Blu-ray kolekce Criterion hubne
Criterion funguje už desítky let a mezi filmovými fanoušky se jedná prakticky o modlu. Společnost, která chápe své zákazníky, která rozumí pojmu „filmový fanoušek“ lépe, než kdokoliv jiný. V krátké době už podruhé teď Criterion ztrácí práva na část své kolekce. O jaké filmy se jedná a co to Criterion vlastně je?
Pokud to myslíte se sbíráním filmů – ať už na DVD nebo na Blu-ray – vážně, už jste na Criterion zřejmě narazili. Jedná se o společnost, která tituly vydávala ještě na LaserDiscu, na DVD přinesla jako první audiokomentář a jejíž přechod na Blu-ray před několika měsíci způsobil mezi fanoušky celkem solidní poprask. Proč?
Protože to znamená, že se filmová klasika, ale i pozapomenuté snímky světové kinematografie, dostanou do světa v té nejvyšší možné kvalitě. V kvalitě srovnatelné s původním filmovým pásem.
TIP: Všechny Blu-ray filmy The Criterion Collection samozřejmě naleznete v naší databází Blu-ray filmů.
Criterion tituly, které na DVD a Blu-ray vydá, velmi pečlivě vybírá. Zpravidla se jedná o filmy, které jsou nedostupné v jakékoliv formě, tzn. na DVD, VHS ani podobném formátu nikdy nevyšly, maximálně jste se s nimi mohli setkat v televizním vysílání. Criterion se rozhodne pro vydání nějakého umělecky zásadního nebo výrazného snímku a v ten okamžik začíná detektivní práce.
Neshánějí se jen všechny dostupné materiály, nastane samozřejmě i lov po původních negativech, což často znamená rozletět se do filmových archivů po celém světě. Navazuje se také komunikace s původními tvůrci.
Jakmile Criterion získá původní negativy, kompletně je zrestauruje, případně na nich udělá pár obrazových úprav. Aby ve filmu zůstal zachován umělecký záměr, všechny takové úpravy jsou konzultovány právě s kontaktovanými tvůrci – s kameramanem, režisérem nebo s kýmkoliv, kdo může být za podobu co nejbližší představě tvůrců zodpovědný.
Konzultováno je barevné podání, verze sestřihu, poměr stran (první Criterion Blu-ray The Last Emperor díky velmi nestandardnímu – ale tvůrci tak zamýšlenému – poměru stran 2,00:1 zažil celkem horké chvilky), zvukový mix… Každičkému, i tomu nejdrobnějšímu detailu, se dostává potřebné pozornosti.
Ve výsledku se pak k divákovi dostává na DVD a teď především na Blu-ray film, který v podobné kvalitě nikdy dostupný nebyl a jehož edice je vskutku vymazlená.
Pod podobou přepisu je často podepsaný jeden z umělců, který se na díle podílel, každý film je doprovázen co největším množstvím dokumentárních materiálů, které často vytváří sám Criterion (třeba audiokomentáře filmových kritiků nebo slavných filmařů), krabička Criterionu má vlastní design, její hřbet v případě všech titulů jednotící designový prvek, aby mohl sběratel vytvářet filmovou knihovnu a tak dále. Pro fanouška a sběratele se jedná o čiré zjevení.
Nejlepší na tom všem je, že vzhledem k ohromnému množství materiálů a přidané kvalitě, kterou Criterionu stěží odepřete, se jejich tituly prodávají za velmi rozumnou cenu – na americkém Amazonu zpravidla pod pětadvacet dolarů (tedy přes 400 korun, což je stále podstatně méně, než jakýkoliv katalogový Blu-ray titul v Česku).
Nadšení ovšem dokáže zchladit regionální blokování, do kterého se kvůli příslušnosti k regionu A musí Criterion pouštět (my jsme samozřejmě v evropském regionu B). Dáno je to nákupem práv, která většinou Criterion vlastní právě jen pro Severní Ameriku. Obejít se to samozřejmě dá nákupem přehrávače pro region A nebo region-free řešení.
A právě s právy má Criterion v poslední době drobné problémy. Nejedná se o nic drastického, ale fanoušek, který nákup filmů, jichž se problém týká, ještě nestihl, by o nich měl vědět.
Před Vánoci Criterion ztratil práva na Třetího muže, skvělou noirovku s Orsonem Wellesem. Tzv. OOP status (Out-Of-Print) způsobil velmi rychlé rozprodání posledních dostupných kousků a momentálně se titul bazarově prodává za dvojnásobnou cenu (alespoň vidíte, jakou má už teď sběratelskou hodnotu). Proč?
Protože jestli Criterion někdy v budoucnu opět práva nezíská, v podobně úchvatné kvalitě už film nikdy dostupný nebude. Práva sice bude mít jiné studio, master ale zůstane zamčený v trezoru u Criterionu a je vysoce nepravděpodobné, že by se někdo zabýval tak náročnou restaurací a sháněním materiálů (to v současnosti dělají maximálně v britském Masters of Cinema a studio Warner u naprosto minimálního množství svých opravdových klasik – Čaroděj ze země Oz, Jih proti Severu, Casablanca apod.).
Třetí muž tedy prakticky není k sehnání a ten samý osud teď čeká i Blu-ray vydání filmu Pierrot le Fou (Bláznivým Petříčkem), jehož práva společně s několika dalšími DVD tituly (viz http://www.facebook.com/…281649628561) putují zbět ke Studiu Canal a Lionsgate.
Criterion sice slibuje, že se práva pokusí získat zpět někdy v budoucnu, na to se ale nemůžeme spoléhat. Pokud tedy můžete, začněte s nakupováním u Criterionu právě Bláznivým Petříčkem.
Blu-ray sběratelé jsou samozřejmě v klidu. Zatím tento problém postihl jen dva tituly, mnohem větší vrásky se na čele dělají DVD sběratelům, kteří budou mít naposledy možnost sehnat třeba katalogové #1 Grand Illusion a mnoho dalších titulů (viz odkaz výše).
Každopádně neváhejte a nakupujte, jeden nikdy neví, kdy se něco podobného stane i jiným titulům od Criterionu. A pokud o něm slyšíte poprvé, alespoň máte nějakou sběratelskou a hlavně filmovou inspiraci.
Odkazy a zdroje: The Criterion Collection
Komentáře
Re: Blu-ray kolekce Criterion hubne
Vložil d.f.h, 4. Únor 2010 - 19:03
Další zajímavé informace se v reakci na tento článek objevily na našem diskusním fóru: http://forum.hdmag.cz/viewtopic.php?…