Canon chce točit filmy, představuje profi nástupce HDSLR

vydáno 4. 11. 2011 | autor Štěpán Čermák | sekce Novinky | téma Foto a video

Tagy: 1080p, Arri, Canon, Canon 5D MKII, HDSLR, RED

Když Canon uvedl digitální zrcadlovky s funkcí nahrávání videa, tehdá dost pravděpodobně nevědomky zažehl drobnou revoluci mezi amatérskými a poloprofesionálními filmaři. Pokud člověk překonal psychickou bariéru, kterou natáčení na foťák vytvářelo (přece jen se jedná o dost nepřirozenou činnost, je to jak kdyby měl kávovar najednou zastupovat myčku), dostal nesmírně mocný nástroj za neuvěřitelně nízkou cenu – digitální zrcadlovka s APS-C senzorem se dá sehnat za nějakých patnáct tisíc korun, full frame teď za nějakých pětačtyřicet tisíc.

Canon C300

Za ty peníze jste dostali nejen špičkový profesionální fotoaparát, ale také FullHD videokameru, jejíž největší devizou je velikost senzoru – oproti klasickým digitálním kamerám několikanásobně větší digitální čip dokáže ve spojení se světelným objektivem vytvářet stejně malou hloubku ostrosti jako film. Takový foťák tedy dokáže do jisté míry simulovat filmové kamery za desítky milionů dolarů. Natáčení na digitální zrcadlovky, jimž se začalo říkat HDSLR, ale logicky přináší spousty problémů – od nepraktického kodeku přes moiré po nedostatek vstupů a výstupů a samozřejmě samotný tvar zařízení. Canon některé z nedostatků adresoval v novém EOS-1D X, pořád se ale jedná primárně o fotoaparát, který mimoděk natáčí božsky vypadající video.

U Canonu jsou si vědomi popularity, kterou natáčení na HDSLR během posledních měsíců nabylo, stejně jako moc dobře vědí, že kdyby takový fotoaparát doplnili o profesionální konektory, lepší kodek a hledáček, a udrželi by přitom podobně rozumnou cenu, která by nepoložila žádnou produkci na kolena, mohli by ve sféře profesionálního digitálního videa vytvořit alternativu Arri a jeho Alexy, případně RED a jeho Scarlett, kterou mimochodem před několika hodinami RED také uvedlo v mírně předělané, leč podstatně méně dostupné verzi, než se původně předpokládalo.

Canon C300

Přesně to teď Canon udělal a přímo v Hollywoodu předvedl svou novou digitální kameru – tedy ne zrcadlovku – Canon C300. Tahle droboulinká mašinka má podobné vnitřnosti jako její foto-předchůdci, ale všechno balí do profi šasi, disponující dostatečným množstvím vstupů a výstupů. Vedle EF montáže na fotografické objektivy nabídne i klasické PL na profesionální filmařská skla, pracuje s MPEG-2 kodekem ve 4:2:2 s bitratem do 50 Mbps a je schopná záznamu ve FullHD, tedy 1080p.

Právě 1080p by se mohlo zdát vedle 2k, 4k a 5k kamer jako veliká nevýhoda, pro levnější produkce to ale platit nemusí. Canon začne C300 nabízet někdy na začátku příštího roku přibližně za dvacet tisíc dolarů, což je proti Alexe nebo EPIC o dost nižší cena. Možná Canon nedosáhne jejich kvalit, ale rozhodně bude schopný špičkových výsledků, což ostatně zvládaly už zrcadlovky. „Cé-třístovka“ se zbavila nedůhů, kterými trpěly HDSLR a v novém těle přináší to nejlepší, co nám předchozí „video-zrcadlovky“ daly.

Canon C300

Nejvíce se pravděpodobně prosadí v televizní sféře, ostatně k natáčení seriálů je FullHD „ex-zrcadlovka“ to nejlepší, co může kameraman dostat do ruky – dá se s ní pracovat ve stísněných prostorech, nic neváží, přitom její Super35 CMOS senzor zvládá to samé, co film.

Pro ukázku schopností nového Canonu se mrkněte na kraťas Vincenta Laforeta Mobius, který vznikl na pre-produkční vzorek. Právě Laforet je jedním z průkopníků HDSLR natáčení, proto mohl představit schopnosti Canonu C300 právě on.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Ochrana proti výpadku napájení u velmi důležitých provozů

Ochrana proti výpadku napájení u velmi důležitých provozů

Datacentrum je zvláštním druhem provozu, který sice nic …

Recenze: UPS CyberPower CP900EPFCLCD

Recenze: UPS CyberPower CP900EPFCLCD

Dlouhý název záložního zdroje jako by napovídal, že …

Homepage »

Další Novinky

Komentáře