Captain America: Návrat prvního Avengera (recenze Blu-ray)

vydáno 25. 8. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova | 2 komentáře

Tagy: Blu-ray, Captain America: Návrat prvního Avengera, Captain America: The Winter Soldier, film, recenze

Captain America: Návrat prvního Avengera (Captain America: The Winter Soldier, 2014) (Blu-ray)

Když jsme se s Kapitánem Amerikou viděli naposledy, právě nafackoval invazi z vesmíru a vyrazil s kolegy z The Avengers na post-bojovou Schawarmu. Od té doby utekly dva roky a Steve Rogers se naplno začlenil do bojové jednotky SHIELDU, která nahání teroristické organizace, mlátí svalovce z UFC a vůbec dělá vše pro to, aby byl svět bezpečnějším místem k životu a popcorn chutnal stále stejně slaně. Anebo ne?

Druhé samostatné dobrodružství amerického patriota zabaleného do vlajky z pruhů a hvězd přineslo sympatický odklon ke „komiksovému realismu“ (oxymoron?), který se vydatně inspiruje politickými thrillery ze 70. let (3 dny Kondora, Maratonec). A nutno uznat, že nejameričtější postavě marvelovského vesmíru tato změna stylu rozhodně pomohla nejen v očích těch, pro které jsou hrátky s vesmírnými kostkami, popřípadě mluvícími mývaly za hranou osobního vkusu.

Režírující bratři Russové zvedli odhozený štít po Joe Johnstonovi s batohem plným nápadů a po klasicky střiženém originu naplno využili možností, které jim nabídla výtečná a komplexní předloha Eda Brubakera Zimní voják (k sehnání ve všech slušných knihkupectvích). Rogers zde nejen čelí problémům současného světa ve svém osobním životě, ale dostává i pořádnou facku z minulosti, kdy se mu do cesty staví jeho někdejší nejlepší přítel. Russovi pak do zápletky doslova vrazili i zvrat, který redefinuje dosavadní události marvelovského světa, jenž odstartoval prvním Iron Manem, a zároveň se jim povedlo naservírovat v rámci marvelovských filmů bezkonkurenčně nejlepší akční spektákl, v němž se pěstní souboje střídají v divokém tempu s precizně nasnímanými a gradovanými přestřelkami a v závěru i s velkolepými, byť malinko odosobněnými trikovými sekvencemi.

Captain America: Návrat prvního Avengera (2014) Captain America: Návrat prvního Avengera (2014) Captain America: Návrat prvního Avengera (2014) Captain America: Návrat prvního Avengera (2014)

Právě finále, které Kapa a jeho tým „odpadlíků“ v podobě Black Widow a Sama Wilsona alias Falcona nažene proti trojici Helicarrierů s úkolem jejich ovládnutí, je zaručeně nejslabší a trochu zklamávající částí, která výsledný film chtě nechtě sráží. Nejenže se po nápaditém budování napětí a realismu v rámci komiksových bublin najednou začne pracovat s takřka videoherní scenáristikou (zasuňte tři karty a vyhrajte střet s hlavním bossem), ale na povrch začnou prosakovat tuny logických lapsů, které se Russovi snaží zakrývat dravou prací s kamerou a osudovým feelingem finálního střetu, jenž však postrádá potřebné emoce.

Kapitánovi tak do jisté míry škodí jeho obří ambice. Všechna čest Marvelu, že se po druhém Thorovi, jenž se dá s přimhouřením obou očí považovat za neškodnou výplňovku, bez níž bychom se klidně obešli, vzchopil a hned následujícím filmem ukázal, že je stále kam s postavami hýbat a že je čím překvapovat. Ale když už se odvážím vkročit na pole víceméně realistického politického thrilleru, není nejmoudřejší do něj posléze mermomocí futrovat podzápletky s mluvícími počítači, vpravdě bondovské plány na likvidaci milionů lidí a na konec i extrémně stylizované nacisty (potitulková scéna).

Výsledkem totiž není nic jiného než gulášovitý mišmaš, který sice chutná natolik, abyste si nestěžovali šéfkuchaři a v jistých částech vám dokonce maximálně vyhovuje. Na druhou stranu si ale stále uvědomujete, že je v něm zkrátka příliš mnoho ingrediencí a zjednodušení, resp. volba jednoho jasného směru by dokázala vytvořit opravdové mistrovské dílo. Třeba příště. Jestli na to někdo v současném marvelovském světě má, je to Rogers a jeho noví režiséři.

Marvelkovky vypadají vždy skvěle a Kapitán Amerika jakbysmet. Připravte se na přirozené barevné schéma, které odpovídá záměru moderního politického thrilleru inspirovaného 70. léty. Tělovky jsou odpovídající, kostýmy, prostředí, vše podle nejvyšších nároků na kvalitu. Disk rovněž ani na moment nezaváhá v akčních scénách a za všech okolností nabízí nesmírně ostrý obrázek plný detailů, přesně vykreslených stínů a syté černé.

Zkrátka a dobře, po stránce obrazu Kapitán nakopává pozadí stejně jako ve filmu. A to dokonce i ve 3D, které obraz nedeformuje a překvapivě je dokonale přehledné i při rychlých střizích a v tmavých sekvencích. Vše pak podtrhuje vymazlený osmikanálový soundtrack, jenž vás zarazí do sedačky a obklopí vyváženým prostorovým zvukem, v němž si užijete každičký detail.

Střelba, údery štítem a pěstí, přehazování nože či exploze… vše má svůj charakteristický zvuk a disk ho vždy reprodukuje s přesností a důrazem, za který budete tvůrcům děkovat. Ve výsledku totiž dostanete nesmírně dravý a dynamický track, s nímž si Návrat prvního Avengera užijete jako byste s ním nakopávali vojáky Hydry spolu s chlápkem zabaleným v americké vlajce. A ačkoli to může znít zatraceně „sýrově“, je to dobrý pocit. Tak si ho dopřejte s co nejlepší aparaturou.

Zklamání, zklamání a ještě jednou zklamání. Osobně mám čím dál větší pocit, že Marvel všechny zajímavé materiály hází do sejfu pro případnou ultimátní kolekci po premiéře druhých Avengers a v samostatných vydáních filmů hází lidem pouze nízkotučné drobky. A to mi při vzpomínce na nabušené edice prvních dvou Iron Manů či prvního Thora zkrátka vadí.

Co dostanete od Kapitána Ameriky? Průměrný Gag Reel a nuzné vystřižené scény. Featuretty o tom, že je představitel Falcona vtipálek a že některé země měly možnost ovlivnit, co se objeví v Kapitánově deníčku z úvodu filmu. A trailer na Strážce galaxie. Situaci lehce zachraňuje desetiminutovka z natáčení a výživný audiokomentář tvůrců, jenž byste – pokud vládnete angličtině – rozhodně neměli minout. Ale to je vše, dámy a pánové.

Pokud čekáte tři hodiny vyčerpávajících bonusů, jste na špatné adrese. Časy nabušených edic od Marvelu jsou zjevně definitivně pryč a Disney nás nyní hodlá zásobovat nedochůdčaty, z nichž se dozvíte za těžce vydřené peníze méně, než když budete půl dne brouzdat články na internetu. Nedík!

Filmgame.cz Blu-ray filmu Captain America: Návrat prvního Avengera poskytl k recenzi distributor Magic Box. Se slevou titul pořídíte v obchodě Filmgame.cz.