ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v českých kinech

vydáno 16. 3. 2014 | autor Karel Přikryl | sekce Novinky, Extra HD | téma 3D, Filmy, Hi-Fi audio, Z domova | 13 komentářů

Tagy: Auro, Barco Auro, Dolby, Dolby Atmos, film, kino, Premiere Cinemas

Nejmladší provozovatel sítě multikin v České republice, Premiere Cinemas, otevírá příští týden v Teplicích své v pořadí již třetí kino. A mnoho filmových nadšenců opět zpozornělo, neboť z dob nedávno minulých ví, že se je na co těšit. Kdo však očekává třetí Dolby Atmos instalaci u nás a tím pádem opět o něco větší zájem distributorů a dalších provozovatelů o nový systém, potěšen nebude. Vedení PC rozhodlo o poměrně zvláštním kroku – místo Dolby Atmos se bude v největším sále teplického nováčka rozléhat systém zvaný Barco Auro 3D 11.1 (dále jen Auro). Než se k němu blíže dostaneme. Zopakujme si několika starých pravd a podívejme se na situaci (nejen) v Česku trochu zeširoka.

Filmový průmysl to dnes nemá vůbec jednoduché. Trend sestupné návštěvnosti kin a snaha v nich vydělat maximum finančních prostředků vůči domácí distribuci (DVD, Blu-ray), je věc všeobecně známá. Důvodů, proč tomu tak je, je celá řada. Rozhodně se však nejedná čistě o problém internetového pirátství, jak mají v oblibě tvrdit sama studia a distributoři. V konečném důsledku do této situace promlouvají mnohem rozmanitější možnosti trávení volnočasových aktivit, televize, internet (ten legální), v neposlední řadě i zmíněná domácí filmová distribuce nebo-li domácí kina, která dokáží nabídnout s přimhouřením jednoho oka srovnatelných zážitek jako „velké multiplexy“.

Premiere Cinemas

Tak jako v minulosti již mnohokrát se (především) Hollywood snaží s těmito soupeři bojovat formou, která žádnému technologickému nadšenci nemůže být proti srsti. Když přišla černobílá televize, kina přispěchala s barvou. Kde televize začala růst v zájmu, tam kina přišla se širokoúhlými systémy a multikanálovým zvukem. Dnes si v domácnostech není problém vybudovat plnohodnotný projekční sál. Televize s velkými úhlopříčkami, popřípadě plnohodnotné projekce s dataprojektory už dávno nestojí tolik, co polovina osobního automobilu. 3D obraz se stal po posledním filmu Jamese Camerona standardem u drtivé většiny těchto strojů a zvukovým systémem po nějakou dobu domácí segment dokonce předbíhal systém v kinech (pro ně se stal 7.1 standard dostupným až čtyři roky zpátky).

Boj o diváky v kinech nadále nepolevuje a proto máme k dispozici IMAX (který díky měřítku dokáže v domácnosti napodobit málokdo), máme 4K (které se už do domácností pomalu stěhuje), světlo světa spatřily i první filmy s vysokofrekvenčním snímkováním a v neposlední řadě se objevily systémy prostorového zvuku, které si kladou za cíl zbořit i poslední mantinely mixáže v podobě omezení zvukového prostředí jen na úrovni diváka.

Jedním z technologických tahounů v českých sálech multiplexů se bezpochyby stal právě provozovatel Premiere Cinemas. Oproti konkurenci, která vsází hlavně na populististické technologie typu 4DX, v nabídce se „omezila“ jen na 3D projekce, v lepším případě do několika (málo) sálů začlenila poměrně ekonomické rozšíření zvukového řetězce na 7.1 systém, nemůže postupovat odlišnějším způsobem. První otevřené kino v pražské Hostivaři do toho šláplo naplno a přineslo jak 7.1 zvuk a 4K ve všech sálech, HFR a 3D v několika z nich, tak především Dolby Atmos v tom největším. Po více jak roce činnosti Hostivaře byla otevřena olomoucká Galerie Šantovka a i přesto, že například 4K technologii nenainstalovala do všech sálů, zaujala druhé místo v technické vybavenosti multikin.

Premiere Cinemas

Proč to vůbec píšu? Zaprvé kvůli strategii firmy, která místo kvantity, či dostupnosti svých poboček plně vsadila na ono technologické pozlátko, což dává jasně najevo ve své propagaci, kdy například internetové stránky kina pečlivě rozlišují, na jakou verzi filmu si můžete zajít. Zadruhé kvůli nynějšímu kroku, který laicky moc věcí neznamená, v konečném důsledku to však muselo být rozhodnutí dosti obtížné a jen čas ukáže, nakolik moudré.

Auro je totiž v základní myšlence identické Dolby Atmos, neboť se jedná o zvukový systém pokrývající celý poslechový prostor. Pokud si ale říkáte, že není nic lepšího, než tvrdá konkurence a z války formátů vždy vzejde dobro pro koncového zákazníka, pak se v tomto případě hluboce pletete. Všechny předešlé technologie, ať už prezentace stereoskopického obrazu, válka HD formátů domácích disků, či předešlé zvukové varianty mají jednu věc společnou – že se nijak nedotkly samotného obsahu. Ano, někdy studia fandila jedné straně, ale technicky šlo vždy jakýkoli materiál přehrát či distribuovat bez ohledu na to, na jaké frontě kdo stál. Pasivní vs. aktivní zobrazení, Dolby Digital vs. DTS atd. Auro je však postaveno na zcela jiných základech.

Dolby Atmos

Klasické rozdělení 5.1 či 7.1 sálu zde podrobněji připomínat nemusím – tři kanály vepředu, dva vzadu a u 7.1 dva ze stran. Plus jeden nízkofrekvenční kanál. Dolby Atmos je pak v základu klasická 7.1 konfigurace (v dokumentaci společnosti nazývaná jako „Beds“ – základ), která je rozšířena o separátní zvukové efekty (Objekty). Ty nemají přesně stanoveny kanál, ve kterém se nacházejí, ale jen intenzitu, umístění v PROSTORU a jeho následný POHYB jím, pokud je vyžadován. Pokud následně klasickou kino soustavu 7.1 doplníme o několik dalších reprosoustav na stropě a po stranách až k plátnu, dostáváme víceméně všeobklopující síť jednotek boxů po celém sále. Tyto jednotky na rozdíl od oné 7.1 konfigurace nezapojíme na sdílené koncové zesilovače, ale každá jednotka dostane svůj vlastní. Výsledek bude ten, že podle velikosti sálu se dostaneme na „libovolný“ počet kanálů v sále.

Ony separátní kanály pak buď hrají napřímo určený „základ“ v 7.1 tak, jak jsme zvyklí z klasických sálů, nebo – pokud si to mistr zvukař přeje – z libovolného místa v sále. Výsledek tak například zní následovně – vepředu vám hraje orchestr, okolo vás rovnoměrně v kruhu prší, ale auto vás objíždí velmi přesně a lokalizovatelně podél celého sálu vždy jen z jedné reprosoustavy, a celá scenérie se zakončí zahřměním ze stropních kanálů.

Limit v podobě maximálního počtu reprosoustav v sále je stanoven na 62. Subwoofery pak mají k dispozici kanály dva (jeden hlavní, který napájí přední hlubokotónové soustavy, a jeden rozšířený, pohánějící případné dva zadní). Tohoto maxima bylo dosaženo jen v jediném sále na světě a to v Dolby Theatre v Hollywoodu. To jen pro představu.

Barco Auro 11.1

Auro jde na celou věc jinak. Jednak vychází ze základu 5.1. a místo složitého hardwarového řešení v podobě mnoha koncových zesilovačů a samotné procesorové jednotky spoléhá na trik, kdy člověk vnímá zvuk zepředu (tři kanály), po stranách a zezadu (proto těch 5/7 kanálů dohromady), následně ve stejném rozložení, ovšem o úroveň výš shora (dalších 5 kanálů, rozčlenění za a vedle diváka už není tak markantní) a nakonec nad hlavou (poslední kanál). Jedná se o řešení čistě multikanálové. Vše je od počátku až do konce v rukou zvukařů a teoreticky by mělo být možné dosáhnout stejně vtahujícího zvuku jako je tomu u Dolby Atmos. Auro tak má být plně konkurenceschopné a k zásadnějším rozdílům ve vnímání všeobklopujícího zvuku by nemělo dojít.

Osobně jsem projekci v Auru prozatím neabsolvoval kvůli jeho nedostupnosti (loni však byla otevřena jednosálovka s Aurem v Lounech) a nejedno zahraniční porovnání obou formátů na identickém snímku dává vítězný věnec na bedra Dolby Atmos. Mnoho filmů má však problém plně využít všech možností systému od Dolby, a tak nechci Auro zatracovat předem.

Problémy však Auro nezpochybnitelně má. A to veliké. Jde především o dostupnost uspokojivého množství titulů. Ve zmiňovaných Lounech měli prozatím k dispozici tři čtyři tituly. Zahajovali Elysiem (které u nás v Atmos mixu bohužel neběželo) a dále hráli jen animované filmy studia DreamWorks jako Turbo a Dobrodružství pana Peabodyho a Shermana. Naproti tomu když v Hostivaři odstartovali Atmos, do půl roku měli za sebou necelou desítku titulů a blížilo se léto s další velmi silnou pěticí nejhlasitějších letních „popcornovek“.

Elysium

Za našimi hranicemi je situace kolem Aura jen o něco málo lepší. Za systémem od Barca totiž stojí jen velmi slabá podpora z řad hollywoodských studií – Sony, DreamWorks a u nás prozatím s Aurem nedistribuované snímky Lionsgate. Výjimky pak tvořilo jen několik ojedinělých titulů jako Čaroděj ze země Oz (Disney). To je všeho všudy necelých deset titulů za rok a z nich se u nás hraje menší polovina. Zároveň jsou tyto filmy namixovány i pro Atmos, čímž ztrácí jakoukoli exkluzivitu.

Dolby Atmos naproti tomu jasně boduje jak v zastoupení, tak počtu jednotlivých filmů. Exkluzivitu v podobě partnera, který se podílel i na vývoji systému, si drží Foxové. Ti s mixováním v novince započali jako první (testovací segmenty z Promethea, první nové Planety opic, či První třídy) a taky přispěli k první podstatné dávce titulů pro samotná kina. Od samotného začátku navíc Dolby Atmos mixem vybavují bezvýhradně každý svůj film. K nám se z nich dostalo poměrně velké množství, poslední půlrok nastal ovšem nepatrný útlum (Walter Mitty měl v české distribuci „pouze“ 7.1 mix).

Druhým velkým zastáncem a patronem Dolby jsou Warneři. Ti sice novým druhem mixáže neopatřují automaticky každý svůj film (zpravidla jenom nejvýraznější akční tituly), přesto se však vzhledem k množství distribuovaných filmů jedná o množství vysoké. A co je nejzásadnější, vzhledem k našemu přímému zastoupení studia se k nám dostanou tyto mixy všechny (a Hobit se může chlubit i mixem s českým dabingem).

Hobit

Paramount a Disney jsou víceméně na straně Dolby, titulů s Atmosem mají ovšem méně (opět největší akční nabídka) a u nás se tato nabídka snižuje (třeba z marvelovské linie jsme měli pouze třetího Iron Mana). Mixů jak v Auru, tak Atmosu samozřejmě vzniká mnohem víc i mimo hlavní mainstreamová studia, ale z pravidla se jedná o čistě lokální asijskou, popřípadě ruskou distribuci. A i zde platí, že zastoupení je zhruba dvoutřetinové ve prospěch Dolby.

Proč tedy nově vybudovaný multiplex vsází na konkurenci, která při vší dobré vůli nedokáže nabídnout takový „komfort“ v podobě mnohem stabilnější a širší nabídky titulů? Ano, hádáte správně, jedná se o důvody z části technické a především finanční.

Jednak je nový Auro sál zhruba poloviční oproti těm s Dolby Atmos. To by teoreticky neměl být pro Dolby problém, ale je možné, že menší sály nemají potenciál novou technologii zaplatit. A investice vložené do Dolby Atmos jsou nemalé. Krom dvojnásobného počtu reprosoustav je velmi nákladný nákup mnoha samostatných koncových zesilovačů, zvukový procesor v nejvyšší verzi taky nebude levná záležitost, nemluvě o kabeláži a elektrické spotřebě během samotného představení. Navíc je nutná úprava vlastního sálu – stropní reprojednotky kvůli svému počtu, výkonu a bezpečnosti musí být uchyceny na speciální konzoli, proto se musí zasáhnout i do podhledů a tak instalace Dolby Atmos výrazně zasáhne i do architektury a akustiky sálu. Všeho všudy se uvádí cena na stejné, až dvojnásobné hranici jako u samotné digitalizace standardu DCI. Čili od jednoho milionu výš.

...

Naproti tomu Auro má velikou výhodu v relativně „nízkých“ pořizovacích nákladech. Ano, množství reprosoustav je obdobné jako u Dolby, na rozdíl od něj však přidává jen pár přídavných koncových zesilovačů, zvukový procesor nemusí být nikterak výkonný a je proto i cenově příznivější. A i samotná úprava sálu není tak namáhavá – na stropě „visí“ jen několik, často dokonce jedna reprosoustava. A zbylé reproboxy jsou ve většině případů instalovány na zdi.

Zřejmě z těchto důvodu se tedy přistoupilo k volbě instalovat Barco Auro. A bude zajímavé sledovat následnou taktiku nasazování samotných titulů jak distributorem, tak provozovatelem zmíněných kin. Pomalu se zvyšující počet sálů takto vybavených by mohl mít za následek i zájem jiných provozovatelů. A to je ostatně i věc, ve kterou doufá nejeden filmově, ale také technologicky naladěný fanoušek.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Versaille se druhou sérií vrací na Epic Drama

Versaille se druhou sérií vrací na Epic Drama

Vítejte znovu ve světě moci, zrady, lásky, chtíče. …

Australští lovci humrů

Australští lovci humrů

Ve vražedném Jižním oceánu je toho v sázce hodně a …

Homepage »

Další Novinky, Extra HD

Komentáře

Re: ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v ...

Vložil Anonym (bez ověření), 16. Březen 2014 - 16:53

Obrázek uživatele Anonym

Hmm, ono to s tou cenou nebude takova vyhra. V Berline pri stavbe pro festival to dopadlo nerozhodne. Ono utahnout takovy pocet reproduktoru chce vic nez jeden zesilovac, aby to nebylo zkreslene.
I kdyz treba se dockame analogie jako se svetlem na platne – aby se usetrilo, da se tam slabsi lampa a zhavi se dokud nechcipne, co na tom, ze na platne jsou jen smouhy. Zkresleny zvuk nevadi, hlavne, ze je tam reproduktor navic a prima logo na dverich salu …

Re: ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v ...

Vložil Michal Kubeček (bez ověření), 16. Březen 2014 - 19:16

Obrázek uživatele Michal Kubeček

„zmíněná domácí filmová distribuce nebo-li domácí kina, která dokáží nabídnout s přimhouřením jednoho oka srovnatelných zážitek jako `velké multiplexy'“ – bude to možná znít jako rouhání, ale co se týká zvuku, asi bych šel ještě dál. Doma sice nemám tolik kanálů jako v multiplexu, ale sedím přesně na tom místě, pro které jsem si sestavu kalibroval, nastavím si hlasitost tak, jak mi vyhovuje, a nikdo kolem mne nechrastí popcornem, nesrká colu a nepronáší rádoby vtipné komentáře. Ve výsledku si tak i s „pouhým“ 5.0 nezřídka užiju z dobře udělaného BD/DVD lepší zvukový zážitek než v kině a slyším i detaily, které jsem v kině neměl šanci zaregistrovat.

Re: ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v ...

Vložil Anonym (bez ověření), 17. Březen 2014 - 19:27

Obrázek uživatele Anonym

Atmos v Olomouci konkrétně na film 300 Rise an Empire nic moc:-( Byl jsem rozčarovaný,na ten obrovský sál to spíš hodně řvalo a na jemné detaily zapomeňte. Doma s Blu ray te je naprosto neco jiného.

Re: ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v ...

Vložil Stíhač (bez ověření), 18. Březen 2014 - 13:15

Obrázek uživatele Stíhač

Myslím, že většině diváků je zvuk naprosto ukradený, protože běžný divák většinou rozezná jen to, že zvuk v kině strašně řve a tím to končí. 90% lidí v sále pak vůbec nebude vědět, co to Dolby Atmos je a jestli promítaný film v něm byl či nikoliv.

Re: ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v ...

Vložil Hana (bez ověření), 20. Březen 2014 - 15:37

Obrázek uživatele Hana

""Osobně jsem projekci v Auru prozatím neabsolvoval kvůli jeho nedostupnosti (loni však byla otevřena jednosálovka s Aurem v Lánech)" Trošku vedle, bylo to v Lounech.

Re: ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v ...

Vložil Psema (bez ověření), 20. Březen 2014 - 18:19

Obrázek uživatele Psema

Díky, opravíme. :)

Re: ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v ...

Vložil Derek (bez ověření), 24. Březen 2014 - 20:24

Obrázek uživatele Derek

teda i já musím souhlasit s tím, že rozumné domkino dá mnohem lepší zvuk, než kamenné kino, které si bohužel může o detailech, kvalitě, vyváženosti a prostorovosti zvuku jen zdát…

Re: ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v ...

Vložil Zdeněk (bez ověření), 26. Duben 2014 - 23:22

Obrázek uživatele Zdeněk

No já myslím, že nad magnetický šestikanálový zvuk u 70mm filmú nemá žádný digitál…

Žádný jiný filmový zvuk mě nedokázal tak dokonale přikovat do sedaček a mávat se mnou zprava doleva, než původni magnetický šestikanál na původním projektoru UM a původním zesilovači AKT.

Re: ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v ...

Vložil Zdeněk M. (bez ověření), 28. Září 2014 - 0:19

Obrázek uživatele Zdeněk M.

Absolutně souhlasím 70 mm formát a jeho zvuk to bylo něco. Vždyť to celé „poháněl“ zesilovač TESLA AKT 635 – pouze 6× 30W !!

Re: ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v ...

Vložil Anonym (bez ověření), 18. Květen 2014 - 18:35

Obrázek uživatele Anonym

A k čemu je tohle všechno dobré? Super technologie nahrávání i promítání, ale naprosto neschopní scénáristi a režiséři… Naposledy jsem byl v kině před 2 roky a byl to zabitý čas. Několik posledních návštěv kina bylo o ničem. Technologie sice promakané, ale film naprosto nezajímavý a bezduchý. Raději se podívám na starší snímky v horší kvalitě, kdy ale ještě páni filmaři přemýšleli nad tím, co točí. Nabídka třeba v CinemaCity je k pláči, to je už zajímavější koukat doma na zeď.

Re: ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v ...

Vložil Ferry Sally (bez ověření), 23. Květen 2014 - 12:22

Obrázek uživatele Ferry Sally

Dobrý den. Těmto článkům a úvahám o tom co je lepší jestli Atmos nebo Auro se musím od srdce zasmát. Srovnání zvuku v kině a nebo domácí kino doma. Když budete mít domácí kino v ceně 6000 až 40 000 Kč tak je to z hlediska zvuku jenom informační zážitek – tedy nic moc!!! Pořádné klasické kino s dobrou zvukovou aparaturou bude jasný vítěz!!! Co takhle domácí kino v řádu 250 000 Kč nebo rovnou 3 000 000 Kč,znám lidi co dali takové peníze za domácí zábavu. To je potom někde úplně jinde – Takový zvuk neuslyšíte v ŽÁDNÉM ale opravu v ŽÁDNÉM klasickém kině, nehledě na rušení okolními diváky.Takové domácí kino je už čistý HIGHEND – nejvyšší kvalita zvuku, kde slyšíte mohutný 20Hz bas o síle i 120dB a vedle toho nádherně prokreslené (do nejmenších detailů) středy i výšky a přál bych Vám slyšet ten prostor jaký takové domácí kino vytváří!!! Prostě jedním slovem nádhera.
Ferry Sally.

Re: ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v ...

Vložil Derek (bez ověření), 28. Září 2014 - 13:35

Obrázek uživatele Derek

obávám se,že domkino ( ideálně s projektorem ) výrazně převálcuje klasické kino a to jak v obraze tak ve zvuku.
Domkino je prostě dokonale napasované na poslechové místo a nabízí nerušený poslech. žádní puboši, žádná vyhaslá promítačka, žádné reklamy :)

ale vážně, z posledních několika návštěv kina jsem si potvrdil, že ruchy najdete opravdu jen doma, prostorovost taky tak, vyvážený zvuk také ( žádné BUM-cink ). U obrazu mě v kině trápí špatná konvergence obrazu ( sešikmení ), nicméně čistota se spravila a ruchy už neexistují jako to bylo na filmovém pásmu.

Re: ATMOS versus AURO: "Válka" zvukových formátů v ...

Vložil Mynona (bez ověření), 29. Listopad 2014 - 20:51

Obrázek uživatele Mynona

Sakra člověče, než začnete používat odborné termíny, tak bych vám doporučil si nejdřív zjistit jejich význam. Konvergence totiž rozhodně není zešikmení obrazu. Odhaduji, že jste měl pravděpodobně na mysli „Keystone“…