Bournův mýtus (recenze Blu-ray)
Zkuste vyjmenovat filmové trilogie či série, u kterých platí, že jsou pokračování lepší nebo alespoň stejně kvalitní jako první díl. Každého určitě napadne nepřekonatelný Kmotr a jeho dvě velice zdařilá pokračování.
Pochválit bychom mohli také filmové zpracování Pána prstenů, sérii o Harry Potterovi, z dřívější doby Zemeckisovy Návraty do budoucnosti nebo první tři (tj. ty starší) epizody série Star Wars. Asi se však shodneme, že těch sérií, u kterých jde kvalita s každým pokračování dolů, je mnohem více.
Bournův mýtus naštěstí nespadá mezi nezdařilá pokračování. Uvážíme-li, že původně nebylo pokračování filmu Agent bez minulosti vůbec v plánu, můžeme se radovat, že nakonec druhý díl vznikl (mimochodem, stejná situace byla i u třetího dílu série – tam bylo dokonce potřeba trochu čarovat se scénářem, aby bylo vůbec možné na druhý díl rozumně navázat). Bournův mýtus navazuje na první díl nejen dějově, ale také kvalitou zpracování a skvělou svižností, která se stala poznávacím znamením „bournovské“ série.
Jestliže Agent bez minulosti (recenze) výrazně uhýbal od knižní předlohy a z originálního příběhu si vypůjčil jen jména hlavních představitelů a tajného agenta s amnézií, pak je nutné říci, že Bournův mýtus již zpřetrhal svazky s knihou dokonale.
Ačkoliv tu a tam si znalec knihy Roberta Ludluma povšimne „recyklovaného“ jména některé z postav (Pamela Landy), příběh, zápletka, prostředí, téma a atmosféra filmu jsou zcela odlišné od knihy. A to navzdory tomu, že scénárista Tony Gilroy podle svých slov před psaním scénáře k druhému dílu četl knižní předlohu (zatímco před psaním scénáře k Agentu bez minulosti knihu nečetl).
Ačkoliv se při filmování Bournova mýtu sešla stejná skupina herců i velká část hlavního štábu jako u prvního dílu, režisér se změnil. Doug Liman byl vystřídán, na druhém dílu se podílel jako výkonný producent a na jeho místo přišel Paul Greengrass.
Můžeme hádat, jak by asi vypadal druhý díl v režii Douga Limana, ale podstatné je, že se Paul Greengrass dokázal prvnímu dílu v mnohém vyrovnat a často jej i předčil. Pokud bychom styl obou režisérů srovnávali, tak vynikne především tempo. Nedá se říci, že by Liman natočil pomalý film – naopak, má skvělý spád.
Ale Greengrass je v úplně jiné kategorii: Jeho těkavý střih, frenetické podání neutuchající akce a ručně držená dokumentaristická kamera divákovi nutí naléhavost a překotnost probíhajícího děje. Průměrná délka záběru je 1,9 sekund. Videoklipové zpracování je ještě umocněno lehce psychedelickými flashbacky, kterým dominují rozmáznuté šmouhy světel a ostře kontrastní barvy.
Limanův Agent bez minulosti vyniká místy až přemýšlivým plynutím příběhu, které dává divákovi čas společně s hlavním hrdinou reflektovat na zmatené a znepokojivé události, jež se kolem něj odehrávají. Paul Greengrass bere film do rukou jako otěže splašeného čtyřspřeží.
Příběh se ani na chvilku nezastaví a divák nemá šanci popadnout dech až do závěrečných titulků. V žádném případě to však celému počinu neubírá na chytrosti. Ostatně, inteligentní zápletka a základ v uvěřitelné realitě jsou pokládány za jednu z hlavních předností této série.
Bournův mýtus má také zřetelněji definované antagonisty. Zatímco CIA již v tomto pokračování nefiguruje (pouze) jako veskrze zlá organizace, ke slovu přicházejí mocní nepřátelé zvenčí: Temné figury ruské oligarchie. Je potřeba vyzdvihnout českým divákům dobře známého Karla Rodena, který si bezskrupulózního ruského kapitalistu zahrál s přiměřeně znuděným výrazem ve tváři. Role zlých mužů jdou Rodenovi dobře.
Stejně povedené je i ztvárnění efektivního nájemného vraha, kterého gangster Gretkov (Roden) zaměstnává. Karl Urban (vzpomínáte na charismatického Eómera z Pána prstenů?) sice za celý film řekne jen pár slov, ale jeho zabiják Kirill se vyznačuje především svou v podstatě sympatickou vizáží. Je až bolestně patrné, že Kirill a Bourne k sobě mají vlastně velmi blízko a příliš se neliší.
Blu-ray
Bournův mýtus je u nás, podobně jako ostatní díly série, dostupný jak samostatně, tak jako součást boxsetu se všemi díly pohromadě. Disky v obou vydáních jsou však totožné. Stejně jako první díl i Bournův mýtus je prezentován ve formátu 2,35:1 na BD-50 v kodeku VC-1.
Obraz
Režisér Greengrass si dával záležet na tom, aby měl film co možná nejrealističtější vyznění. Také proto nebyly žádné speciální efekty dotvářeny s pomocí počítačů – všechny scény byly opravdu natočeny na film.
Jak už jsem zmínil, Greengrass se snažil docílit dojmu autenticity několika způsoby, ke kterým patřil například častý běh s kamerou, jež vytváří pocit spíše novinářských záběrů. Součástí této snahy je patrně i zrnitost, kterou můžeme často pozorovat. Nepřipisoval bych to špatnému převodu na Blu-ray, protože to poměrně dobře zapadá do celkového ladění filmu.
Ale nejednou si při sledování pomyslíte, že už toho zrna bylo trochu moc na úkor ostrosti. Vyloženě nepříjemná je tato zrnitost v kombinaci s kompresními nedostatky (tmavé kouty plné barevného šumu) při některých flashbackových scénách v hotelovém pokoji (místa první Bournovy vraždy).
Až na tuto neřest je však obraz spíše nadprůměr. Přestože neobstojí ve srovnání s kvalitou obrazu u Bournova ultimáta (recenze), je radost film ve vysokém rozlišení sledovat. Barvy hezky vyniknou zvláště v úvodních scénách na indickém trhu, později jsou trochu tlumené, přičemž scény natáčené v Moskvě a interiéry CIA vypadají jako záměrně barevně přidušené.
Zvuk
Bezeztrátové DTS-HD Master Audio 5.1 se opět vyznamenává. Kdybych si měl vybrat, tak zvuk na tomto disku dostane přednost před obrazem. Druhý díl je hlasitější než první a zvuková stopa ukazuje pěkný dynamický rozsah. Ačkoliv jsou v akčních scénách zvukové efekty řízné a pořádně hlasité, dialogy nezní tlumeně, což je velké plus.
Bournův mýtus patří k filmům (další je například Ronin) s velmi povedenými honičkami v autech. Pro tyto scény se vyplatí dát zesilovači trochu volnost a riskovat hněv sousedů – zvukový mix je totiž skvělý a časté srážky, otočky a skřípění plechů v tunelech hezky provětrají všechny reproduktory.
TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejším Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Bournův mýtus.
Bonusy
Bonusová výbava je bohatá, ale smutné je, že pouze kopíruje vybavení speciální edice DVD. Všechny tyto bonusové materiály jsou v SD rozlišení (480i/p) a jejich obrazová kvalita je dost žalostná. Vynahrazují to naštěstí zajímavým obsahem.
Dohromady mají doprovodné dokumenty lehce přes hodinu a pro fandu bournovské série (jak knižní, tak filmové) představují skvělý zdroj informací. Paul Greengrass se nenechal zahanbit a nabízí komentářovou stopu stejně zajímavou a poutavou jako Doug Liman u prvního dílu.
HD bonusy jsou ve formě funkce U-Control, kterou zavedlo u některých svých titulů studio Universal. Jedná se o částečně interaktivní doplňky, které můžete aktivovat buď na začátku, nebo v průběhu filmu. Sestava je totožná jako u Agenta bez minulosti: Komentář tvůrců a herců podaný jako obraz v obraze, textové informace o postavách a lokacích a nakonec tzv. analýzy, které jsou ve skutečnosti pouhou rekapitulací děje.
Za zhlédnutí stojí jen komentář v obrazu v obraze. Dozvíte se sice asi více, než byste chtěli (psychologický rozbor chování postavy Marie, která je na obrazovce sotva 5 minut a hned na začátku filme zemře, je vážně overkill), ale i tak se vyplatí si film s tímto doprovodem pustit.
Sekce BD-Live je sice na disku přítomna, ale dost pochybuji o tom, že by si zasloužila zmínku. Jediným bonusem týkajícím se prezentovaného filmu je „karetní“ bojová hra, kterou můžete hrát online (po vytvoření účtu a přihlášení) s ostatními zoufalci, kteří chtějí, cituji: „kick butt like Jason Bourne“. Jde samozřejmě o stejnou věc jako v případě Agenta bez minulosti. Tohle si Universal mohl klidně odpustit.
Mohly by vás zajímat naše další recenze Blu-ray filmů a HD elektroniky »
Komentáře