Alexander Veliký: Finální verze (recenze Blu-ray)

vydáno 18. 12. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 1 komentář

Tagy: Alexander, Alexander Veliký, Blu-ray, film, Finální verze, Ultimate Cut

Alexander Veliký (Alexander, 2004) (Blu-ray)

Alexander Veliký Olivera Stona bývá označován jako film, který po Gladiátorovi a Tróji opět úspěšně zabil žánr mečů a sandálů. S odstupem času mám však pocit, že se Stonovo dramatičtější a rozšafnější pojetí začíná doceňovat. Ať už díky verzi Alexander: Revisited, nebo právě Finální verzi filmu, kterou Stone představil mimo jiné letos v Karlových Varech.

Ta se od kinoverze filmu liší především tím, že není vůbec chronologická a časově přeskakuje tam a zpátky, čímž působí spíš jako mozaika, než typický životopis velkého vojevůdce. Na rozdíl od zahraničních recenzentů mi však podobný způsob vyprávění nepřijde nikterak zmatený a ani nudný. Naopak, neustálé střídání časových rovin přes tři hodiny dlouhý pomník historické figuře úspěšně dynamizuje a zároveň (stejně jako Revisited verze) přidává na dramatickém pnutí a psychologii postav.

Stone přitom nad filmem drží otěže vcelku pevně. Což je o to víc překvapující, pokud si před filmem pustíte doprovodné materiály, v nichž Stone rozhodně nepůsobí jako člověk, který má podobně velký film úplně pod kontrolou. Ale s odstupem let a bez dohledu studia se mu každopádně povedlo doručit zřejmě nejvyváženější verzi filmu, jenž zůstává po tři hodiny zábavný, zabývá se na hollywoodský film sympaticky neotřelými tématy a jako přídavek přihazuje jedny z nejmonumentálnějších bitevních sekvencí, přičemž ta se slony je jednoznačným „highlightem“, který se těžko dostává z hlavy.

Alexander Veliký: Finální verze (2004) Alexander Veliký: Finální verze (2004) Alexander Veliký: Finální verze (2004) Alexander Veliký: Finální verze (2004)

Alexander rozhodně není všedním blockbusterem pro masy. Ostatně právě proto film před lety komerčně neuspěl. Je však dobře, že jsme se alespoň v průběhu let dočkali verze, která pravděpodobně nejpřesněji reprezentuje Stonovu představu o tom, jak měl jeho film vypadat. A stejně jako ve Varech jsem s ní i na Blu-ray navýsost spokojen. Obzvlášť ve srovnání s rychlejší, ale také výrazně povrchnější a roztříštěnou kinoverzí.

Ať už k přehrávání zvolíte disk s kinoverzí, anebo s Ultimate Cutem, dostanete prvotřídní kvalitu, která věrně odráží Stonem pořízený materiál. Ten není úplně referenční, když mnoho scén z hlediska ostrosti výrazně zjemňuje kvůli tomu, jak je scéna nasvícena, popřípadě vykazuje jemný namodralý šum. Většina atributů si však drží ryze nadprůměrnou kvalitu a Blu-ray si i s několikahodinovým kolosem umí poradit bez větších problémů.

Černá je sytá, kresba solidní, ostrost povětšinou dostatečná a barevné tónování naprosto bezproblémové a věrné. Kinoverze sice má oproti Ultimate Cutu o něco vyšší bitrate. Jedná se však jen o desetiny a Warnerům hodně nahrál do karet fakt, že Stonův film obsahuje řadu dlouhých dialogových pasážích a kamera není bůhvíjak dynamická. Na dnešní poměry relativně nízký bitrate okolo 20MB/s je tudíž dostatečný a ani v akčních scénách nedochází k rozpadům obrazu apod.

Opravdovou hvězdou je však zvuk, který je v originále namixován v DTS-HD Master Audiu pro šest kanálů a který vykazuje nejen očekávanou čistotu a vyváženost v dialogových pasážích, ale i nádherný dynamický rozsah. Především velkolepé bitevní sekvence na Blu-rayi vyniknou, včetně stovek doprovodných ruchů a epického Vangelisova soundtracku.

Finální verze filmu bohužel neobsahuje český dabing (protože žádný neexistuje), a tak se musíte smířit pouze s originálem. Na kinoverzi ho však najdete. Byť jen v podobě z DVD převzaté Dolby Digital 2.0 stopy, která rozhodně není určená pro Blu-ray fajnšmekry.

Ač se do Česka nedostala sběratelská edice s dopisy Olivera Stona a hromadou nákresů a jiných doprovodných materiálů. Po bonusové stránce fanoušci filmu strádat nebudou.

Pravděpodobně nejzásadnějšími materiály jsou nový audiokomentář (neotitulkovaný), v němž Stone rozebírá celou produkci filmu horem spodem, a půlhodinový dokument „The Real Alexander and the World He Made“, ve kterém se před kamerou střídají Stone a alexandrovští historici, aby vám něco pověděli o skutečném Alexandrovi a jeho úspěších.

Potěší však i z předchozí rozšířené verze filmu převzatý dokument „Fight Against Time: Oliver Stone's Alexander“, jenž v 76 minutách pokrývá více méně celou výrobu filmu a kromě veselých chvil z natáčení ukazuje i krizové situace a výbušnou náturu Olivera Stona na place. Díky nízké kvalitě materiálu (480i) a ne zrovna dobrému záběrování (pokud se nepletu, natáčel Stonův syn) máte paradoxně pocit, jako byste na place sami byli špehy, kteří nahlíží na věci, které Hollywood normálně utajuje. Každopádně jde o jeden z nejzajímavějších materiálů, které jsem na discích s vysokým rozlišením viděl.

Tím diskem s novou verzí filmu končíme. Disk s kinoverzí poté nabízí ještě další 2 hodiny materiálů, které rozebírají jak samotného Alexandera, tak například i filmovou hudbu. Ve všech případech jsou však materiály opět jen ve 480i a jedná se o stejné bonusy, jež jste mohli vidět u předchozích edic filmu. Na druhou stranu potěší – s výjimkou audiokomentářů – kompletní výbava českými titulky.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Alexander Veliký poskytl distributor Magic Box. Zakoupit ho můžete se slevou v obchodě Filmgame.cz.