváků nemusí kazit den. Blu-ray je totiž naprosto precizní prací, jež by měla být vzorem pro restaurování dalších zaprášených klasik.

Shodou náhod jsem Čelisti celkem nedávno chytil v televizi a při srovnání s Blu-ray je to jako když koukáte na Temný rytíř povstal v letním kině za šera a v IMAXu při absolutní tmě. Kontrast na Blu-ray je neuvěřitelný. Zrovna tak ostrost, dávající vyniknout štedrému množství drobných detailů v obličejích, na oblečení, ale i na žralokovi, který je místy jako živý.

Bezproblémová je i reprodukce černé, která ani v nočních scénách nezahlcuje postavy v popředí a v mnoha záběrech nádherně vykresluje atmosféru (západ slunce v úvodní scéně koupání), když zůstává sytá a v kontrastu ke zbytku barevného pole. A nic negativního nelze říct ani o stínokresbě, reprodukci barev (nádherně rudá krev, realisticky vypadající tráva, západy slunce, podvodní sekvence) a tělovek, jež působí po dvě hodiny životněji a opravdověji, než kdy dřív.

Další podrobné technické informace o videu a zvuku tohoto Blu-ray najdete na našem samostatném profilu, kde jsou také další desítky FullHD screenshotů v PNG

Povedla se i práce na zvuku. Zatímco staromilci mohou kdykoliv sáhnout po původním 2.0 kino-mixu a milovníci české lokalizace zase po povedeném a rovněž dvoukanálovém dabingu, ostatní se nemusí bát nového mixu v 7.1 DTS-HD Master Audio.

I ten nakonec prošel Spielbergovým schválením a daří se mu šikovně rozprostřít zvukové vrstvy do jednotlivých kanálů. Někdy zní, pravda, trochu zvláštně. To když na vás z pravého kanálu vypálí ostrý zvuk kapelníků (neplánovaná lekačka navíc). Podobných nedotažeností je však naprosté minimum a obzvlášť davové sekvence a veškeré scény se žralokem jsou novým mixem umocněné na pomyslné maximum. Williamsův skvostný soundtrack zní na Blu-ray fantasticky, dialogy jsou čisté a vyvážené, a lekačky fungují jako napoprvé.

Zkrátka a dobře, tenhle Blu-ray se Universalu povedl náramně, hrdě se řadí mezi nejlepší disky letošního roku a rozhodně by neměl chybět nikomu, kdo si říká filmový fanoušek.

Vždyť i bonusy jsou vynikající. Trailer, vystřižené scény, krátký dobový featurette z placu, který vás přesvědčí, že Spielberg byl génius už ve 27 letech, a několik produkčních galerií příjemně rozehřejí. Dokument Jaws: The Restoration (mohli jste ho zhlédnout i u nás) protáhne náročným procesem tvorby vynikajícího přepisu. A pak už jsou na řadě dva rozsáhlé kolosy, na jejichž konci budete znát o Čelistech první poslední.

První z nich, Making of Jaws, je složený z rozhovorů se členy štábu, kteří mají jasně rozdělené role. Zatímco producenti a Spielberg mluví raději o procesu příprav a filmování, které se protáhlo až na sedm měsíců a mělo několikát nakročeno k absolutní katastrofě. Herci v čele s Richardem Dreyfussem hází do pléna jednu humornou historku z natáčení za druhou, z nichž v podstatě každá má nakročeno ke kultovce, již budete kamarádům vyprávět v hospodě.

Druhou porci žraločího steaku, The Shark is Still Working, si můžete pustit po částech (dohromady má hodinu a čtyřicet minut) a zaměřuje se na fenomén Čelistí a jejich dopad na tehdejší americkou veřejnost a dnešní tvůrce, kteří Spielbergův první blockbuster často označují jako jeden z nejzásadnějších pro svou budoucí kariéru. Některé informace se s předchozím „Making of Jaws“ sice překrývají (problémy se žralokem, komplikované natáčení) a dokument jako celek nemá tolik ostré tempo, abyste ho zhltli jako „velký bílý“ malého chlapečka. Nicméně se rovněž jedná o podařený informační kousek, bez něhož by vaše encyklopedické znalosti o Čelistech nebyly ani zdaleka kompletní.

Jedinou vadou na kráse tak zůstává jen absence české lokalizace v podobě titulků a překladu 44-stránkové brožury, jež je součástí sběratelského digibooku (viz naše fotky). Ten v sobě ukrývá informace o hercích, tvorbě scénáře a natáčení, storyboardy, nákresy žraloka a rovněž i ukázky plakátů. Prostě další přidanou hodnotu, kterou vám přátelé budou při pohledu na poličku tiše závidět.