Birdman (recenze Blu-ray)

vydáno 27. 5. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Birdman, Blu-ray, film, recenze

Birdman (2014) (Blu-ray)

Alejandro González Iñárritu miluje mozaikovité filmy a ještě raději vypráví o postavách, které prochází osobními krizemi. Viděli jsme to ve 21 gramech, Babelu a nyní i v Birdmanovi, kde jsou osudy několika postav (vedené tou v podání Michaela Keatona) na většinu filmu doslova spojeny jedním jediným záběrem. Tentokrát se však mexický rodák vydal za hranice oprýskaných stěn a nevlídných prostředí a příběh o zkrachovalém herci, který touží po uznání vlastního talentu a práce, zasadil do nejpompéznějšího a zároveň nejchudšího prostředí vůbec – na prkna, která znamenají svět.

Iñárritu bodře nahlíží na několik dní zkoušek před velkou premiérou a v rámci slovních výměn odhaluje duše protagonistů v jejich nahodě. Sledujeme jejich bolístky, psychická traumata z vlastní skomírající kariéry, fetiše, sny i manýry. Pravda, mnohé z nich jsou na plátno přehozená klišé, která se o divadelním spolku vykládají na pivních sedáncích, stejně tak se jako bezzubá jeví i snaha o kritiku zapšklých… ehm… kritiků. Birdman však v rámci zvolené jednozáběrové formy a úzkého časového rámce nabídne překvapivě dostatek psychologických vrstev postav, aby vás bavilo se jimi do poslední minuty prohrabávat.

Samozřejmě za to mohou především přesní herci, kteří pod pevným vedením i v omezených produkčních podmínkách ždímají maximum ze svého talentu a možná i vlastní životů. Ostatně Michael Keaton, jenž aktuálně zažívá velký comeback, tak trochu hraje Michaela Keatona. Panovačný Edward Norton zase panovačného Edwarda Nortona. Iñárritu však ždíme maximum i z vedlejších postaviček a například Zacha Galifianakise byste po ztřeštěných Pařbách v uzemněné roli téměř nepoznali.

Birdman (2014) Birdman (2014) Birdman (2014) Birdman (2014)

Samotná jednozáběrovost, o které se před premiérou v kinech a rovněž před oscarovým ceremoniálem hodně namluvilo, mi osobně stále připadá spíše jako manýristická snaha honit si vlastní ego. Vzhledem k tématu filmu to ale celkem sedí a ač zvolená forma v pozdějších fázích hází filmu nejeden klacek pod nohy (Riggan musí doletět zpět do divadla, aby se udržel koncept) a divácky dosti vyčerpává svou monotónností. Technická zručnost tvůrců a smysl pro příběh, jenž chce být spíše prožitkem než hlubokomyslnou sondou do duší aktérů, se ale upřít nedají.

Nevím, jestli je Birdman oscarovou trvalkou, kterou si budeme ještě za desítky let pamatovat a odkazovat na ni (spíše ne) s tím, o jak význačný kinematografický počin léta páně 2014 šlo. Rozhodně se ale jednalo o jeden z nejzajímavějších a nejnápaditějších snímků uplynulého roku a jako takový by neměl chybět v žádné sbírce těch, kteří si svou velkofilmovou kolekci rádi proloží i trochou uměleckého dramatu.

Nádhera. Birdman vychází na Blu-ray ve stejné edici jako ve Spojených státech a studio 20th Century Fox si klasicky pohlídalo, aby jejich oscarový klenot dostal adekvátní audiovizuální péči. Obrazově je tudíž vše v naprostém pořádku a film nabízí vysoké množství detailů vyčnívající i díky preciznímu seštelování kontrastu, věrné barvy odpovídající gradingu filmu a v neposlední řadě hladké přechody mezi jednotlivými situacemi, kdy nikdy nedochází k problémům při přechodu z jeviště do zákulisí či do exteriéru.

Bystřejší oko si sice asi všimne, že se občas objeví jemný „banding“ při švencích a že sem tam některé záběry nejsou úplně stoprocentně ostré, ale to už jsme v sekci „detailismu“ těch, kteří před televizí zkoumají každičkou píď filmu. Birdman jednoduše vypadá skvěle, což je překvapení o to příjemnější, že zvolená forma filmu stabilnímu podání papírově příliš nepřeje. Velká gratulace štábu, že tuhle káru dotlačil s podobným úspěchem do technicky precizního finále.

Platí to i pro zvuk, jenž v anglické verzi mixované v DTS-HD MA 5.1 nabízí přesně takový zážitek, jaký očekáváte. Birdman je přece jen dialogovka, nikoliv akční spektákl, takže disk spoléhá především na přesné podání verbálního ping pongu. Když však dojde na hudební vložku (i když, dá se tak doprovodu na bicí vůbec říkat?), i ta zvládne vykouzlit dynamický podkres, jenž v záplavě dialogů vždy dokáže probrat. Dynamické a do prostoru hezky posazené jsou nicméně i veškeré davové scény, průchody zákulisím, kde se míchá více hlasů z různých stran, popřípadě jediná velká triková sekvence filmu.

Zkrátka a dobře, Birdman své fanoušky rozhodně potěší.

Bonusové materiály jsou na disku „pouze“ tři. Dohromady ale vydají na necelou hodinku a rozhodně se nejedná o něco, co byste měli přeskakovat. Zajímavá je jak fotogalerie kameramana Lubezkiho, tak rozhovor mezi Keatonem a Iñárritem, kde se řeší herectví bývalého Batmana a rovněž komplikovanost natáčení a nutnost Birdmana spíše prožívat než ho nějakým způsobem analyzovat.

Zdaleka nejzajímavější však zůstává půlhodinový dokument o natáčení, kde se podíváte do zákulisí filmu a uzříte, jak si režisér s kameramanem plánovali jednotlivé záběry, jaké překážky u toho musely překonat a že natáčení Birdmana bylo spíš takovým milým školním cvičením než velkou produkcí. Alespoň o tom se snaží dokument, jenž vynechává jakékoli problémy produkce, přesvědčit.

To vše s českou titulkovou podporou.

Filmnadvd.cz Blu-ray filmu Birdman poskytl k recenzi obchod Filmnadvd.cz. Děkujeme! Disk lze zakoupit se slevou při použití slevového kuponu ZO14YKLU74QGST1.