Casper (mini recenze Blu-ray)

vydáno 23. 6. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 2 komentáře

Tagy: Blu-ray, Casper, film, mini recenze

Casper (1995) (Blu-ray)

Režisér Brad Silberling je dle mého smolař. Dlouhá léta sbíral bobříky na štacích v televizi a když dostal příležitost u velkých filmů, nikdy se mu nepodařilo úplně prorazit. A to měl často po ruce velké hvězdy. V Řadě nešťastných příhod exceloval Jim Carrey. V Zemi ztracených Will Ferrell. A v případě Caspera se jednalo o zavedenou dětskou značku a ještě ke všemu malou trikovou revoluci. Přesto se komerčně ani jednomu z filmů nedařilo natolik, aby byla odklepnuta pokračování a hlavně, aby šikovný režisér mohl pokračovat v kariéře na stříbrném plátně. A je to velká škoda, neboť Silberling jako jeden z mála režisérů dovede pracovat s malými herci a zároveň si ošéfovat unikátní atmosféru.

Jeho filmy jsou vždy doslova magické (no dobrá, s čestnou výjimkou Země ztracených, která je jenom… sterilní) a dokáží obratem pohltit. Což je v případě Caspera o to překvapivější, že se nic nezměnilo ani po spoustě let od premiéry a film stále šlape i na Blu-ray. Jistě na to má vliv i povedený soundtrack (RIP James Horner), avšak hlavní hvězdou dle mého stále zůstává především Silberlingova práce s inovátorskými vizuálními efekty a hororově-komediálním laděním filmu, jenž dokáže na jednu stranu děsit a na druhou házet do pléna popkulturní odkazy a vtípky, aniž by se stylizace a atmosféra rozplynuly.

Casper navíc vizuálně nezastarává tak rychle, jak byste si možná mysleli. Ano, zvolená stylizace filmu hodně pomáhá, avšak když se podíváte na interakce herců a duchů, nezbývá než před tvůrci a jejich lodivodem obdivně smeknout klobouk. Spousta novějších titulů si s digitálními herci poradila výrazně hůř. V případě Silberlingova filmu jsou navíc kruciální, neboť je na nich nabalena řada emocí, jež v závěru musí zarezonovat u srdíčka. Pokud by tedy tato část nefungovala, byl by Casper podobnou zbytečností jako digitální animáky Roberta Zemeckise.

Casper (1995) Casper (1995) Casper (1995) Casper (1995)

A to se naštěstí nestalo. Místo toho Silberling naservíroval povedenou rodinnou oddechovku. Dětsky romantickou, dospělácky zasněnou, ale především unikátní ve svém vzezření a prolezlou sympatickou spielbergovskou atmosférou, jež vám správná poselství nenutí, i když je dostanete na stříbrném podnose. Víc podobných filmů, klidně i ze studiového katalogu. Ano, koukám na vás Goonies!

Casper dorazil na český Blu-ray v totožné formě jako před necelým rokem do USA. Obraz představuje lehký katalogový nadprůměr, což znamená, že byste rozhodně neměli očekávat velký vizuální zážitek. Barevně film nezapře dobu vzniku a ačkoli jsou barvy podávané vcelku přesně, rozhodně nedostanete bůhvíjakou sytost a obraz celkově není atraktivní jako pozdější Silberlingovy snímky. Casper dostal na Blu-ray poměrně dost prostoru a chlubí se díky tomu i vysokým bitratem, přesto přepis není bez chyb. Sytost černé je mnohdy zpochybnitelná, často dochází k většímu či menšímu slévání a ani s ostrostí to Universal tentokrát nepřehnal. Obraz je celkově velmi jemný, zjevně lehce přejetý DNR, což ve výsledku způsobuje vyhlazenost a ztrátu detailů. Po trikové stránce však Blu-ray mnoho chyb neodhaluje, což je u podobného projektu chválihodné. I přes zmíněné chybičky si tak Caspera na Blu-ray užijete.

Tedy pokud nevyžadujete český dabing. Ten se totiž na disk nedostal a přítomny jsou jen české titulky. Anglická stopa v DTS-HD MA 5.1 je nicméně velmi dobrá, hodně živelná a pro někoho možná až místy přepálená. Přiznám se, že jsem musel několikrát štelovat hlasitost, neboť dialogy byly často výrazně slabší než okolní ruchy a úchvatný soundtrack Jamese Hornera. Blu-ray Caspera působí trochu jako reklama na Hornerův um a není pochyb o tom, že velká část kouzla vychází právě z hudby, přesto si však Blu-ray zaslouží pochvalu i za detailní podání zvukových efektů, slušnou práci se surroundy a přechody mezi kanály.

Nejsou a je to škoda. Americká edice jich nabízí okolo hodiny a přihazuje i audiokomentář.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Casper poskytla k recenzi distribuční společnost Bontonfilm. Děkujeme. Disk můžete zakoupit v obchodě Filmgame.cz