3D na cestě do našich domácností

vydáno 25. 5. 2009 | autor Štěpán Čermák | sekce Extra HD | téma 3D, Filmy, Přehrávače, Televizory

Tagy: 3D, BDA, Blu-ray, Bolt - pes pro každý případ, Dolby3D, film, Krvavý Valentýn 3D, Monstra vs. Vetřelci, NTSC, PAL, přehrávač, projektor, RealD, RealD 3D, SMPTE, televizor, xPand 3D

RealD - Logo

Stereoskopická projekce už není otázkou budoucnosti, naopak je to velmi aktuální téma, které hýbe celým světem. Digitalizace kin otevřela dvířka většímu množství 3D filmů a současným trendem se tak stává přechod z dvojrozměrného světa do třetí dimenze.

V rámci kin už je ustálených několik leaderů 3D reprodukce (jako RealD, Dolby 3D, Xpand a další), domácí zábava však zatím postrádá jakýkoliv standard, který by poskytovatelům 3D určoval jasná pravidla produkce a distribuce trojrozměrných audiovizuálních děl.

Zdá se ale, že na sebe světlejší zítřky nenechají dlouho čekat. Po letošním veletrhu NAB, kde byl třetí rozměr tématem číslo jedna, se do vývoje 3D pro domácnost pouštějí dvě nejdůležitější seskupení: BDA a SMPTE.

Řešení, jak dostat 3D filmy a jiná audiovizuální díla do našich televizorů, projektorů a monitorů, je samozřejmě velmi obtížné. Při jeho vývoji se musí počítat s tím, že televizory v našich domácnostech mají různá rozlišení a jejich vnitřnosti tepou o různých obnovovacích frekvencích v rámci rozdílných standardů (PAL a NTSC).

Pravda, s 3D se počítá pouze ve vysokém rozlišení, které svými specifikacemi smetlo staré PAL a NTSC pryč ze stolu, jenže stále tu máme různá zobrazovací zařízení a hlavně odlišný hardware, který se o zpracování videostreamu postará. Je také potřeba počítat s tím, že 3D vyžaduje podstatně větší datové toky a různé způsoby distribuce jsou v jejich rámci rozdílně „vybavené“.

SMPTE - logo

SMPTE (Society of Motion Pictures and Television Engineers) počítá s tím, že během jednoho roku vytvoří mezinárodní standardy pro 3D distribuci. Má tak před sebou obtížný úkol, na kterém už teď pracuje jeden rok. SMPTE totiž nejde „jen“ o televizní vysílání, počítá se také s internetovou distribucí a konverzí materiálu pro malá přenosná zařízení.

Je tedy, jak bylo řečeno výše, potřeba počítat s různými datovými toky, dekódovacími schopnostmi hardwaru a v neposlední řadě zobrazovacími schopnostmi zařízení. Ačkoliv se internetové kapacity neustále rozšiřují, většina providerů má omezení, v jejichž rámci bude distribuci 3D velmi obtížné realizovat, musí se tedy vytvořit velmi efektivní kompresní metody. Většina televizí má pak produkční pipeline někde kolem 1,5 Gb/s, což je pro práci s 3D ve vysokém rozlišení nedostatečný datový tok.

V neposlední řadě se musí počítat také s tím, že vysílací systémy jsou zastaralé. O tom, že se na 3D musí připravit celé televizní produkční workflow, pak ani nemluvě – datová úložiště, servery, odbavovací pracoviště, střihový software… To všechno musí projít podstatným upgradem.

SMPTE tedy pracuje na jakémsi „home masteru“, který by extrahoval formátované verze A/V materiálu pro všechny momentálně dostupné distribuční platformy (včetně broadbandu a pevných médií). To vše se vyvíjí tak, aby mohlo dojít v případě potřeby k downkonverzi do klasického 2D.

Jedná se o největší úkol SMPTE v jeho historii, pracují na něm stovky lidí z nejdůležitějších společností zabývajících se danou problematikou. Spolupracují televizní stanice, hollywoodská studia, výrobci hardwaru, prostě všichni.

3D brýle

SMPTE momentálně čeká na reakce na první report, který rozebírá veškeré možné scénáře doručení a sledování 3D obsahu v domácnostech – přes terestrické vysílání k vysokokapacitním přenosným médiím včetně Blu-ray (o tom ještě níže).

Koordinace takové akce není největší událostí SMPTE jen tak náhodou. Je velmi důležité, aby se konkrétních standardů drželi úplně všichni, kdo mají s distribucí 3D do našich domovů něco společného. Jakmile by totiž vzniklo vícero způsobů a cest, jak stereoskopickou projekci do našich zobrazovačů dostat, trh by se roztříštil, ztrácela by se kompatibilita, koncový uživatel by byl jen zmatený a mohl by si k 3D vytvořit negativní vztah.

Nemluvíme přitom pouze o filmech a seriálech. Už několikrát jsme psali, že televizní stanice mají o 3D zájem také kvůli přenosům sportovních a zvláštních kulturních akcí. Ostatně digitální projekce živých sportovních událostí se ukázala být i v malém množství velmi úspěšnou a sklízí pozitivní ohlasy.

Televize tedy logicky počítají s tím, že divák bude chtít ve 3D sledovat události typu Olympijské hry a podobné monstrózní akce po celém světě. Takový Dakar ve 3D… to zní prostě skvěle. Zřejmě i proto podle průzkumů koncový uživatel o 3D ve větší míře stojí. SMPTE počítá s tím, že bychom mohli 3D (ať už s brýlemi nebo bez) vidět v našich domácnostech v takové podobě jako v kinech někdy kolem roku 2012.

Blu-ray Disc logo

O něco dříve se to ale možná povede organizaci BDA (Blu-ray Disc Association), která stejně jako SMPTE vytvořila zvláštní pracovní skupinu, jejímž cílem je přinést 3D na naše Blu-ray disky. Už jsme slyšeli, že se o vytvoření podobného standardu jako první bude snažit Panasonic (který doteď jednal na vlastní pěst), s oficiálním postojem BDA by se ale mohl skrýt pod ochranné křídlo asociace a pustit se do vývoje 3D s ostatními společnostmi.

BDA chce vytvořit normu, která by dovolila reprodukci 3D filmů (z těch posledních jmenujme Krvavý valentýn 3D, Monstra vs. Vetřelci nebo Bolt – pes pro každý případ) v našich domácnostech. Cíl má tedy stejný jako organizace SMPTE a nebylo by tedy divu, kdyby s ní na projektu spolupracovala. Na rozdíl od ní ale nemá žádný časový rozvrh, vývoj tedy může být rychlý, stejně tak se ale může táhnout několik měsíců.

V obou případech se jedná o velmi zásadní kroky, které ovlivní podobu domácí zábavy v příštích letech. Je jasné, že 3D je směr, kterým se bude ubírat stále větší množství filmařů a tomu se musí podřídit celý průmysl. 3D má spousty výhod, stále se ale jedná (hlavně v rámci domácí reprodukce) o technologii v plenkách, jejíž mouchy se budou ještě dlouho vychytávat.

SMPTE a BDA učinily první kroky, které konečně nejsou jen zoufalými výkřiky do tmy (jako angažmá ve vývoji jednotlivých firem), ale konkrétními činy, jež jasně určují, co se bude v příštích letech v tomto odvětví dít.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Versaille se druhou sérií vrací na Epic Drama

Versaille se druhou sérií vrací na Epic Drama

Vítejte znovu ve světě moci, zrady, lásky, chtíče. …

Australští lovci humrů

Australští lovci humrů

Ve vražedném Jižním oceánu je toho v sázce hodně a …

Homepage »

Další Extra HD

Komentáře