Avengers (recenze Blu-ray)

vydáno 19. 8. 2012 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy | 6 komentářů

Tagy: Avengers, Blu-ray, Captain America, film, Hulk, Iron Man, Marvel, recenze, Thor

Avengers (2012) (Blu-ray)

„Ach můj bože.“ Nějak takhle zněly orgasmické výkřiky diváků, vycházejících v květnu z pražského IMAXu, a člověk se jim nemohl divit. Marvel po pětiletém budování značky a postupném uvádění za vlasy čím dál přitaženějších hrdinů dospěl do fáze, kdy mohla vzít kina útokem nikoliv jedna superhrdinská entita, ale rovnou celý tým, a uspěl.

Grupa ve složení Captain America, Hulk, Thor, Iron Man a dva zbytky od večeře vtrhla na plátna s nebývalou vervou a předvedla, že pokud máte šikovného scenáristu a režiséra, můžete dát dohromady sebešílenější námět. Ač se to totiž nemusí při pohledu na vyvážený výsledek zdát, seriálový guru Joss Whedon před sebou rozhodně neměl jednoduchý úkol.

Spojit dohromady osudy v podstatě šesti postav, z nichž některé brutálně selhaly i ve vlastním celovečeráku (viz. rozbředlý Neuvěřitelný Hulk), není žádná legrace. Obzvlášť když v jednom rohu vysedává týpek uvězněný mimo čas. V druhém egoistický génius. Ve třetím aristokrat milující vůni blesků po ránu. Ve čtvrtém profesor s problematickým zvládáním stresu. A okolo ringu navíc krouží smečka vedlejších postav, žadonící o svoje místo pod hollywoodským sluncem.

Avengers (2012) Avengers (2012) Avengers (2012) Avengers (2012)

Whedon je ale na týmovky machr (kdo viděl Firefly, musí mi dát za pravdu), takže si s tímhle oříškem poradil bez větších problémů. Nakonec je sice znát, že některým postavám ubyla ve střižně spousta intimních momentů, které by umocnily emocionální dopad celé komiksové sešlosti, nicméně na nedostatečnou vyprofilovanost asi nikdo stížnosti podávat nebude. Vždyť Whedon zvládne během příprav velkolepé bitvy o New York pomrkávat směrem k jednotlivým sólovkám, dodat hloubku špionským přírůstkům , vystřihnout tunu již nyní legendárních hlášek, a nakonec i rozšířit fanouškovskou základnu problematického a komerčně nejméně úspěšného Hulka.

Zelený obr se tak v Avengers paradoxně stává divácky nejvděčnější postavou, když ze sebe v lidské podobě sype fóry a v digitální láme mimozemské vazy. Pozadu však nezůstavá ani zbytek týmu, jenž se po nutném dialogovém stmelení předvádí v nejlepším akčním světle. Iron Manovo létání má konečně kinetiku, z níž se zvyšuje tep v žilách. Thor kolem sebe metá blesky v trojnásobných dávkách než když stál za kamerou Kenneth Branagh. A ani americký patriot s áčkem na čele se za své počínání nemusí stydět. Takhle efektně totiž nedával na budku ani Hitlerovým pohůnkům za druhé světové.

Jen chudáka Lokiho by měl Marvel alespoň na pár filmů schovat do ústraní a nechat ho „jen“ tahat za nitky. S armádou za zadkem si sice respekt publika stále ještě vydobýt dokáže, ale komiksový vesmír Avengerů má i výrazně kvalitnější záporáky, s nimiž si ani Hulkovo smash neporadí úplně hladce. Snad se dočkáme už za tři roky (titulkový cliffhanger láká). Do té doby se však nemusíte upejpat a Avengers si dávkovat preventivně alespoň jednou za měsíc. Zábavnější blockbuster totiž v letošním roce nenajdete.

Potěší i samotný disk, který vedle ostatních marvelovských produkcí rozhodně nepůsobí jako nedochůdče. Obrovský bitrate dovoluje přepisu hotové divy a ačkoliv některé scény nepůsobí vyloženě eye-candy (důsledek spousty šedé na palubě Helicarrieru nebo u bitky v lese, kde kromě výborné černé a stínokresby nemá co vyniknout), většina snímku vás svou vizuální brilancí posadí na zadek.

Obraz doslova hýří precizně podanými barvami (oblečení, zbroje, ale samozřejmě i exploze a další efekty), proti tělovkám nelze říct ani půl křivého slova a úchvatná ostrost vás několikrát donutí civět na tvářičku Scarlett Johansson a biceps Chrise Hemswortha s otevřenou papulí. Drobnokresba zobrazuje opravdu všechno, takže se můžete kochat svraštělými rty zrzavé špionky, kapičkami potu na Thorově čele, dokonale vyfoukaným vlasovým porostem Pepper Potts, ale samozřejmě i četnými detaily v prostoru, díky nimž celky na padající Helicarrier působí ještě o fous životněji než v kině.

Samotnou kapitolou je pak finální rubanice v ulicích New Yorku, během níž si přepis poradí i s ošemetným kouřem, digitálně dodělanými jiskrami či nekonečným zástupem velkolepých explozí, přičemž z prostorovosti Iron Manova létání se chvílemi zastavuje srdce nadšením.

TIP: Další desítky FullHD screenshotů a podrobné technické informace o obrazu a zvuku najdete na našem samostatném Blu-ray profilu filmu

Jakápak by to ale byla šou bez pořádného zvuku. O ten se u Avengers stará rovnou osmikanálové DTS-HD Master Audio (český SD mix není sám o sobě zlý, ale dabing je skutečně pro otrlé), a na výsledku to poznáte okamžitě. Už úvodní sekvence s bortícím se výzkumným střediskem S.H.I.E.L.Du šokuje dynamickým rozsahem, kdy každý impuls teseraktu poznáte díky subwooferu na vlastních okenních tabulkách.

Subwoofer vůbec dostává hodně zabrat, ale není v tom sám. Dostatečně se vyřádí i surroundy, které vás hlavně v akci obklopí natolik, že si budete připadat jako přímo na bojišti. A jakmile se do akce pustí Hulk a zbytek týmu, začíná doslova koncert zvukových efektů, jejichž dokonalost zvukovým fajnšmekrů chtě nechtě rozproudí krev v žilách. Připočtěte si dokonale znějící soundtrack a přesně posazené dialogy (respekt zvukařům, že při tom návalu zvuků ani jednou nezaniknou) a máte před sebou jeden z nejlepších audiovizuálních zážitků na Blu-ray vůbec!

Předchozí zkušenosti s Marvelem navíc slibovaly, že Blučko Avengers nabídne i bonusovou nálož, která fanoušky komiksových sešitů přiková do křesla na dlouhé hodiny. Ale bohužel.

Bonusy projedete ani ne za 45 minut a ačkoliv je většina z nich naprosto boží, hořkou pachuť nedostanete z patra minimálně týden. Stylové menu jako první nabízí další z krátkých filmů Marvel One-Shot. Pohodovou jedenáctiminutovou epizodku představující nové postavy Marvel Cinematic Universe, s nimiž se dost možná setkáme i v dalších krátkých a celovečerních filmech.

Poté si můžete pustit extrémně vtipné nepovedené záběry, z nichž získáte dobrý náhled, jaká švanda byla na place. K mání je ještě šestiminutový featurette „A Visual Journey“, který v letmých střípcích představí Whedonovo pojetí pro filmovou verzi slavné týmovky. A vše zakončuje 15 minut vystřižených scén, v nichž je více Rogersových poválečných depresí a také Furyho pravé ruky Marie Hill.

Ta dostane prostor hned ve třech nakonec nepoužitých scénách, jež by daly filmu nejen výrazně temnější nádech, ale rovněž by přinesly i podzápletku konkurenčního boje ve vedení S.H.I.E.L.Du. Což je nepochybně velký příslib pro chystanou dvojku, jež by dle Whedonových slov měla jít více do hloubky.

A tím výčet bonusů končí. Pro hudební video obnovených Soundgarden, featurette „Assembling the Ultimate Team“, Disneyho Second Screen a především Whedonův audiokomentář musíte zamířit do zahraničí. Smutné? Rozhodně. Vždyť Thor a Captain America měli disky narvané k prasknutí.