10 pravidel, jak sbalit holku (recenze Blu-ray)

vydáno 6. 10. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: 10 pravidel, jak sbalit holku, Blu-ray, film, recenze

10 pravidel, jak sbalit holku (2014) (Blu-ray)

Když si člověk vzpomene, jak se před pár lety mluvilo o Karlu Janákovi jako o české filmařské naději, která by mohla ve zdejším rybníčku něco dokázat, začne mu být při pohledu na režisérovu aktuální formu do pláče. Jistě, jakmile jste vyrostli z puberty, pravděpodobně jste zjistili, že Snowboarďáci a Rafťáci nebyli zrovna nejlepšími filmy roku. Alespoň však vlastnili zábavné postavičky, situace dávaly povětšinou smysl a Janák dobře pracoval s timingem jednotlivých gagů.

Už Ro©k podvraťáků ovšem ukázal, kde má scenáristicko-režijní limity, což de facto potvrdila i pohádková série/film Ať žijí rytíři, na které zaujal snad jen maniakálně přehrávající Pavel Kříž pokoušející se celkem zdatně o „robinhoodovský“ výkon Alana Rickmana. A nyní přichází na domácí disky 10 pravidel, jak sbalit holku, což je jednoduše řečeno další přehlídka Janákovy tvůrčí křeče.

Ostatně jasným indikátorem ztráty invence je již fakt, že se tentokrát jedná o „remake“ pár let staré italské komedie. Janák tak vlastně jen převzal zápletku a narval ji do tuzemského prostředí. Osobně jsem italskou verzi neviděl a ani se na ni v nejbližší době nechystám. Upřímně však doufám, že je mnohem lepší, než česká varianta, která od začátku vytváří dojem, že ji Janák vykopal z pradědečkova psacího stroje.

10 pravidel, jak sbalit holku (2014) 10 pravidel, jak sbalit holku (2014) 10 pravidel, jak sbalit holku (2014) 10 pravidel, jak sbalit holku (2014)

Námět s encyklopedickou vztahovou výukou je sám o sobě zastaralý, Janák ovšem přisypává ještě prvky typu zájmové studium astrologie (vážně!), omšelé figurky v podobě spolubydlících s charakteristickými rysy „kámoška“, „cynik“ a zcela nadbytečný „hulič“ (protože hulení je vtipné!). A samozřejmě i mimózního hlavního hrdinu, při jehož ztvárnění je chudák Matouš Ruml nucen do groteskního padání, mavání rukou a dalších veletrapných skopičin, které o vtipnosti slyšely naposledy někdy před 20 roky.

Ale zastaralost konceptu a šablonovitost by vlastně ani nevadily. Stačilo by, kdyby děj nabídl zajímavé situace, chemii mezi hrdinou a objektem touhy, a soupeře, při souboji s nímž byste hrdinovi fandili. Janák ovšem selhává i zde, když jsou veškerá setkání mezi Rumlem a Kristínou Svarinskou naprosto mdlá, rozbroje mezi zoufale (ne)hrajícím Jakubem Prachařem unylé a situace, v nichž se postavy pohybují, natolik nerealistické, že vlastně ani nemáte zájem sledovat, co se bude v dalších scénách dít.

Nakonec tak skončíte zaražení v sedačce znudění nekonečným přívalem rutinního plynutí téměř nesouvisejících scének, které čas od času spasí zjevivší se Miroslav Donutil, jehož guru-role je jako jediná alespoň trochu zajímavá a příslib vývoje vztahu otce a syna zase slibný. Jenže tahle lehce načrtnutá možnost záhy vyšumí do ztracena ve prospěch dalšího padání (katastrofální scéna s šátkem), křečovitých (popkulturních) vtípků (Batman), či bizarních nápadů (vytahávání z vody autem), a tak se film vždy vrátí zpět ke své lenivé pohodlnosti a ve výsledku i totální kinematografické zbytečnosti orámované místy úsměvně nepasujícím soundtrackem.

Jediný, kdo z „10 pravidel“ vychází se ctí, je kameraman Alexander Šurkala, který opět produkuje obrázky, za které by se nemusel stydět ani za hranicemi. O to příjemnější je zjištění, že Janákův film na rozdíl od řady jiných českých disků (Hořící keř, Fair Play) netrpí žádnými problémy s kompresí a prezentuje film v podobě, nad kterou lze jen uznale pokývat.

Film má příjemnou vrstvičku zrna, je za všech okolností ostrý, kontrastní a se skvělým a přirozeným podáním barev. A dokonce ani často problematická stínokresba a reprodukce černé v tomto případě nehaprují. Klobouk dolů a více takových českých disků.

A platí to i po stránce zvuku, jenž samozřejmě nemá na to, aby bortil obývací pokoje, přesto však nabízí solidní dynamiku vycházející především z kontrastu dialogových pasáží a hudebních montáží. Prostorovost sice není nejvýraznější, ale u komedie ji asi nikdo z nás ani nevyžaduje. Na disku jsou dále přítomny ještě české titulky pro neslyšící a anglické titulky.

Žádnou slávu nečekejte. Dostanete pouze dva trailery, videoklip a desetiminutový film o filmu, v němž vám Karel Janák oznámí, že rád čte filmové příručky, aby je posléze zapomněl a netočil tak schématické filmy. Což je při pohledu na výsledný film fráze, po níž musí následovat jedině nevěřícný údiv nad ztrátou jakékoli sebereflexe.

Filmgame.cz Blu-ray filmu 10 pravidel, jak sbalit holku poskytli k recenzi distributor Magic Box a obchod Filmgame.cz. Děkujeme!