Budoucnost digitální distribuce: UltraViolet

vydáno 6. 1. 2011 | autor Štěpán Čermák | sekce Extra HD | téma Filmy, Přehrávače | 2 komentáře

Tagy: Android, Blu-ray, CES, CES 2011, DECE, Digital Entertainment Content Ecosystem, DRM, DVD, film, Full HD, HDMI, iPhone, LionsGate, Lionsgate Films, Paramount, Paramount Pictures, PlayStation 3, Sony Pictures, Ultraviolet, Universal Pictures, Universal Studios, VoD, Warner Bros., Xbox 360

Fyzická média, tedy Blu-ray i DVD, tu s námi budou ještě spoustu let. Nebudou tu však věčně a tak se studia i výrobci spotřební elektroniky pomalu ale jistě připravují na další krok v distribuci filmových děl.

Ten krok je logický a vede do digitálního světa, kde bude jediným fyzickým médiem potřebným k přehrání snímku harddisk, karta nebo jiné paměťová zařízení. Takový systém už existuje a známe ho zpravidla pod zkratkou VoD (tedy Video on Demand).

Jak se ale digitální distribuce rozšiřuje a její popularita (samozřejmě zatím hlavně v zahraničí) stoupá, začíná být stále znatelnější potřeba nějakého ucelujícího standartu.

Pod štítkem většiny největších filmových studií byl teď na lasvegasské CES představen: Jmenuje se UltraViolet a pokud půjde všechno podle plánů, příští rok už přes nic jiného své stažené filmy přehrávat nebudete.

Budoucnost digitální distribuce: UltraViolet

O co jde? Systém UltraViolet je (alespoň na první pohled) velmi jednoduchý a samozřejmě logický. Studiím jde o to, aby si uživatel, který legálně zakoupí kopii filmu, mohl snímek přehrát na jakémkoliv zařízení bez potřeby znovu platit.

O něco podobného už se studia snaží ve formě digitálních kopií, které jsou ke Blu-ray diskům přibalovány především ve Státech (na DVD), to byl ale jen kompromis a dost možná spíš snaha přimět zákazníka ke koupi zajíce v pytli: kopie jsou hlavně díky DRM prakticky nepoužitelné.

UltraViolet bude cloud-based technologie, která dovolí registrovat pod jeden účet hned několik zařízení (mluví se až o dvanácti), z nichž po koupi licence na film (která by dodatečně měla být prodávána jak u DVD, tak u Blu-ray) uživatel může streamovat nebo stahovat film.

V praxi tedy koupíte Blu-ray a k němu dostanete kód, který pak bude možné použít ke stažení filmu do iPhonu, telefonu s Androidem, do všech domácích PC, do VoD set-top-boxu, do PlayStationu 3 nebo Xboxu 360… nebo třeba do kávovaru.

Jakmile toho budou zařízení (buďto skrz update nebo staženou aplikaci, nebo hned z továrny, pokud se bude jednat o novinky) schopna, budete se na nich legálně moct podívat na kopii, i když film samotný vlastníte na úplně jiném médiu.

Problém by mohl být v tom, že něco takového bude velmi náročné na internetové připojení. Ano, to už je samo VoD ze svého principu, pokud ale budete v domácnosti stahovat – dejme tomu – deset kopií v různých rozlišeních (od SD pro telefon po HD pro počítače, konzole apod.), může jeden film prohnat routerem třeba deset gigabajtů nebo víc.

Vedle toho je tu navíc otázka kvality. Těžko budou digitální kopie stejně kvalitní jako Blu-ray, který tak i nadále zůstane jistým kvalitativním etalonem. Digitální kopie budou pořád jenom kopie, zpravidla navíc jen pro různá přenosná zařízení (i když Full HD dneska dokážou už i mobilní telefony a dokonce ho dovedou poslat ven přes HDMI).

UltraViolet slibuje jednotný standard pro všechna zařízení. Do telefonů si ho stáhnete jako aplikace, do PC jako SW a tak dále a tak dále. Samozřejmě ne všechny starší přehrávače si s ním budou tykat, s tím je ale potřeba počítat u všech novinek.

Důležité je, že se teď spolčilo šest velkých filmových studií (Warneři, Sony, Paramount, Lionsgate, NBC Universal, Fox) spolu s poskytovateli obsahu a několika výrobci (další a další se samozřejmě budou přidávat) a dohodli se, že pod UltraViolet, které vzniklo pod Digital Entertainment Content Ecosystem (DECE), budou kopie distribuovat.

Je to jednotný systém, díky kterému bude sledování filmů zase o něco jednodušší a dost možná zabrání stahování kopií z internetu (sám si radši rip stáhnu, než abych si ho sám složitě dělal – film už koupený mám a osobně v tom žádné morální dilema nevidím).

Taková distribuce navíc bude levnější, takže časem srazí ceny VoD a přiměje stále větší množství diváků ke stahování legálních kopií filmů. Díky UltraViolet si je prý dokonce budeme moct vypalovat na DVD a půjčovat přátelům – stačí registrovat jedno z jejich zařízení pod vlastní UV účet.

Otázkou teď bude integrace napříč všemi kontinenty a jak si s ní studia a výrobci poradí. Důležité je, že se nejedná o žádný výkřik do ticha. S technologií se opravdu počítá (na CES kolem ní vzniklo docela velké halo) a v blízké budoucnosti se s ní začneme setkávat u většiny koupených filmů. Tedy minimálně při importu. Jestli bude systém funkční mezinárodně, totiž zatím nikdo nepotvrdil.

Ale logika káže, že by měl být.

Související články

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Do střední a východní Evropy přijde Válka světů příští měsíc exkluzivně na Epic Drama!

Do střední a východní Evropy přijde Válka světů příští měsíc exkluzivně na Epic Drama!

Včera Praha, Bratislava, 2.12.2019 – Netrpělivě očekávané …

TP-Link Deco P9: hybridní mesh systém si poradí i se železobetonem

TP-Link Deco P9: hybridní mesh systém si poradí i se železobetonem

Společnost TP-Link přináší na trh nový hybridní mesh …

Homepage »

Další Extra HD

Komentáře

Re: Budoucnost digitální distribuce: UltraViolet

Vložil Ondřej Peterka (bez ověření), 7. Leden 2011 - 14:10

Obrázek uživatele Ondřej Peterka

Z laického hlediska pořád nedovedu pochopit, proč už studia dávno nevyvinula systém, který by byl schopen vytlačit příživníky typu Rapidshare. Už jen z toho, kolik existuje aktivovaných premium účtů, je zřejmé, že lidem nevadí za filmy platit (a moc je ani netrápí, jestli ty peníze jdou tvůrcům, nebo majitelům rychlých serverů), ale problém je dostupnost dostupnost dostupnost.

Představte si server xy.com, který umožní za rozumný peníz stáhnout x filmů za měsíc v několika možnostech kvality (od 480p po 1080p) s kvalitními titulky pro neangličtináře (proč nedat možnost amatérským titulkářům trochu si přivydělat), aniž by uživatel musel zpytovat svědomí za když ne nelegální, tak minimálně neetickou aktivitu.

Souhlasím, že placka je placka, ale u filmů na jeden večer občas stačí i kvalitní 1080p rip s dts zvukem. Kdo chce, ten si sežene a studia z toho nemají ani korunu. Tak proč nepřeklopit fungující „šedý“ systém na legální a aspoň trochu na tom nevydělat?

Re: Budoucnost digitální distribuce: UltraViolet

Vložil Perry (bez ověření), 7. Leden 2011 - 20:32

Obrázek uživatele Perry

Moje řeč… přesně tohle už mi napadlo kdysi dávno. Rozhodně si nebudu kupovat každý film za 500,– (to bych se nedoplatil + hromada filmů se v HD koupit nedá.. pak člověk musí stejně jít po HDTV-ripech). A i když si kupuju, tak nejdříve ten film chci vidět, zda se mi líbí nebo ne.