Blu-ray recenze: Pán prstenů (rozšířená trilogie)

vydáno 8. 9. 2011 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma Filmy | 8 komentářů

Tagy: Blu-ray, film, Lord of the Rings, Pán Prstenů, Pán prstenů - rozšířená edice, Pán prstenů: Dvě věže, Pán prstenů: Návrat krále, Pán prstenů: Společenstvo prstenu

Pán prstenů - rozšířená trilogie (Lord of the Rings: Extended Trilogy, 2001) (Blu-ray)

Byli jsme tam všichni. Středozemě. Magický kontinent s tváří Nového Zélandu, po jehož malebných krajinkách se jednoho dne vydala na výpravu devítičlenná skupina dobrodruhů: čtyři hobitci, dva lidé, trpaslík, elf a čaroděj. Na konci cesty je čeká ohromná bitva a horolezecká expedice s cílem v Hoře osudu, tedy na jediném místě, kde lze zničit Prsten, jehož existence ohrožuje mír v celé Středozemi.

Představovat trilogii Pána prstenů je stejně zbytečná činnost, jako učení teenagerů o životě na sociálních sítích.

Všichni víme, o co jde, pokud nám fantasy alespoň trochu voní, všichni jsme filmy viděli a pokud jsme fanoušci Blu-ray formátu, všichni jsme o prázdninové vysokodefiniční premiéře rozšířené edice slyšeli. Pokud navíc splňujete všechna výše zmíněná kritéria, buďto už tuhle nabšenou patnáctidiskovku dávno máte, nebo o ní minimálně přemýšlíte – třeba jako o vánočním dárku.

Pán prstenů - rozšířená trilogie (Lord of the Rings: Extended Trilogy, 2001) Pán prstenů - rozšířená trilogie (Lord of the Rings: Extended Trilogy, 2001) Pán prstenů - rozšířená trilogie (Lord of the Rings: Extended Trilogy, 2001) Pán prstenů - rozšířená trilogie (Lord of the Rings: Extended Trilogy, 2001)

Výlet do Středozemě je i po letech a po několika desítkách zhlédnutí i nadále ohromně magickou událostí. Pokaždé, když se rozezní první tóny oscarové hudby Howarda Shorea a protne je tajemný hlas Cate Blanchett, se člověk do světa z pera J.R.R. Tolkiena ponoří téměř okamžitě. Je to pravá filmová magie, hned první krůčky Hobitínem a představovačka tamních zvyků totiž spolu s historickým úvodem dokážou něco, co se za posledních deset let nepodařilo na poli fantasy vůbec nikomu: představit funkční svět, promyšlený do posledního možného detailu a fungující tak perfektně, že si člověk při jeho sledování nepřipadá jako při sledování nějaké pohádky. Připadá si, jako by byl od první minuty jeho nedílnou součástí.

Středozemě je nádherné místo, při jehož procházení se člověk setkává s nekonečným množstvím příběhů, které by samy o sobě daly na několik filmových ság. Potkává postavy a kreatury s nezapomenutelnou osobností. Každého hrdinu provází spletitá historie, všichni mají své pevné místo v ději, všichni mají ohromnou – ale vždy jinou – motivaci ke svým činům. Je vskutku neuvěřitelné, v jak ohromném množství příběhových rovin Pán prstenů funguje.

O to víc si ho člověk cení, když narazí na marné pokusy o tvorbu podobně komplexního světa. Ať už je to papundeklová Narnie, nezáživný Eragon, uspěchaný Souboj titánů a Princ z Persie, Inkoustové srdce, Stardust … žádnému z těchto filmů se nepodařilo chytit diváka za srdce tak, jako trilogii Petera Jacksona.

Pán prstenů na HDmagu

Novinky

Recenze kinoverzí

Blu-ray profily, screenshoty, technické info

Svým způsobem to platí i o nesourodém Harrym Potterovi – ačkoliv ohromný hit, těžko o něm můžete tvrdit, že by sága fungovala jako celek. Všem zmíněným navíc chybí punc opravdového dobrodružství, něčeho výjimečného.

Úchvatný svět Pána prstenů pak má v rozšířených verzích na diváka ještě větší dopad. Pravda, přežít u něj neuvěřitelně dlouhých dvanáct hodin (oproti devíti klasické kinoverze) už zní jako náročná disciplína, ale jelikož je i v prodloužených sestřizích Pán prstenů stejně pohlcující, pravděpodobně s tím nebudete mít problém.

Nepřibyly totiž scény, které by na podlaze střižny skončily kvůli tomu, že nejsou zajímavé, nebo které by se do rozšířeného sestřihu dostaly jen proto, že je tam protlačil nějaký ziskuchtivý producent s vidinou dalšího rýžování zlaťáků (jako tomu bývá třeba u většiny současných „unrated“ komedií).

To, co doplňuje kinoverze Pána prstenů, jsou ohromně bohaté okamžiky, bez kterých vám při návratu ke kinoverzím budou filmy připadat najednou takové … nekompletní.

Co stojí za zmínku? Rozhodně úvodní představovačka hobitů, Gandalfův proslov v černém jazyce Mordoru, pohled do mithrilových dolů nebo do srdce elfího království, Galadrieliny dary, rozšíření dějové linie se Stromovousem, smrtí Théodreda a romance mezi Arwen a Aragornem. Návrat k Boromirově slávě (dobytí a pád Gondoru), pohodička po dobytí Isengardu, smrt Sarumana, více prostoru pro Gothmoga (vůdce skřetí armády), zlomení Gandalfovy hole, Ústa Sauronova a samozřejmě značné rozšíření akčních scén, kterého se dočkaly všechny tři díly. To ale zmiňujeme jen část materiálů, které do rozšířených sestřihů přibyly.

Jackson tady dostává podstatně větší množství prostoru, díky čemuž se vyprávění Pána prstenů často uklidňuje, dovoluje si odpočinkovější okamžiky, které se trochu více přibližují Tolkienovu prolínání velkolepých příběhů s těmi pohodovějšími momenty, jako jsou obyčejné pauzy na nějaké to pokouření dýmky, nebo vypití několika džbánků piva. Postavy díky takovým momentům, kdy je člověk nevidí jen v dramatickcýh okamžicích, dostávají další rozměr (také jeden z těch, které v dnešních filmech zoufale chybí), v jehož rámci je poznáte také jako naprosto obyčejné lidi. Pán prstenů je v rozšířených edicích celistvější a jelikož se dostanete postavám podstatně víc pod kůži, tak v závěrech jednotlivých dílů také podstatně intenzivnější. Jeho genialita se jen prohlubuje.

Než se dostaneme ke kvalitám samotných přepisů, musím zmínit ještě trikovou stránku celé trilogie. Je to k neuvěření, ale Pán prstenů za deset let své existence nezestárl téměř ani o den. Samozřejmě v tom má prsty také Jacksonova výtečná režie, ale mluvím čistě o technické stránce filmů: díky tomu, že se zpravidla používaly miniatury, všechno působí hmatatelně a že se jedná o filmové triky, si člověk ve většině případů neuvědomuje. Můžete se tak nechat ohromovat neuvěřitelným sousoším králů podél řeky na konci prvního dílu, úchvatností Minas Tirith, Helmova žlebu nebo Isengardu, nikdy si však nebudete říkat „tenhle efekt mi zkazil dojem ze scény“, nebo „tohle vypadalo fakt blbě“.

Ano, občas, pokud se člověk věnuje čistě hledání nedostatků, jsou vidět horší přechody mezi trikem a skutečnou scénou, nedostatek podrobnějších textur na digitálních postavách, obzvlášť ve třetím filmu pak i nedostatečná výpočetní síla tehdejších renderovacích farem WETA – ohromné digitální armády prostě jsou digitální, s tím nic neuděláme. Ale opět platí  – jsou to prvky, kterých si jednoduše nevšímáte. Odula, Olyfanti, nebo třeba chobotnice před vstupem do Mórie jsou proto spíš jak zvířátka ze zoologické, než jako fiktivní postavy nějakého filmu. I v tom se skrývá génius Pána prstenů. Všechno i po letech působí reálně a jako součást příběhu, ne jako demo současných možností digitálních efektů.

TIP: Další stovky FullHD screenshotů v PNG najdete v jednotlivých Blu-ray profilech: Společenstvo prstenu, Dvě věže, Návrat krále

Kolem kvality přepisu Společenstva prstenu vznikla docela veliká kontroverze. My jsme se srovnání kinoverze a rozšířené edice věnovali v samostatném článku, kde se můžete podívat na FullHD screenshoty jednotlivých sestřihů vedle sebe. Dá se z toho udělat docela jednoduchý závěr: Pán prstenů prostě vypadá lépe, než kdy dříve a dost pravděpodobně také nejlépe, jak vůbec vypadat může.

U přímého srovnání si samozřejmě nelze nevšimnout docela veliké ztráty kresby ve stínech a všeobecně zvýšeného kontrastu. Stejně tak si nelze neklepat na čelo při pohledu na zvýšenou saturaci a zelený tón. Ale jak píšeme v článku (na ten si skočte, pokud vás zajímá opravdu podrobný rozbor obrazu jedničky), na Společenstvo prstenu budete koukat buď v té nebo oné verzi, nikdy ale na obě dohromady. A věřte, že jakmile si pustíte rozšířenou edici, budete si říkat, že ten obraz vypadá nádherně. Možná po technické stránce nepůsobí tak špičkově, na to se na něm až moc projevují nedostatky plynoucí z nízkého rozlišení samotných masterů, ale dobře Blučko prostě vypadá.

Ve Dvou věžích a v Návratu krále pak žádné dramatické změny nečekejte a nečekejte ani nějaké do očí bijící zlepšení oproti již vyšlým kinoverzím. Abyste postřehli kvalitativní pokrok, museli byste mít opravdu přilepené oči k obrazovce / k plátnu. Až pak si všimnete, že navýšení prostoru dalo přepisům dostatek místa k „datovému dýchání“, tedy že se z filmů naprosto vytratily jakékoliv známky komprese jako macroblocking na kontrastních přechodech. Nepatrně víc vyniká drobné zrno, pod kterým se díky nižší kompresi také zlepšila kresba textur a detailů. Opravdu ale platí, že tyhle rozdíly budete vnímat až u podstatně větších úhlopříček – tedy pokud vůbec.

Pán prstenů v rozšířených verzích vypadá podstatně lépe díky změnám v prvním dílu, zbylé dva jenom dohánějí technické nedostatky už tak docela povedené kinoverze. Méně trénované oko si ale kvalitativního skoku pravděpodobně nevšimne. Což naštěstí nemění nic na faktu, že Pán prstenů vypadá jako technicky velice podařená katalogovka. Sice se nemůže rovnat s releasy nejnovějších filmů, ale z Blu-ray prezentace je cítit, že už lépe vypadat nemůže a formát mu tak poskytl prostor pro ultimátní a definitivní prezentaci nejen obrazu, ale také famózního zvuku.

Bonusy. Ehm. Kde začít? Snad u toho, že jsou všechny v SD, jelikož jsou portovány z předchozích DVD edic – proto v balení dostanete šest Blu-ray, na kterých jsou filmy, a devět DVD, na kterých jsou bonusové materiály (občas s českou podporou, občas bez). Už ze samotného počtu placek vám asi muselo dojít, že se jedná o naprosto ultimátní dokumentární nálož, která mapuje produkci Pána prstenů tak podrobně, jak je to jen možné.

Dokumenty jsem tentokrát nenakoukával, jakožto majitel rozšířeného Pána prstenů na DVD je totiž mám už dávno za sebou. Tentokrát by navíc byl naprostý nesmysl zvlášť popisovat každý z přítomných materiálů, proto snad jen podotknu, že podrobný výpis najdete v Blu-ray profilu kolekce. Pravda, je to trochu zbabělé, jenže Pána prstenů doprovázejí desítky hodin materiálů, jejichž popis by byl stejně náročný, jako samotné zhlédnutí. Navíc už celé roky platí, že se jedná o jednu z nejlepších bonusových výbav, jaké kdy k filmům vznikly. Bylo tomu tak v dobách DVD a je tomu tak i nadále. Člověk se proto mimochodem nemůže dočkat, až na Blu-ray dorazí oba díly Hobita – jestli si Jackson udrží takovou úroveň, budeme při další Blu-ray návštěvě Středozemě slintat blahem a přepisovat žebříčky nejzajímavějších bonusových výbav.

Do té doby můžete studovat, jak se první filmový pohled do Středozemě dával dohromady. Bonusy na DVDčkách rozšířené edice vám dají ve velkém nahlédnout na tvorbu geniálních miniatur, velkých digitálních armád, tisíců kostýmů a rekvizit, stavbu celých scén a na detaily, kterých jste si ve filmu samotném dost pravděpodobně ani nevšimli.

Do jisté míry tyhle dokumenty nejen že popisují, co a jak vznikalo, ale také dávají tvůrcům určitou satisfakci, protože se tu kamera nevěnuje filmovému vyprávění, ale péči a lásce, která se do tohoto fiktivního světla otiskla a kterou při sledování filmu oceňujete především jako celek. V bonusech všechno vyniká samostatně. O to víc je z toho člověk unesen. Za Pánem prstenů stojí tisíce hodin těžké ruční práce. Je to vidět. Jak v bonusech, tak na Blu-rayích samotných.

. . .

BUĎTE V KONTAKTU, sledujte HDmag.cz na facebooku a na twitteru